تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۴ گام برای داشتن یک روال نوشتاری منظم

۴ گام برای داشتن یک روال نوشتاری منظم

مدتهاست که میخواهید رمانی بنویسید اما نمیتوانید زمان مناسب برای شروع نوشتن را پیدا کنید؟ یا شاید نوشتن را شروع کرده‌اید و مدام دچار مشکل می‌شوید؟ برای بیشتر ما تعهداتی چون خانواده، شغل و زندگی سر راهمان قرار می‌گیرند.

شاید دلیل دیگر آن به تعویق اندختن کارهاست. تنها چیزی که لازم دارید کمی نظم و انضباط است.  هر نویسنده‌ای آرزو می‌کند بتواند گوشه‌ای بنشیند و یک فصل کامل را در یک جلسه بنویسد اما این آرزو واقع بینانه نیست. ریختن برنامه و رویه‌ای منظم برای نوشتن، شما را در برابر اهدافتان مسئولیت پذیر می‌کند و در نتیجه شما را در مسیر قرار می‌دهد. برنامه روزانه نویسندگی برای هر کسی بسته به محیط زیست، میزان زمانی که هر فردی در اختیار داردف اهداف و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد. 

  • برای زمان نوشتن خود برنامه ریزی کنید

زمان و مکانی را انتخاب کنید که کارهای دیگرتان  نیز در این زمان  انجام می‌شوند. بدین ترتیب به نوشتن عادت می‌کنید حتی اگر دوست نداشته باشید. اگر منتظر باشید تا زمان نوشتن خود به خود فرا رسد، آن زمان هیچ گاه فرا نخواهد رسید. این زمان باید بی چون و چرا باشد. حتی اگر نمیتوانید هر روز بنویسید، حتما در هفته چند بار بنویسید . هیچ چیزی جلوی شما را برای نوشتن در همین لحظه نمی‌گیرد: گوشی‌تان را روشن کنید و زمانی را روی تقویم خود تنظیم نمایید. این کار باعث می‌شود به جدول زمان بندی خود پایبند شوید. مقدار زمانی را که میدانید میتوانید به نوشتن اختصاص دهید، تعیین کنید. برای آنکه فراموش نکنید برای خود ساعت آلارم تنظیم کنید.

  • زمان نوشتن را مقدس بشمارید

جی کی رولینگ، نویسنده هری پاتر به نویسندگان توصیه می‌کند که « برای محافظت از روزهایی که باید بنویسید از جان و دل مایه بگذارید. » او ما را تشویق می‌کند تا از این لحظات مراقبت کنیم و در این زمان حواس خود را به موضوعات دیگر معطوف نکنیم. چه زمانی که انتخاب کرده‌اید از ۸ تا ۱۰ شب باشد یا سه روز در هفته ساعت ۷ صبح، اجازه ندهید عاملی سر راه نوشتن‌تان قرار بگیرد. شما این زمان را برای زندگی خود برنامه ریزی کرده‌اید و باید به آنها اهمیت بدهید.

زمان نوشتن فقط و فقط برای نوشتن است. سرسری گرفتن آن، تنها مانع پیشرفت‌تان می‌شود. اگر دو ساعت برای نوشتن وقت می‌گذارید، و در آن زمان به ایمیل‌هایتان جواب می‌دهید، لباسهایتان را می‌شویید و توییترتان را چک می‌کنید، نهایتا نیم ساعت را صرف نوشتن کرده‌اید. تحقیق و برنامه ریزی در خارج از این زمان باید انجام شود.

blank
  • مقدار پیشرفت خود را تعیین کنید

برای آنکه متوجه پیشرفتی که می‌کنید باشید، برای خود تعداد کلمات هدفی را به طور روزانه یا هفتگی مشخص کنید. قدرت اهداف کوچک و دست یافتنی را نادیده نگیرید . 

ما انسانها عاشق این موفقیتهای کوچکیم. رسیدن به اهداف روزانه  به ما اعتماد به نفس می‌دهد  و برای انجام کاری که انجام می‌دهیم حس خوبی به ما می‌دهد . نوشتن کاری طاقت فرساست بنابراین تعیین کلمات مشخص به شما قدرت کنترل بر روی حداقل یکی از عوامل فرایند نوشتن را می‌دهد .

اگر هدف خاصی دارید مثلا میخواهید پیش نویس اول خود را در ۶ ماه تمام کنید آنگاه باید تعداد کلماتی که در یک روز، هفته و ماه می‌نویسید را مشخص کنید. بخش جالب این فرایند پاداش دادن به خودتان است. خط زدن موارد از روی تقویم، پرینت کردن صفحات نوشته شده و قرار دادن آنها در فایل کارهای انجام شده  – احساس ارزشمندی به شما می‌دهد .

  • برای کار خود تبلیغ کنید

به دوستان و عزیزان خود اطلاع دهید که در حال نوشتن یک کتاب هستید. این کار فشاری را به شما وارد و اهداف شما را تبلیغ میکند. اگر تقویمی دارید که ضرب الاجلها یا بار کاری که خودتان مشخص کرده‌اید را نشان می‌دهد خودتان را در برابر اهداف‌تان  مسئولیت پذیر می‌کنید و دیگر نمیتوانید زیر اهداف‌تان بزنید. میتوانید به اطرافیان خود بگویید که روزهای دوشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه، بعد از کار ۴۰۰ کلمه می‌نویسید و از آنها بخواهید تا نوشته‌های شما را بخوانند.

نوشتن وبلاگ و تبلیغ کردن برای آن از طریق نشان دادن موفقیتهای خود روش دیگری است که به شما انگیزه اضافی می‌دهد چرا که شما نمیخواهید در نظر دیگران برای اینکه نمیتوانید به اهداف خود را جامه عمل بپوشانید بد دیده شوید.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید