تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۴ راهکار برای خلق یک ضدقهرمان: چگونه یک ضدقهرمان فراموش نشدنی خلق کنید

۴ راهکار برای خلق یک ضدقهرمان: چگونه یک ضدقهرمان فراموش نشدنی خلق کنید

ضدقهرمان‌ها با الگوهای سنتی در مورد قهرمان ها تفاوتهای زیادی دارند، اما اغلب تحت تاثیر همان حس عدالت خواهی در داستان پیش می‌روند. ضدقهرمان شخصیتی است که عمیقاً دارای نقص، تضاد و تعارض است و از نظر اخلاقی مشکلاتی دارد اما همین خصوصیات است که او را واقع گرا، پیچیده یا حتی دوست داشتنی می‌کند.

ضدقهرمان کیست؟

ضدقهرمان شخصیت محوری است که خصوصیات متعارف یک قهرمان را ندارد. ضدقهرمانها شخصیت‌هایی دوپهلو و پیچیده‌اند که وجهی تاریک دارند. ضدقهرمان علی رغم داشتن ظاهری عیبناک، سابقه تصمیمات نادرست و خصایص اخلاقی بحث برانگیز، در نهایت نیات خوبی در سر دارد.

اشکال سه گانه ضدقهرمان

ضدقهرمانها معمولا برخلاف ذات طبیعی انسان عمل می‌کنند و افراد مطرود از جامعه‌ای هستند که پیرو قوانین خودشان‌اند. در اینجا به انواع ضد قهرمانها اشاره می‌کنیم:

  1. یاغی عملگرا: یاغی عملگرا فردی واقع گراست. ممکن است با افراد خوب و بد در ارتباط باشد و هر کاری که لازمه انجام ماموریتش باشد انجام دهد. در بیشتر موارد اصول اخلاقی خوبی دارد اما از هیچ کاری برای قهرمان شدن مضایقه نمی‌کند. هیچ گاه عمدا از خط قرمزی عبور نمیکند مگر آنکه هدف والاتری داشته باشد و در این راه همچنان گامهای قهرمان اصلی داستان را دنبال می‌کنند.
  2. ضدقهرمان بی پروا: ضدقهرمانی است که اصول اخلاقی تاریکی دارد. نیاتش خوب است اما به جای آنکه برگرفته از نیتی خیر باشد برگرفته از خواسته‌های شخصی است. منفی باف و دلزده از دنیاست. آسیب‌های روحی گذشته و درگیریهای درونی عامل کارهایی است که در طول داستان انجام میدهد.
  3. قهرمان شدن به هر قیمتی: ضدقهرمان هایی مثل دکستر مورگان در سریال دکستر رفتارشان را به این دلیل توجیه می‌کنند که به نفع جامعه است حتی با اینکه اعمالشان اشتباه و گاهی حتی روان پریشانه است.

دو مثال از ضدقهرمان ها

شخصیت‌های ضد قهرمان می‌توانند جالب‌ترین شخصیت‌ها برای خواندن و سرگرم کننده ترین‌ها برای نوشتن باشند. دو مثال معروف از ضدقهرمانها عبارتند از والتر وایت در سریال برکینگ بد و سوِروس اسنیپ در هری پاتر.

blank

۴ راهکار برای خلق شخصیت ضدقهرمان

ضدقهرمانها با وجود خطاهایشان، شخصیت‌هایی واقع‌گرا هستند که خواننده با آنها ارتباط برقرار می‌کند. در اینجا چهار شیوه برای خلق شخصیت ضدقهرمان در داستان ارائه می‌شود

  1. شخصیت اصلی را پیچیده خلق کنید. به ویژگی‌های یک قهرمان فکر کنید و شخصیت ضدقهرمان‌تان را به گونه‌ای خلق کنید که خصوصیاتی متضاد با او داشته باشد. اگر قهرمانی ایده‌آل گرا است، ضدقهرمان‌تان باید بدبین باشد. یک ضدقهرمان خوب دارای عیوبی مانند انسان واقعی است. اما با وجود نقاط ضعفش، وجه خوب درونش با پیش رفتن داستان نمایان می‌شود.
  2. برای ضدقهرمان خود درگیری درونی بسازید. هر ضدقهرمان خوبی با نوعی درگیری درونی روبه رو است که هدایتگر اعمالش می‌باشد. قبل از نوشتن، شخصیت را ذهن خود تجسم کنید. چه حادثه‌ای سرمنشا درگیری‌های درونی‌ای است که رفتار او را در داستان شکل می‌دهد؟ در حین نوشتن به تدریج داستان پس زمینه ضدقهرمان‌تان را بازگو کنید تا خواننده متوجه دلیل رفتارهای او شود.
  3. ضدقهرمان را با دشمن اشتباه نگیرید. برای ضدقهرمانانی که اصول اخلاقی نادرستی دارند، هدف وسیله را توجیه می‌کند. اگر نتیجه کارشان خوب باشد، روش حصول به آن برایشان اهمیتی ندارد. وقتی شخصیتی ضدقهرمان را توصیف می‌کنید میتوانید او را تا مرز انجام اعمال شیطانی پیش ببرید اما هیچ گاه به بدی شخصیت شرور اصلی داستان نمیرسد. برخلاف فرد شرور، ضدقهرمان در نهایت باور دارد که برای هدفی والا کار می‌کند. 
  4. از کاراکترهای مکمل استفاده کنید. کاراکتر مکملی خلق کنید که بتواند خصوصیات اخلاقی والای ضدقهرمانتان را نشان دهد. بهترین ضدقهرمانها افرادی هستند که خواننده طرفداری از او را باور ندارد. 
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید