تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۴ راهکار برای برنامه ریزی یک رمان

۴ راهکار برای برنامه ریزی یک رمان

بهترین نویسندگان – چه در زمینه داستان  کوتاه، کتابهای غیرداستانی و رمان – موارد خاصی را برنامه ریزی می‌کنند و بقیه را به زمان می‌سپارند.

چگونه با استفاده از چهار عنصر اساسی داستان نویسی برای نوشتن رمان خود برنامه ریزی کنیم

  • کاراکتر اصلی. هر داستانی یک کاراکتر اصلی دارد – فردی که خواننده او را در طول داستان دنبال می‌کند. هزاران گزینه برای انتخاب کاراکتر اصلی وجود دارد. او میتواند کاراکتری خوب  یا بد باشد. میتوانید ویژگی‌های خاص فیزیکی یا شخصیتی به او بدهید. میتوانید او را راوی قرار دهید یا داستان از زبان یک کاراکتر فرعی روایت شود. 
  • اهداف. وقتی چند مورد اساسی در مورد کاراکتر اصلی خود مشخص کردید وقت آن است که به اهدافش فکر کنید. اهداف کاراکتر اصلی برای داستان حیاتی‌اند زیرا اهداف آنها بازتابی از اهداف کل داستان است.
  • جدال. اگر داستانی تنها درباره کاراکتر اصلی باشد که به آسانی به اهداف خودش می‌رسد، خواننده به سرعت خسته می‌شود. برای همین است که هر داستان خوب نیاز به جدالی دارد تا سر راه اهداف کاراکتر قرار بگیرد. مانع قدرتمندی پیدا کنید که کاراکترتان را از رسیدن زودهنگام و آسان به اهدافش باز دارد.
  • صحنه سازی. شما صرف نظر از ژانر داستان باید به صحنه سازی و تاثیر آن بر روی داستان فکر کنید. اگر هنگام برنامه ریزی به صحنه سازی فکر کنید، –  مثلا اینکه چه فصلی است، بیرون و داخل چه شکلی‌اند، و مردم چطور با هم برخورد می‌کنند – متوجه می‌شوید که به شکل موثری روی داستان تاثیر می‌گذارد و به آن بافتی منحصربفرد می‌بخشد.

چگونه برای یک رمان برنامه ریزی کنیم:  دو روش برنامه ریزی داستان

  1. روش اِی تا زِد: این روش از سایر روشها مستقیم تر است. در این روش از ابتدای داستان برنامه ریزی می‌شود و به ترتیب تمامی سکانسها تا پایان داستان آورده می‌شوند.   این رویکرد گام به گام، منحنی یادگیری تندی برای برخی نویسندگان دارد زیرا باید درک عمیقی از کاراکتر، هدف، جداب و صحنه پردازی در ابتدای داستان داشته باشند . اگر رمان شما کاراکترهای زیادی دارد باید آنها را با جزییات ترسیم کنید. اگر از روش‌ای تا زد استفاده می‌کنید و گیر کرده‌اید، عنوان هر فصل خود را بنویسید – ممکن است با اینکار روند حرکت داستان برایتان مشخص شود.
  2. روش دانه برفی: روش دانه برفی از شکل دانه برف استفاده می‌کند و نه خط مستقیم. شما برای شروع رمان با ایده اولیه آغاز می‌کنید ( مرکز دانه برف) و کم کم جزییاتی به آن اضافه می‌کنید ( اشکال هندسی دانه برف) . برای دنبال کردن روش دانه برفی با یک جمله توصیفی در باب رمان خود آغاز کنید – که شامل کاراکتر، هدف، جدال و صحنه سازی باشد. سپس آن جمله را به جمله‌ای درباره هر یک از آن چهار عنصر گسترش دهید. هر یک از آن جملات را به یک پاراگراف تبدیل کنید و سپس هر جمله را به یک صفحه. و تا جایی ادامه دهید که به اندازه کافی برای شروع یک داستان مطلب نوشته باشید
blank
Many open books piled up. unreadable text. Copy space

۴ راهکار برای برنامه ریزی یک رمان

  1. برای نوشتن یک جدول زمانی تهیه کنید. اگر برای نوشتن طفره می‌روید سعی کنید با جمعی از نویسندگان زمان جلسات نوشتن را زمان بندی کنید یا تعداد کلمات مشخصی را به طور روزانه برای نوشته خود تعیین کنید. اگر نوشتن در خانه جواب نمی‌دهد بیرون بروید و در کافی شاپ یا رستوران بنویسید.
  2. آزادانه ایده پردازی کنید. درباره هر موضوعی که به ذهنتان می‌رسد بنویسید – با این کار خلاقیت خود را فعال می‌کنید و گزینه‌های بیشتری برای واکاوی و برقراری ارتباط با آن به مغز خود می‌دهید. هنگام ایده پردازی این ذکر را به خاطر بسپارید: هیچ ایده بدی وجود ندارد. حتی می‌توانید برای سازماندهی ایده‌های خود نقشه ذهنی با موضوعات و زیرمجموعه‌ها ایجاد کنید.
  3. بخوانید. نویسندگان خوب، خوانندگان خوبی هستند . اگر دنبال منبع الهامی می‌گردید اولین جایی که باید به آن رجوع کنید کتاب است. خواندن همچنین استعاره‌های یک ژانر را به شما نشان می‌دهد  – همان عناصر متداولی که بسیاری از کتابها به آن تکیه می‌کنند. در نتیجه شما هم میتوانید از آن عناصر در نوشته خود استفاده کنید.
  4. از برنامه ریزی بیش از حد اجتناب کنید. خوب است برای شروع نوشتن نقشه راه داشته باشید اما برای دانستن پیش داستان هر از یک کاراکترها و جزییات مربوط به هر زیرداستان قبل از شروع رمان اصرار نکنید. این عمل معمولا تاثیری معکوس دارد: به جای آنکه شما را مطمئن کند که میتوانید یک پیش نویس عالی تهیه کنید شما را درگیر پرداختن به جزییات می‌کند و این حس را در شما بوجود می‌آورد که هیچ گاه برای شروع رمان اصلی خود آماده نیستید.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید