تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۳ نکته اساسی در مورد تندخوانی

۳ نکته اساسی در مورد تندخوانی

تندخوانی در زمانی که نیاز به سروکله زدن با حجم زیادی از اطلاعات در مدت زمانی کوتاه دارید مهارت بسیار مفیدی است. بخصوص اگر دانشجویی هستید که باید یک کتاب 800 صفحه‌ای را قبل از امتحان خود بخوانید. همچنین اگر شغل شما نیازمند خواندن متون زیادی است به شما کمک قابل توجهی می‌کند. تندخوانی به شما اجازه می‌دهد تا بر روی نکات اصلی متن تمرکز کرده و از اطلاعات غیرضروری تر گذر کنید.

در زیر به چند نکته اشاره می‌کنیم که در امر تندخوانی به کارتان می‌آید:

  • هنگام خواندن مدادی در دست داشته باشید

به هنگام خواندن سطرها مدادی در دست داشته باشید. اگر این کار را برای مدتی تمرین کنید، چشمان شما به دنبال کردن مداد عادت می‌کنند. وقتی در این مهارت تسلط پیدا کنید متوجه می‌شوید که میتوانید مداد را سریعتر حرکت دهید و در نتیجه تندتر می‌خوانید. میتوانید از ماژیک هایلایت برای خواندن صفحات و مشخص کردن اطلاعات مهم استفاده کنید.

  • کل عبارت را بخوانید

خواندن تک به تک کلمات مانند آن است که به جای خواندن کل کلمه آن را بخش بخش بخوانید. یکی از نکات کلیدی در تندخوانی جلوگیری از تکرار هر کلمه در ذهنتان است. این کار سخت است زیرا اکثر افراد به همین شیوه میخوانند. این عادت  بیان ذهنی نامیده می‌شود و یکی از دلایل اصلی طول کشیدن خواندن متون است. تندخوانی کردن به این عامل بستگی دارد که بتوانید کلمه جمله را بخوانید و نکات اصلی آن را متوجه شوید. پس روی تک تک کلمات تمرکز نکنید.

  • تا جای ممکن اطلاعات را دریافت کنید

بعد از آنکه توانستید کل جمله را بدون تلف کردن وقت بر روی تک تک کلمات بخوانید، سعی کنید زاویه دید خود را گسترش دهید. آیا می‌ترسید اطلاعات مهمی را از دست بدهید؟ تا جایی که میتوانید تمرین کنید و خیلی زود به این سبک خواندن عادت می‌کنید. فقط یک نکته را به خاطر داشته باشید: روی کلمات خاص متوقف نشوید و تمرکز خود را بر روی هر نکته خاصی در متن قرار ندهید. بله تسلط پیدا کردن بر این مهارت زمان زیادی می‌برد و سخت است روشی که قبلا یاد گرفته‌اید را برای یاد گرفتن روش جدید از یاد ببرید.

چه زمانی باید از تندخوانی استفاده کنید؟

باید بدانید که در ابتدا نمی‌توانید کل ایده موجود در متن را دریافت کنید و بخشی از اطلاعات را از دست می‌دهید. اما با گذشت زمان به دریافت کل اطلاعات عادت می‌کنید بدون آنکه بیان ذهنی داشته باشید. شما کم کم به جایی می‌رسید که بدون نادیده گرفتن جزیی از اطلاعات ارزشمند متنی را نمیخوانید. علت کندخوانی ترس دایم برای از دست دادن اطلاعات مهم است. بنابراین به جملات قبل بر می‌گردید و پاراگرافها را چندین و چند بار می‌خوانید. سعی کنید این ترس را کنار بگذارید. به جلو حرکت کنید و به عقب برنگردید.

به یاد داشته باشید که تندخوانی فقط برای برخی موارد خاص مفید است از جمله مرور کردن مطالب برای امتحان یا خواندن انبوهی از متون برای پیدا کردن اطلاعاتی خاص. هیچ گاه نباید برای خواندن متون مهم از تندخوانی استفاده کنید. نباید در شرایطی که از دست دادن جزییات، تاثیر منفی بر روی کار یا سلامتی‌تان می‌گذارد تندخوانی کنید. همچنین تندخوانی کردن متون ادبی یا متونی که نیاز به ژرف خوانی دارند کار درستی نیست. اگر قرار باشد یک رمان کلاسیک را تندخوانی کنید چه فایده‌ای دارد؟ برخی از آثار ادبی را نباید به سرعت خواند بلکه باید تک تک کلمات آن را آگاهانه خواند تا از استعداد نویسنده لذت برد و درسهای بزرگی را در طول فرایند قرائت آموخت.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping