تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۱۶ دانستنی از زندگی دکتر سوس ، نویسنده، طراح و فیلمساز

۱۶ دانستنی از زندگی دکتر سوس ، نویسنده، طراح و فیلمساز

تئودور سوس گایزل مشهور به دکتر سوس، متولد ۲ مارس ۱۹۰۴ در امریکا می‌باشد. بعد از اینکه مچش را در حین نوشیدن شراب در خوابگاه دانشگاه گرفتند، رئیس دانشکده او را مجبور کرد تا از تمام فعالیت‌های خارج برنامه، من جمله سمتش به عنوان سردبیر مجله طنز استعفا دهد. تئودور همچنان برای این مجله می‌نوشت، اما با نام مستعار سوس. پس از آن به دانشگاه آکسفورد رفت، اما از تحصیل انصراف داد تا حرفه‌ی طراحی را ادامه دهد. اولین بار که او با اسم دکتر سوس امضا زد، در مجله‌ی جاج بود.

انتشارات مجید ۱۶ دانستنی جالب از زندگی دکتر سوس را برای شما گردآورده است.

۱_ دکتر سوس در ۲۹ نوامبر ۱۹۲۷ با هلن پالمر ازدواج کرد.

۲_ در طی دوران رکود بزرگ، دکتر سوس خرج خانواده را از طریق طراحی و نقاشی در می‌آورد. او برای شرکت‌هایی همچون ان‌بی‌سی، جنرال الکتریکس و استاندارد اویل طرح‌های تبلیغاتی می‌کشید.

۳_ دکتر سوس آنقدر درآمد داشت که بتوانند با خیال  راحت سفر کنند. تا سال ۱۹۳۶، او و همسرش به ۳۰ کشور مختلف سفر کرده بودند.

۴_ در سفر بازگشت‌شان از اروپا، ایده‌ی نوشتن کتاب And to think I saw it on Mulberry street به ذهنش رسید. این کتاب قبل از چاپ توسط ۲۰ تا ۴۳ ناشر رد شده بود.

۵_ قبل از شروع جنگ جهانی دوم دکتر سوس ۴ کتاب دیگر نوشت.

۶_ دکتر سوس واقعا دکتر نبود اما در کالج‌ها و دانشگاه‌های معتبری تحصیل کرده بود و به علاوه، دکتری‌های افتخاری داشت. یک دکتری از دانشگاه دارتموث در سال ۱۹۵۵ و بعدا دکتری دیگری از دانشگاه پرینستون دریافت کرد.

۷_ معروف‌ترین کتاب‌های دکتر سوس این عناوین هستند: تخم‌ مرغ‌های سبز و گوشت، گربه کلاه به سر، هورتون تخم می‌گذارد، هورتون صدایی می‌شنود و چطور گرینچ کریسمس را دزدید.

۸_ در طی جنگ جهانی دوم، دکتر سوس برای دپارتمان انیمیشن نیروهای مسلح آمریکا کار کرد و فیلم‌هایی در مورد صلح در اروپا و ویدئوهایی راجع به تمرین و آموزش بزرگسالان ساخت.

۹_ فیلم کوتاه جرالد مک بوئینگ-بوئینگ ساخته‌ی سال ۱۹۵۰، برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد. این فیلم براساس یکی از داستان‌های دکتر سوس ساخته شده بود.

۱۰_ پس از اتمام جنگ جهانی دوم، دکتر سوس بر سرکار نوشتن برای کودکان برگشت.

۱۱_ کتاب گربه‌ی کلاه به سر طبق چالشی که به دکتر سوس محول شده بود نوشته شد. چالش این بود که داستانی با ۲۳۶ کلمه‌ای که به او داده‌اند بنویسد. این کلمات مهم‌ترین کلماتی بودند که دانش آموزان کلاس اولی باید یاد می‌گرفتند. او ۹ ماه بعد نسخه‌ی اولیه‌اش را تحویل داد.

۱۲_ در سال ۱۹۶۷، همسر دکتر سوس بر اثر سرطان درگذشت و او در سال ۱۹۶۸ با آدری استون ازدواج کرد.

۱۳_ دکتر سوس در ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۱ براثر سرطان گلو در ۸۷ سالگی درگذشت.

۱۴_ جوایز، مجسمه‌های مختلف و حتی کتابخانه‌ی دانشگاه کالیفرنیا را به افتخار او نامگذاری کرده‌اند.

۱۵_ از بسیاری از آثار دکتر سوس اقتباس سینمایی شده. وی بین سالهای ۱۹۳۷ تا ۱۹۹۱ بالغ بر ۴۰ کتاب نوشته است.

۱۶_ دکتر سوس در سال ۱۹۴۸ برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر نیز، شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید