تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۱۳ دانستنی درمورد میکل آنژ بوناروتی

۱۳ دانستنی درمورد میکل آنژ بوناروتی

میکل آنژ بوناروتی به عنوان بزرگترین هنرمند زمانه خود  و یکی از بزرگترین هنرمندان تمام اعصار به شمار می‌رود. او در ششم مارس ۱۴۷۵ در کاپرزه در نزدیکی آرتزو در جمهوری فلورانس ( که امروزه به نام توسکانی شناخته می‌شود) به دنیا آمد. پدرش لودُویکو دی لئوناردو بوناروتی مدیر قضایی بود و مادرش فرانچسکا دی نِری دِل مینیاتو دی سیِنا بود. میکل آنژ در سن دوازده سالگی زیر نظر نقاشی به نام  دومنیکو گرلاندایو کارآموزی کرد. او سپس برای کار نزد مجسمه سازی به نام برتولدو دی ژوانی فرستاده شد  و در آنجا بود که علاقه‌اش به مجمسه سازی شکوفا شد.

حقایق جالب در مورد زندگی میکل آنژ

  1. زمانی که قدرتمندترین خاندان فلورانس مجسمه او را خرید میکل آنژ به عنوان یک مجسمه ساز به شهرت رسید
  2. زمانی که میکل آنژ بیست و یک ساله بود به روم رفت.او  در چهارم جولای ۱۴۹۶ یک کار سفارشی برای کاردینال رافائل ریاریو  را آغاز کرد. این مجسمه یک مجسمه با  ابعادی بزرگتر از اندازه واقعی از  باخوس، خدای شراب رومی بود.
  3. میکل آنژ در سال ۱۴۹۷ ماموریت یافت تا مجسمه مریم باکره را در حال عزاداری بر سر پیکره عیسی مسیح بسازد. میکل آنژ در زمان تکمیل مجسمه ۲۴ سال سن داشت. این مجسمه امروزه در کلیسای سنت پیترز قرار دارد.
  4. میکل آنژ در سال ۱۴۹۹ به فلورانس بازگشت و از سوی اتحادیه پشم فروشان از او درخواست شد پروژه‌ای را که ۴۰ سال قبل توسط آگوستینو دی دوچیو آغاز شده بود، به پایان برساند. پروژه، همان  مجسمه مرمری بود که او در سال ۱۵۰۴ به نام مجسمه داوود ساخت. این مجسمه نمادی از آزادی فلورانس بود. مجسمه داوود در حال حاضر در آکادمیا قرار دارد.
  5. در سال ۱۵۰۴ تنها اندکی پس از آنکه لئوناردو داوینچی مامور کشیدن نقاشی نبرد آنژیاری شد، میکل آنژ مأمور شد که نبرد کاسکینا را نقاشی کند، . نقاشی‌ها تکمیل نشدند و هر دو اثر با بازسازی اتاق شورای  پالازو وچچیو از بین رفت. کپی آثار باقی مانده است
  6. میکل آنژ توسط آنجلو دونی مامور شد تا هدیه‌ای برای همسرش مادالنا استروزی بسازد. هدیه شامل یک نقاشی از « خاندان مقدس» بود. این نقاشی در گالری اوفیزی در قاب اصلی خود آویزان شده است.
  7. در سال ۱۵۰۵ میکل آنژ توسط پاپ ژولیوس دوم مامور شد تا مقبره پاپ را بسازد. این پروژه قرار بود در پنج سال به پایان برسد و شامل ۴۰ مجسمه بود، اما میکل آنژ به دلیل وقفه‌های مداوم ۴۰ سال روی این پروژه کار کرد. او هرگز از این پروژه راضی نبود.
  8. میکل آنژ هنگام کار بر روی مقبره، نقاشی سقف کلیسای سیستین را تکمیل کرد. تکمیل نقاشی از سال  ۱۵۰۸ تا ۱۵۱۲ طول کشید .
  9. در بیشتر سالهای دهه ۱۵۲۰ و ۱۵۳۰ میلادی، میکل آنژ در کلیسای مدیچی،  که کلیسایی برای تشییع جنازه خانوادگی در بازلیکای سان لورنزو بود، کار می‌کرد.
  10.  در سال ۱۵۲۴، میکل آنژ مامور طراحی داخلی کتابخانه لورنتیان کلیسای سان لورنزو و هشتی آن شد. اگرچه کتابخانه سرانجام در سال ۱۵۷۱ افتتاح شد، اما رواق آن تا سال ۱۹۰۴ تکمیل نشد.
  11. میکل آنژ از سال ۱۵۳۴ تا ۱۵۴۱ روی نقاشی دیواری «قضاوت نهایی» روی دیوار محراب کلیسای سیستین کار کرد.
  12.  میکل آنژ، رافائل و لئوناردو داوینچی سه غول دوران رنسانس فلورانس محسوب می‌شوند.
  13. میکل آنژ هنگام مرگ  ۸۸   سال سن داشت  و خالق برخی از مشهورترین و گرانبهاترین آثار هنری جهان بود.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید