تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
۱۰ نکته برای افزایش تعلیق در داستان

۱۰ نکته برای افزایش تعلیق در داستان

.

کتابهایی که  در آنها به خوبی عنصر تعلیق آورده شده خوانندگان را از ابتدا تا انتها به خود مشغول می‌کنند. شیوه‌های زیادی برای خلق تعلیق در نوشته وجود دارد.

تعلیق چیست؟

تعلیق در ادبیات  احساسی ناخوشایند است که خواننده وقتی خبر از اتفاقی که قرار است بیفتد نداشته باشد،   آن را در خود حس می‌کند. نویسنده از طریق افشای کنترل شده‌ی اطلاعات برای خواننده تعلیق ایجاد می‌کند .بدین منظور سوالاتی را مطرح می‌کند که خواننده مشتاق شنیدن پاسخ آنها است اما جرات فهمیدن‌شان را ندارد.

اگر در حال نوشتن داستان ترسناک، جنایی، یا حتی یک داستان کوتاه هستید – و قبلاً بر عناصر اصلی تعلیق تسلط یافته‌اید – این ۱۰ نکته را در نوشته خود دنبال کنید تا تنش داستان را بالا ببرید.

  1. زمان سنج را فعال کنید. یکی از موثرترین ابزارها برای ایجاد تعلیق در رمان زمان است. اگر میخواهید در طول داستان کمی تعلیق داشته باشید تا مکمل لحظات معلق بزرگتری باشد، ضرب الاجل ماموریت کاراکتر اصلی را کوتاه تر کنید. او باید زودتر از برنامه قبلی به هدفش برسد در غیر این صورت اتفاق بدی می‌افتد.
  2. زاویه دیدها را عوض کنید. اگر میخواهید خواننده تنش بالایی را در داستان احساس کند، زاویه دید را در فصلهای مختلف عوض کنید.اگر میخواهید خواننده قبل از کاراکتر اصلی بداند چه حادثه‌ای در شرف وقوع است از سوم شخص دانای کل استفاده کنید. برعکس اگر میخواهید آن‌ها را در بی خبری نگه دارید، از زاویه دید اول شخص یا سوم شخص مشروط استفاده کنید.
  3. برای هر فصل پایان نفس گیری در نظر بگیرید. برای اینکه حس کنجکاوی خوانندگان را برانگیخته و آنها را وادار به ادامه خواندن کنید، یک فصل را با پایانی نفس گیر خاتمه دهید.  رمان‌های مهیج از طریق ناشناخته‌ها تعلیق ایجاد می‌کنند. کاراکتر اصلی را در موقعیتی نامطمئن و بدون راه فرار بگذارید و فصل خود را در آنجا به پایان ببرید.  
  4. روی پرورش کاراکتر سرمایه گذاری کنید. بخش مهمی از تعلیق نویسی پرورش کاراکترهای قدرتمند با صفات و نقاط ضعف و قدرت مربوط به خود است. قهرمانی خلق کنید که برای خواننده اهمیت داشته باشد. سپس، وقتی خطرات را افزایش  و آنها را در موقعیت خطرناکی قرار می‌دهید، خواننده مضطرب می‌شود که اتفاق بدی برای او نیفتد. شرور داستان نیز باید به اندازه قهرمان کاراکتری باهوش و مصمم باشد. تا خواننده برای فهمیدن کارهایی که شرور می‌خواهد انجام دهد، هیجان زده باشد.
  5. به اتفاقات آینده اشاره کنید. داستانهای تعلیقی غالبا از طریق آتی نمایی خواننده را منتظر نگه می‌دارند. خواننده اتفاقات اشاره شده را در پس ذهن خود نگه می‌دارد تا زمان مناسب آنها برسد.کاراکتر اصلی خود را پیچیده تر کنید. با بخشیدن لایه‌های رازآمیز کاراکتر اصلی خود را پیچیده کنید. از طریق گذشته نمایی پیش داستان او را نشان دهید و دلایل حضورش در این ماجراجویی را اشکار کنید.
  6. کاراکتر اصلی خود را پیچیده تر کنید. با افزودن لایه‌های پیچیده کاراکتر اصلی خود را اسرارآمیز کنید. با استفاده از گذشته نمایی پیش داستانی از او را آشکار کنید که دلایل آنها برای شرکت در این ماجراجویی را نشان می‌دهد. با افزودن موانعی که عزم اخلاقی او را آزمایش می‌کند، درگیری‌های داخلی ایجاد کنید.
  7. برای افزایش تعلیق به شاخه‌های فرعی داستان،  لایه اضافه کنید. منشا تنش باید فراتر از درگیری مابین قهرمان و شرور باشد. به هنگام خلق شاخه‌های فرعی آنها را با کاراکترهای ثانویه‌ای پر کنید که برای قهرمان داستان مانع و درگیری ایجاد می‌کنند.
  8. حس امنیت کاذب ایجاد کنید. برای بالا بردن تعلیق در داستان با انتظارات خواننده بازی کنید. وقتی به نظر می‌رسد همه چیز بر وفق مراد قهرمان پیش می‌رود، فرش را از زیر پایش بکشید. از ابزارهای ادبی چون نکات انحرافی و پیچش‌های داستانی برای بالا بردن تنش استفاده کنید.
  9. موانع اضافی بر سر راه قهرمان بگذارید. موانع در هر نوع سبکی از جمله ابزار نوشتن به شمار می‌روند. آنها با تهدید به منحرف کردن کاراکتر از مسیرش و اجازه ندادن به او برای رسیدن به اهدافش، تنش داستان را بالا می‌برند. نویسنده این انتظارات را با وعده‌های بزرگ در ابتدای داستان در خواننده بوجود می‌آورد، سپس با ایجاد شک در مورد موفق شدن یا نشدن قهرمان تعلیق ایجاد می‌کند.
  10. مخاطرات را افزایش دهید. اگر کاراکتری خلق کرده‌اید که خواننده روی او سرمایه گذاری کرده وقتی قهرمان در مسیر رسیدن به موفقیت است با بالا بردن مخاطرات، تعلیق ایجاد کنید. مثلا چیزی را که برایش ارزشمند است از او بگیرید. وقتی مخاطرات بالا باشند نتیجه آن را در انتهای کتاب میگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping