تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
ده نکته برای آغاز صحنه‌های قوی در نوشته

۱۰ نکته برای آغاز صحنه‌های قوی در نوشته

صحنه‌ها عناصر اساسی رمان‌ها و داستان‌های کوتاه هستند و هر یک باید داستان را به سمت نقطه  اوج خود سوق بدهند. یادگیری نحوه نوشتن یک صحنه می‌تواند شما را تبدیل به نویسنده بهتری کند.

  1. با صحنه پردازی شروع کنید. اغلب یک صحنه جدید نشان دهنده تغییر در زمان و مکان است. پرداختن به صحنه به خوانندگان شما کمک می‌کند تا جهت گیری کنند. همچنین لحن و حال و هوای آنچه در صفحات آینده آشکار خواهد شد را تعیین می‌کند. صحنه‌تان را در جایی بنشانید که تنش ایجاد کند و مانع قهرمان داستان شود. صحنه خود را توصیف و از جزئیات حسی استفاده کنید تا قبل از اینکه وارد صحنه‌های اکشن شوید، محیط را آماده کرده باشید.
  2.  از تصاویر بصری استفاده کنید. در فیلمنامه نویسی، نویسندگان باید تصویری فکر کنند. چه تصاویری مخاطب را در صحنه هیجان زده می‌کند؟ رویکرد شما باید هنگام نوشتن هر نوع داستانی یکسان باشد. همانطور که صحنه آغازینی را می‌نویسید، از زبان توصیفی برای جذب خواننده از طریق تصاویر دقیق استفاده کنید. هنگام نوشتن صحنه‌ها مانند یک فیلمنامه نویس فکر کنید.
  3. خواننده را وسط صحنه اکشن بیاندازید. با یک صحنه عالی در وسط داستان شروع کنید. لازم نیست صحنه دعوا یا تعقیب و گریز باشد، اما تحرک فیزیکی باعث ایجاد حرکت و تنش در داستان می‌شود. همچنین راهی برای جذب فوری خواننده است. صحنه را قبل از نقطه اوج اکشن شروع کنید  تا به نقطه اوج صحنه برسید.
  4. صحنه را با حضور یکی از کاراکترها آغاز کنید. . یک صحنه خوب با هدف دادن به کاراکتر‌ها شروع می‌شود. با قرار دادن قهرمان داستان در موقعیتی شروع کنید که هم برای صحنه و هم برای خط داستانی مانع یا فرصت ایجاد می‌کند. سعی کنید با دیالوگ شروع کنید، اگر با زاویه دید سوم شخص دانای کل می‌نویسید، صحنه را با یک شخصیت ثانویه، مانند ضدقهرمان شروع کرده و از آن به عنوان فرصتی برای توسعه عمیق کاراکترها استفاده کنید.
  5. وقایع گذشته را خلاصه کنید. ممکن است بخواهید از ابتدای صحنه استفاده کنید تا خلاصه‌ای سریع از آنچه که کاراکتر اصلی شما را به این مکان و لحظه آورده ارائه دهید.  این خلاصه بخصوص اگر از زاویه سوم شخص باشد و در صحنه جدید کاراکتر دیگری وارد شود، مفید است.
  6. یک پیچش داستانی معرفی کنید. شروع یک صحنه جدید فرصتی است تا داستان خود را در مسیری تازه قرار دهید. صحنه جدید را در نقطه عطف داستان خود شروع کنید. فلاش بک بزنید و اطلاعات مهمی را آشکار کنید که مسیر داستان را در آینده تغییر می‌دهد.
  7. هدف صحنه را در ذهن داشته باشید. صحنه‌های موثر در مورد قصد خود و نحوه کمک به  طرح کلی هدف واضحی دارند. این صحنه‌ها ممکن است شامل نکات داستانی یا اطلاعات مهم مورد نیاز برای پیشبرد داستان باشند. هدف صحنه خود را از اولین کلمه مشخص کنید و بقیه صحنه را در جهت آنها پیش ببرید.
  8.  تا زمان شروع صحنه‌ای عالی، بازنویسی کنید . وقتی اولین پیش نویس یک صحنه را تمام کردید، به عقب برگردید و آن را کامل بخوانید. اگر صحنه شما به چیزی نیاز دارد، اما نمی‌توانید بفهمید چه چیزی، ممکن است به نحوه شروع آن مرتبط باشد. بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا صحنه آغازین شما مناسب است یا خیر این است که ببینید چگونه با بقیه صحنه تعامل می‌کند. پاراگراف آخر را مرور کنید و ببینید آیا به  صحنه شروع شما مرتبط است یا خیر. اگر مقدمه ضعیف است، آن را بازنویسی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping