تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه یک رمان مهیج قضایی بنویسیم

چگونه یک رمان مهیج قضایی بنویسیم

هیجان یک آزمایش متقابل، عدم قطعیت در انتظار یک حکم، و پشتکار سرسختانه یک وکیل مدافع عمومی، همگی نمادهای کلاسیک یک رمان مهیج قضایی هستند. رمانهای قضایی، عنصر تعلیق در  ژانر مهیج را با عناصر جنایی رمان‌های قضایی ترکیب می‌کنند

رمان مهیج قضایی چیست؟

رمانهای مهیج قضایی زیرژانرهای هیجان انگیز و درام جنایی هستند. قهرمان داستان معمولاً یک وکیل است و سیستم حقوقی به عنوان پس‌زمینه و چارچوب درام داستان عمل می‌کند. بسیاری از بهترین فیلم‌های مهیج قضایی داستان یک وکیل مدافع جنایی را روایت می‌کنند که وکالت یک مشتری بی‌گناه را به عهده می‌گیرد، و اغلب به قیمت امنیت یا روابط شخصی آنها تمام می‌شود.

از جمله مثالهای معروف فیلم‌های مهیج قضایی می‌توان به کشتن مرغ مقلد اثر هارپر لی (۱۹۶۰)، آناتومی قتل اثر رابرت تراور (۱۹۵۸)، گمان بی‌گناه اثر اسکات تورو (۱۹۸۶)، متهم شده اثر لیزا اسکاتولین (۲۰۱۸)، و رمان‌های جان گریشام اشاره کرد مانند زمانی برای کشتن (۱۹۸۹)، شرکت (۱۹۹۱)، سیکامور رو (۲۰۱۳) و ویسلر (۲۰۱۶

چگونه در چهار گام رمان مهیج قضایی بنویسیم:

  1. تحقیق کنید. خوانندگان از فیلم‌های مهیج قضایی انتظار واقع‌گرایی و دقت بالایی دارند و نویسندگان رمانهای  مهیج قضایی باید در موضوع خود متخصص باشند. بسیاری از موفق ترین نویسندگان در این ژانر پیشینه گسترده‌ای در دنیای رمانهای جنایی دارند. به عنوان مثال، ریچارد نورث پترسون قبل از اینکه نویسنده پرفروش نیویورک تایمز  باشد، سال‌ها به عنوان وکیل کار می‌کرد. پیشینه پترسون سطحی از اصالت را در داستان‌های او ایجاد می‌کند که خوانندگان آن را از ژانر مهیج قضایی مطالبه می‌کنند. اگر می‌خواهید در مورد عملکرد یک شرکت حقوقی که با یک پرونده قتل سروکار دارد بنویسید، باید ساختار و سلسله مراتب یک شرکت معمولی را تحقیق کنید. اگر داستان شما درباره یک وکیل مدافع است که در مورد پرونده‌ای در دادگاه عالی بحث می‌کند، باید با روند و جدول زمانی یک پرونده استاندارد دادگاه عالی آشنا شوید. تحقیق کردن یک عنصر ضروری برای نوشتن رمان مهیج قضاییِ معتبر است.
  2. کاراکترهای پیچیده‌ای را بنویسید. هنگام نوشتن یک رمان مهیج قضایی، وسوسه انگیز است که قهرمان داستان خود را به یک قهرمان با اخلاق و شرور خود را به یک جنایتکار ورشکسته تبدیل کنید. با این حال، همه چیز در زندگی واقعی به ندرت به این سادگی است. بسیاری از وکلا فاسد و غیرقابل اعتماد هستند، درست همانطور که یک قاتل زنجیره‌ای متهم گاهی اوقات یک مرد بی گناه است. هری بوش، شخصیتی که در مجموعه کتاب‌های نویسنده معروف مایکل کانلی به چشم می‌خورد، یک کارآگاه جنایی با استعداد از لس‌آنجلس با تمایلات سرسختانه و خود ویرانگر است، که پویایی پیچیده‌ای به  یک کاراکتر قهرمان میدهد.
  3. مطمئن شوید که قهرمان شما زندگی شخصی دارد. رمانهای مهیج قضایی نباید منحصراً در دادگاه اتفاق بیفتند. برای اینکه به شخصیت اصلی خود اهمیت دهید، خواننده باید بینشی از زندگی شخصی خود داشته باشد. اغلب اوقات، زندگی شخصی یک شخصیت به عنوان راهی برای انتقال خطرات پرونده عمل می‌کند، زیرا ما تأثیر کار قهرمان داستان را بر روابط شخصی آنها می‌بینیم. در سناریوهای دیگر، زندگی شخصی قهرمان داستان ممکن است به عنوان بازتابی از پرونده‌ای باشد که روی آن کار می‌کنند. برای مثال، در رمان «کشتن مرغ مقلد»، آتیکوس فینچ را می‌بینیم که در تلاش برای دفاع از تام رابینسون در پرونده‌ای نژادپرستانه، حس اخلاقی و انصاف را در دخترش القا می‌کند. در اولین رمان پرفروش اسکات تورو به نام  بی گناه فرض شده، ازدواج دادستان راستی سابیچ به دلیل سنگینی تحقیقات در حال انجام او تیره و تار شده است. بدون داشتن زندگی شخصی خارج از دادگاه، قهرمان شما احساس پوچی می‌کند و برقراری ارتباط عاطفی با او سخت میشود.
  4. رمان مهیج خود را با کاراکترهای فرعی پر کنید. دنیای رمانهای مهیج قضایی از بیش از یک قهرمان و ضد قهرمان  تشکیل شده است. تنظیمات رایج در  فیلم‌های مهیج قضایی، مانند دادگاه‌ها، شرکت‌های حقوقی، و دفاتر FBI، دنیایی غنی از شخصیت‌های فرعی را ارائه می‌دهند.  در یک دادگاه فقط وکلا و فردی که در حال محاکمه است حضور ندارند: بلکه قاضی، منشی دادگاه، هیئت منصفه، پلیس قضایی، و دوستان و خانواده  نیز حضور دارند. یک دفتر حقوقی پر از منشی، دفتردار، و کارآموز است. پر کردن رمان مهیج قضایی خود با گروهی زنده از شخصیت‌های کوچک، دنیای رمان‌تان  را غنی و پر جنب و جوش می‌کند.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید