تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه یک داستان کوتاه را ویرایش کنیم: راهنمای گام به گام برای نویسندگان

چگونه یک داستان کوتاه را ویرایش کنیم: راهنمای گام به گام برای نویسندگان

نوشتن داستان کوتاه دشوار است اما ویرایش کردن آن تکنیک و شیوه خاصی دارد . با آنکه تعداد کلمات داستان کوتاه کم است، ویرایش کردن را از کجا باید آغاز کرد؟

ویرایش کردن داستان کوتاه میتواند ایده داستان را وارد صحنه جدیدی کند که آن را برای خواننده جذابتر می‌نماید. در این مقاله گام به گام با مراحل ویرایش داستان کوتاه آشنا می‌شویم .

ویرایش کردن گامی ضروری است

در ویرایش، شما باید به دنبال اشتباهات املایی و دستور زبانی بگردید اما ساختار داستان یا نثر خود را تغییر ندهید . شما برای خوانندگان خود می‌نویسید. هر چه زودتر با این موضوع کنار بیایید که برای آنها می‌نویسید، زودتر میتوانید بر اساس میل خوانندگان داستان خود را ویرایش کرده و چاپ کنید .

پس از اتمام پیش نویس اول استراحت کنید

بعد از آنکه داستان خود را نوشتید استراحت کنید. این گام ضروری است. شما باید تمرکز مغز خود را از روی حالت نوشتن به حالت ویرایش کردن تغییر دهید . تنها راه برای ایجاد این تغییر ذهنی استراحت کردن است . حداقل داستان را چند روز کنار بگذارید. سه روز برای این مدت کافی است. اگر چند هفته سراغ نوشته خود نروید اشتیاق و هیجان اولیه خود را از دست می‌دهید. کتاب دیگری بخوانید. بخوابید یا مشغول نوشتن داستان دیگری شوید. با وسوسه خود برای ویرایش داستان مقابله کنید . 

تصویر بزرگتری را در نظر بگیرید

شما مدتی استراحت کرده و ممکن است فراموش کرده باشید که برخی از عباراتی که در نوشته‌تان به درازا کشیده‌اند را نوشته‌اید. حالا باید سختگیری کنید. در این مرحله باید نوشته خود را  حذف، اضافه یا تغییر چیدمان  دهید .داستان کوتاه با رمان متفاوت است. شما زمانی برای سخن پردازی ندارید. اما داستان کوتاه باز هم داستانی است که ساختارهای اصلی رمان را دارد . داستان کوتاه باید ابتدا، میانه و پایان داشته باشد .

گامهای ویرایش

گام اول: مانند یک خواننده داستان خود را بخوانید. یادداشت برداری نکنید. نگران ویرگولها نباشید. در این مرحله میخواهید ببینید آیا اصلا داستان شما خوب هست یا نه .

گام دوم: ممکن است بعد از خواندن داستان از آن بدتان بیاید و این امر کاملا طبیعی است. پیش نویس اول هیچ گاه کامل نیست. قرار هم نیست کامل باشد. در این مرحله جا نزنید. میتوانید قسمتهایی که دوست ندارید را تغییر دهید .   

گام سوم: مانند یک ویراستار بخوانید. خودکار قرمز خود را بردارید. حالا باید صفحات خود را قرمز کنید. اگر چیزی را در مورد داستان‌تان دوست ندارید آن را تغییر دهید . آیا قسمتی از دیالوگ عجیب به نظر می‌رسد؟ آیا صحنه‌ای از آن کسل کننده است؟ آیا قوس کاراکتری وجود دارد؟

این موارد را یادداشت کنید اما یادتان باشد هنوز در مورد غلطهای املایی و دستوری نباید نگران باشید. زیرا به دنبال مفاهیم سطح بالاتری هستید .

گام چهارم: مطمئن شوید که داستان‌تان هر شش عنصر داستان نویسی را داراست. در مورد هر یک از عناصر در گوشه داستان‌تان حاشیه نویسی کنید. اگر عنصری از داستان وجود ندارد حتما آن را وارد کنید.

گام پنجم: بازنویسی کنید . این مرحله از ویرایش ساختاری است. درگیر توصیفات نشوید. شما اکنون در حال ساخت اسکلت داستان هستید. گوشت و پوست بخشیدن به داستان در مرحله بعد قرار دارد . وقتی ساختار اصلی داستان را شکل دادید، میتوانید ویرایش‌های کوچکتر را انجام دهید .

به تصویر کوچکتر نگاه کنید

این قسمت مربوط به پیش نویس دوم است. اما ممکن است در پیش نویس سوم نیز قرار بگیرد. شما در این مرحله اولین پیش نویس خود را بازنویسی، حذف  و اضافه کرده یا تغییر ساختار داده‌اید . حالا باید تغییراتی در نثر خود ایجاد کنید .

  1. آیا دیالوگهایتان قابل باورند؟ . حتما دیالوگهایتان را با صدای بلند بخوانید. در این صورت میتوانید دیالوگهایی که غیرقابل باورند را تشخیص دهید.
  2. آیا توصیفات خوب نوشته شده‌اند؟ یادتان باشد از آنجایی که این یک داستان، کوتاه است توصیفات نباید چند پاراگراف طول بکشند اما خواننده باید بتواند تصویری از اتفاقی که در حال افتادن است در ذهن خود متصور شود . 
  3. آیا جزییات متناسبند؟ زمان بندی، مکانها، توصیفات مربوط به کاراکترها و پیش داستانها را بررسی کنید.
  4. آیا به زبان معلوم می‌نویسید؟ نه تنها نوشتن به زبان و حالت معلوم بهتر است، بلکه کمک می‌کند تا تعداد کلمات کمتری استفاده کنید. نوشتن به حالت مجهول نیازمند کلمات اضافی بسیاری است.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping