تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه یک داستان سریالی بنویسیم: چهار دلیل برای نوشتن داستان سریالی

چگونه یک داستان سریالی بنویسیم: چهار دلیل برای نوشتن داستان سریالی

اگرچه  داستان نویسی سریالی برای قرن‌ها وجود داشته است، اما همه  چارلز دیکنز را  به عنوان نویسنده‌ای می‌شناسند که محبوبیت این سبک را در دوران ویکتوریا افزایش داده است. در قرن نوزدهم، اولین کتاب او با نام یادداشتهای پیکویک در ۱۹ قسمت منتشر و در مدت ۲۰ ماه منتشر شد. بسیاری از خوانندگان دریافتند که جذابیت کتاب یادداشتهای پیکویک  به درون کاراکترهای‌های اصلی به یاد ماندنی آن مربوط می‌شود که هر ماه موفق می‌شدند خود را وارد موقعیت‌های جدید و هیجان انگیز کنند.  این رمان سریالی همچنین ارزان قیمت بود، که باعث افزایش دسترسی خوانندگان کم درآمد به آن میشد.

داستان سریالی چیست؟

داستان سریالی داستانی است که در قسمت‌های متوالی منتشر می‌شود، و  به فرمت یک سریال تلویزیونی شباهت دارد. با این حال، سریال‌سازی صرفاً به معنای نوشتن یک رمان کامل و انتشار فصل به فصل آن نیست – هر قسمت منتشر شده خود یک داستان کوتاه یا رمان است که معمولاً با قسمتهای قبل در ارتباط می‌باشد.

blank

چگونه داستان سریالی بنویسیم

اگر میخواهید داستان سریالی خود را بنویسید، دستورالعملهای زیر را دنبال کنید:

  1.  داستان کلی خود را ترسیم کنید. یکی از جنبه‌های جذاب نوشتن رمان‌های سریالی این است که نویسندگان مجبور نیستند همه چیز را یکجا بنویسند. در حالی که فرآیند خلاقیت هر فردی متفاوت است، دانستن آنچه می‌خواهید اتفاق بیفتد – یا انتظار دارید چه اتفاقی بیفتد – هنگام پخش سریال مفید است. طرح کلی کتاب سریالی شما، نقشه راه و همچنین جزئیات مختلفی را برای پیگیری آن در اختیار شما قرار می‌دهد. همیشه می‌توانید از نقشه خود منحرف شوید، اما در نظر گرفتن یک جهت کلی مفید است.
  2. داستان خود را حول یک کاراکتر متمرکز کنید. از آنجایی که روایت‌ها ممکن است از فصلی به فصل دیگر متفاوت باشد، یکی از مهم ترین عناصر داستان سریالی کاراکترهای آن است.. برای مثال، رمان سریالی «مسیر سبز» اثر استیون کینگ شش قسمت را به دنبال تجربه ماوراء طبیعی و وقایع زندگی کاراکتر‌های پیچیده‌اش می‌گذراند: جان کافی، محکوم به اعدام و پل اجکامب، ناظر محکوم به اعدام. در کتاب یادداشتهای پیکویک، سم در فصل چهارم معرفی  و بلافاصله به یکی از محبوب‌ترین کاراکترها تبدیل می‌شود، و محبوبیت رمان را بالا می‌برد. ایجاد ارتباط عاطفی بین مخاطبان و قهرمان خود با ایجاد یک کاراکتر زنده، قابل ارتباط و به یاد ماندنی، کلید سرمایه گذاری مخاطبان  بر روی داستان شماست.
  3. خوانندگان خود را برای خواندن ادامه داستان ترغیب کنید.  هر فصل از رمان سریال شما باید یک نتیجه گیری قانع کننده داشته باشد.پایان‌های نفس گیر  خوانندگان شما را در حالت تعلیق قرار می‌دهد، تنش را افزایش می‌دهد و آنها را برای داستان بعدی هیجان‌زده می‌کند – اما تنظیمات یا خطوط داستانی خاص باید به نوعی نوشته شوند که داستان را روی هم رفته به شکل رضایت بخشی به اتمام برسانند

۴ دلیل برای نوشتن داستانهای سریالی

داستان سریالی به گونه‌ای نوشته می‌شود که در قسمتهای مختلف ارائه شود، و خواننده را مشتاق قسمت بعدی نگه دارد. دلایل مختلفی برای نوشتن داستان سریالی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  1.  فرمت سریالی داستان را جذاب نگه می‌دارد. برای آنکه خواننده را وادارید تا برای خواندن قسمتهای بعدی برگردد، عر قسمت باید پایانی جذاب داشته باشد. داستان سریالی با دادن مجالی برای ایده پردازی به نویسنده به او اجازه می‌دهد تا شیوه‌های جدیدی را برای پیشبرد داستان در نظر بگیرد. هر قسمت باید داستان کاملی برای جلب رضایت خواننده تعریف کند. و فضای کافی برای انتظار کشیدن را ایجاد کند.
  2. فرمت سریالی به شما مجالی برای تنظیم مجدد داستان می‌دهد. برخی از نویسندگان ترجیح می‌دهند رمان سریالی خود را یکجا بنویسند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند در زمان واقعی بنویسند و تنها زمانی که فصل قبلی  منتشر می‌شود، فصل بعدی را شروع می‌کنند. با داشتن یک بازه زمانی مشخص بین هر نسخه، به خود دید تازه‌ای می‌دهید تا خط داستانی خود و همچنین قسمت‌های قبلی را مرور کنید. گاهی اوقات، ممکن است جزئیات دیگر ظاهر شده  و گزینه‌های جدید بالقوه‌ای را برای قوس‌های داستانی بعدی در اختیارتان قرار دهد.
  3. ۳-      فرمت سریالی شما را به نوشتن مشغول نگه می‌دارد. حفظ شتاب در هنگام انتشار داستان‌های سریالی مهم است – نویسندگان زمان زیادی برای جمع‌آوری تلنباری از پیش‌نویس‌های اولیه ندارند. یک برنامه زمان‌بندی مشخص (و انتظار مخاطبان) می‌تواند شما را مجبور کند که به طور منظم بنویسید. چه داستان سریالی شما به صورت ماهانه یا دو هفته‌ای منتشر شود، داشتن ضرب الاجل می‌تواند شما را از اولین قسمت تا آخرین قسمت در تکاپو قرار دهد.
  4. فرمت سریالی به شما فرصتی برای ساخت یک پلتفرم میدهد. آثار یک نویسنده بزرگ گاهی اوقات به دلیل کمبود قدرت تبلیغاتی (و پول)، به ویژه در فضای انتشاراتی خود، ممکن است مورد توجه قرار نگیرد. داستان‌های سریالی به کار شما زمان می‌دهد تا به گردش درآید، و در  بین قسمت‌ها خوانندگان جدیدی را جذب کند و پایگاه مخاطبان شما را افزایش دهد.
  5. .
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید