تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه چکیده بنویسیم: ۴ راهکار برای نوشتن یک چکیده خوب

چگونه چکیده بنویسیم: ۴ راهکار برای نوشتن یک چکیده خوب

شما با نوشتن یک چکیده عالی، میتوانید طیف وسیعی از اطلاعات را خلاصه کنید، و مجموعه‌ای از مهمترین بخشهای مقاله‌ای که خواننده خواهد خواند را در اختیارش قرار دهید . چکیده‌ای که خوب نوشته شده باشد، درک اولیه‌ای از متن، فیلم یا رمان تاریخی به خواننده می دهد.

چکیده چیست؟

چکیده خلاصه‌ای از اثری بزرگتر است که درک جامعی به خواننده می‌بخشد. برای نوشتن چکیده، نویسنده ایده‌های اصلی بکار رفته در مقاله، برنامه تلویزیونی یا فیلمی که مشاهده کرده است را جمع‌آوری و به شکلی خلاصه بیان می‌کند. چکیده ها توصیفی موجز از اثر ، به همراه جزییات کافی هستند که  در قالب یک پاراگراف ارائه می شوند تا خواننده موضوع متن را متوجه شود. چکیده درک شخصی نویسنده را از موضوع مورد بحث نشان می‌دهد.

هدف از نوشتن چکیده چیست؟

هدف چکیده آن است که بدون درج نظر شخصی، مختصری از جزئیات مهم یا اطلاعات جالب را در اختیار خوانندگان قرار دهد. چکیده، خلاصه‌ای از نکات اصلی متن یا فیلم است. مانند چکیده مقاله علمی، خلاصه‌ای از یک فیلم یا خلاصه‌ای جامع از یک رمان.

۴ راهکار برای نوشتن چکیده خوب

چه شما چکیده‌ای از یک رویداد، رمان، نمایش‌نامه یا مقاله‌ای در روزنامه را بنویسید، توانایی نوشتن چکیده‌ای یک پاراگرافی مهارتی مهم برای هر نویسنده به شمار می‌رود.

blank

1-     ایده اصلی را پیدا کنید. یک چکیده مفید عصاره‌ای از مهمترین مطالب متن اصلی را در اختیار خواننده قرار میدهد. نکات مهمی را که میخواهید به خواننده انتقال دهید، انتخاب  و برای بیان‌شان از جملات محدود خود به شکل هوشمندانه استفاده کنید.  برای آنکه افکار خود را به صورت سازمان یافته ترسیم کنید، یادداشت بردارید.  

2-     خلاصه بنویسید. چکیده بازنویسی نیست – بلکه خلاصه‌ای موجز از متن اصلی است. پاراگراف چکیده معمولا بین پنج تا هشت جمله است. جملات را کوتاه و دقیق بنویسید. جملات تکراری و اضافی را حذف کنید تا پاراگراف‌تان مشخص و واضح باشد.

3-     بی طرفانه بنویسید. اگر متن یا فیلمی را خلاصه می‌کنید، اطلاعات مربوط به آنها را جمع آوری  و متراکم می‌کنید نه اینکه نقدی ادبی بر آن بنویسید. چکیده را به زبان خودتان بنویسید و از اضافه کردن دیدگاه‌تان اجتناب کنید.

4-     روان بنویسید. وقتی میخواهید نوشته خود را پویا کنید، استفاده از کلمات ربط دهنده بسیار به شما کمک می کنند. جملات خود را با کلمات ربط دهنده به هم متصل کنید تا از روان بودن چکیده خود مطمئن شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping