تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه پرسش دراماتیک اصلی داستان خود را پیدا کنیم؟

چگونه پرسش دراماتیک اصلی داستان خود را پیدا کنیم؟

سوال دراماتیک اصلی موتوری است که روایت شما را هدایت می‌کند.  سوالی که همیشه باید در خط مقدم ذهن بینندگان یا خوانندگان شما باشد. هر پرده از داستان شما باید سعی کند به این سؤال پاسخ دهد، اما نباید پاسخ دادن به آن آسان باشد – وقتی به سؤال دراماتیک فرضس شما پاسخ داده شود، داستان اساساً به پایان می‌رسد.

سوال دراماتیک داستان چیست؟

سوال دراماتیک در ارتباط با درگیری اصلی‌ای است که حول قهرمان شما وجود دارد. این درگیری معمولا در اولین پرده از رمان یا نمایش نامه معرفی می‌شود – چه در ابتدای داستان یا کمی بعد از آن. خوانندگان برای این سوال دراماتیک نیاز به پاسخ دارند و این وظیفه‌ی نویسنده است که مطمئن شود پاسخ آن ساده نیست. معمولا  پاسخ سوال دراماتیک، کل داستان را در برمیگیرد و هر نقطه‌ی عطفی که اتفاق می‌افتد در عین حفظ توجه مخاطب باید در خدمت پاسخ به آن سوال باشد.

blank

چهار مثال از سوالات دراماتیک

تمرکز یک سوال دراماتیک به شدت به ژانری که می‌نویسید بستگی دارد. برای مثال، اگر رمان عاشقانه می‌نویسید، سوال دراماتیک آن است که آیا عشاق به هم می‌رسند یا خیر. اگر فانتزی یا علمی تخیلی می‌نویسید، معمولا سوال درباره این است که آیا قهرمان داستان میتواند دنیا و مردمان آن  را نجات دهد یا خیر. در زیر به چند مثال در مورد سوالات دراماتیک مطرح شده در نمایش نامه‌ها، رمانها و فیلمها می‌پردازیم:

  1. رومئو و ژولیت نوشته‌ی ویلیام شکسپیر ( ۱۵۹۵ ): آیا رومئو و ژولیت با وجود دشمنی خانواده‌هایشان می‌توانند تا آخر عمر در کنار یکدیگر شاد زندگی کنند؟
  2. جادوگر شهر اوز نوشته‌ی فرانک بائوم( ۱۹۰۰ )، آیا دوروتی از شهر جادویی اوز بیرون می‌آید و به خانه کوچکش در شهر تگزاس می‌رسد؟
  3. برباد رفته نوشته‌ی مارگارت میچل ( ۱۹۳۶ ): آیا اسکارلت اوهارا میتواند دل اشلی ویلکس را ببرد؟
  4. سکوت بره‌ها نوشته‌ی توماس هریس (۱۹۸۸ ): آیا کلاریس استارلینگ میتواند جلوی قاتل سریالی بوفالو بیل را بگیرد؟

چگونه سوال دراماتیک داستان را پیدا کنیم

هر داستان خوبی یک سوال دراماتیک خوب برای پاسخ دادن دارد. برای پیدا کردن این سوال، باید بدانید نیروی پیشران پنهان در داستان شما چیست؟ هدف اصلی کاراکتر چیست و آیا در رسیدن به آن موفق می‌شود؟ پاسخ این سوالات، ستون اصلی داستان‌تان را مشخص می‌کند و کاراکترهایتان را به سمت هدف اصلی‌شان سوق می‌دهد – که معمولا هدفهای بیرونی هستند. این اهداف ملموس بوده و توسط مخاطب دیده می‌شوند. آیا کاراکترهای اصلی به همدیگر می‌رسند؟ آیا ابرقهرمان جلوی شرور داستان را میگیرد؟ کلید یافتن پاسخ سوالات دراماتیک داستان شما آگاهی از هدف قهرمان و رسیدن یا نرسیدن به آنهاست.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید