تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه پایان مناسبی برای رمان خود بنویسیم

چگونه پایان مناسبی برای رمان خود بنویسیم

یکی از مهمترین تصمیماتی که یک نویسنده به هنگام نوشتن داستان خود می‌گیرد نحوه پایان یافتن کتابش است. یک پایان خوب خواننده را تا سطر آخر مجذوب نگه می‌دارد. اگر فصل اول خواننده را به خود جلب و زمینه را برای شروع داستان فراهم می‌کند، فصل آخر باید داستان را واکاوی کند و خواننده را از آنچه برای شخصیت‌ها اتفاق افتاده راضی نگه دارد.

۴ عنصر  لازم برای نوشتن پایانی رضایت بخش

  1. حل و فصل: یک پایان خوب باید همیشه آن درگیری اصلی را که در ابتدای رمان طرح کرده‌اید، جمع بندی و حل و فصل کند. خواننده در پایان داستان باید این احساس را داشته باشد که داستان کامل شده است. 
  2. استحاله: در پایان داستان کاراکتر باید پیشرفت قدرتمندی را تجربه کند.. کاراکتر اصلی در طول مسیر درسهای باارزشی آموخته  و پایان داستان باید استحاله او را به تصویر بکشد.
  3. تعلیق: پایان داستان زمانی قدرتمند است که کاراکتر اصلی در آن موفق نشود. تنش لحظه آخر، پایان داستان را زمانی که کاراکتر اصلی بر موانع پیروز می‌شود، رضایت بخش تر میکند.
  4. غافلگیری: خواننده داستانِ یک کاراکتر را به جهت سرگرم شدن می‌خواند. پایانهای رضایت بخش، دارای عنصر غافلگیری هستند. پایانهای قابل پیش بینی یک داستان بسیار خوب را کسل کننده می‌کنند.
blank

چگونه پایانی رضایت بخش برای رمان خود بنویسید

  1. پایان داستان را قبل از آغاز داستان بدانید. وقتی شروع به نوشتن رمان خود می‌کنید، باید بدانید که داستان چطور تمام می‌شود. دانستن اینکه چه اتفاقاتی برای کاراکتر می‌افتد، در نوشتن شما را هدایت می‌کند.
  2. در انتهای داستان تنش ایجاد کنید. قبل از رسیدن به نقطه اوج و در حالیکه همه چیز برای قهرمان داستان مثبت به نظر می‌رسد، با ایجاد صحنه‌ای که در آن به نظر می‌رسد موفق نخواهد شد، خواننده را معلق کنید. تعلیق لحظه آخری رضایت خاطر بیشتری را در پی خواهد داشت.
  3. پایانهای مختلفی را برای داستان خود در نظر بگیرید. همانطور که داستان خود را طراحی می‌کنید، سفر کاراکتر خود و روش‌های مختلف ممکن برای پایان داستان را ترسیم کنید. همچنین میتوانید پایانهای غافلگیرکننده‌ای برای داستان خود خلق کنید.
  4. فضایی برای تفسیرکردن باقی بگذارید. پایان‌های نفس گیر برای انتهای فصل خوبند اما در پایان یک داستان مستقل ماجراجویی کاراکتر باید به پایان برسد. اگر کتاب شما در چند سری تنظیم شده است، خوب است که فضایی برای تفسیر کردن در ذهن خواننده باقی بگذارید. 
  5. مطمئن شوید پایان کتابتان منطقی باشد. خواه در حال نوشتن یک رمان ترسناک، عاشقانه یا داستان علمی تخیلی باشید، پایان داستان شما باید حاصل  پیشرفت منطقی در طرح اصلی داستان و عملکرد کاراکترهای شما باشد.خوانندگان شما روی داستان‌تان سرمایه گذاری کرده‌اند و میخواهند کاراکتر با عمل و اراده خودش به پایان داستان برسد.
  6. احساسات خواننده را تحریک کنید. چه پایان داستان‌تان غم انگیز باشد یا شاد یا ترکیبی از هر دو، اجازه دهید خواننده در پایان حسی را تجربه کند. احساسات باعث می‌شود تا داستان در ذهن خواننده باقی بماند. 
  7. مطمئن شوید که پایان داستان، درگیریهای موجود در آن را حل می‌کند. تمام عناصری را که در خلال داستان  معرفی کرده‌اید، واکاوی کنید، از جمله ماجراجویی کاراکتر اصلی و کاراکترهای ثانویه. هیچ شکافی در داستان باقی نگذارید و جزییاتی که در ذهن خواننده ثبت می‌شوند، را جمع بندی کنید. حواستان باشد که قوس داستانی تا آخرین صفحه خواننده را درگیر کند و او با رضایت مندی از سرانجام قهرمان داستان، کتاب را ببندد.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید