تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه نویسندگان میتوانند بر سندروم خودویرانگری غلبه کنند

چگونه نویسندگان میتوانند بر سندروم خودویرانگری غلبه کنند

در این مقاله به سندروم خودویرانگری یا سندروم ایمپاستر و راه‌های غلبه کردن بر آن در نویسندگان می‌پردازیم.

سندروم خودویرانگری چیست؟

احساس دائمی بی کفایتی، بی لیاقتی و بی عرضگی با وجود موفقیتهای عینی. یا به زبان ساده احساس بد داشتن نسبت به توانایی‌های خود با آنکه همه میدانند شما استعداد و توانمندیهای لازم را دارید.

چگونه سندروم خودویرانگری روی نویسندگان تاثیر می‌گذارد؟

نویسندگانی که دچار سندروم خودویرانگری هستند موارد زیر را در خود احساس می‌کنند:

  • کلاهبرداری
  • تقلبی
  • غیر قانونی
  • بی کفایتی
  • بی لیاقتی
  • شانس
  • فریب دادن همگان
  • ترس
  • تردید به خود
  • ارزش
  • لو رفتن

متاسفانه چنین سندروم رایجی روی مشاغل خلاق تاثیر می‌گذرد. اگر فکر می‌کنید نویسندگان موفق از این سندروم رنج نمی‌برند اشتباه می‌کنید. سندروم خودویرانگی به هنگام قربانی گرفتن تبعیض قائل نمی‌شود. ممکن است در هر برهه از کارتان گریبانگیر شما شود و تاثیر بسزایی روی توانایی شما در نوشتن، تمرکز کردن، و انگیزه داشتن بگذارد. با آنکه نمیتوان به طور کامل از سندروم خودویرانگری دوری کرد اما روشهایی برای غلبه بر آن یا حداقل مدیریت اثرات آن بر روی شما وجود دارد.

blank

چگونه بر سندروم خودویرانگری غلبه کنیم

متاسفانه هیچ درمان مشخصی برای سندروم خودویرانگری به شکل آمپول یا قرص وجود ندارد. غلبه کردن بر سندروم خودویرانگری دقیقا از جایی که زندگی می‌کند شروع می‌شود یعنی از ذهن شما.

شناسایی

اولین گام در رو به رو شدن با هر مشکلی شناسایی آن است. یعنی باید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا مرتب خود را با دیگران مقایسه می‌کنید؟
  • آیا گاهی خوشحالی کردن برای موفقیت دوستانتان برایتان مشکل است؟
  • آیا مرتب به خودتان شک می‌کنید؟
  • آیا درک ضعیفی از مهارتها و شایستگی‌های خود دارید؟

همه اینها میتواند مثالهایی از سندروم خودویرانگری باشند که از جمله عوامل آن میتوان به: خصوصیات شخصیتی موجود، محیط رقابتی، استرس و حتی نوع تربیت و تجربیات دوران کودکی اشاره کرد. اما چگونه میتوان این سندروم را درمان کرد؟

از فکر کردن به آن دست بردارید

روشهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد اما بیشتر آنها شامل تغییر فیزیکی موقعیت مثلا با رفتن به پیاده روی، رفتن به اتاق دیگر، بلند شدن از پشت میز و درست کردن قهوه، گوش دادن به موسیقی، دوش گرفتن و گاهی چرت زدن و فیلم دیدن می‌باشد تا حواستان را از روی این موضوع پرت کند. وقتی این کار را انجام دهید راحتتر میتوانید شیوه تفکر خود را تغییر دهید.

خودباوری

برای این کار باید تغییری آگاهانه و ذهنی در زمان بروز حملات سندروم خودویرانگری ایجاد کنید. مثلا میتوانید جملاتی که در زمان تردید به خود بیان می‌کنید را معکوس کنید. به جای اینکه بگویید: این میز به من تعلق ندارد، بگویید: من لیاقت میز و جایگاهی که اکنون در آن هستم را دارم. زیرا برای بدست آوردن آن سخت کار کرده‌ام. زنان و مخصوصا زنان رنگین پوست به دلیل عدم تعادل در اجتماع بیشتر از این سندروم رنج می‌برند. تکرار جملات تاکیدی مثبت در دراز مدت تاثیر شگرفی بر روی توانایی شما در غلبه بر سندروم خودویرانگری دارد.

مراقبه و گفتن مانترا

مثبت اندیشی نقطه آغاز یک چرخه خود شکوفایی است اما انجام این کارها آسان نیست بنابراین از اپلیکیشن مراقبه استفاده کنید یا به دنبال جملات تاکیدی مثبت باشید.

عادات سالمی را در خود ایجاد کنید

اگر مستعد اضطراب ناشی از خودتردیدی هستید، حذف عوامل محرک( مانند قهوه و شکر) و خواب کافی داشتن و ورزش کردن بدن و ذهنتان را آرام می‌کند. میتوانید یوگا و دو را به همراه پادکست مثبت اندیشی ادغام کنید.

موفقیتهایتان را دنبال کنید

وقتی به خودتان شک دارید روی موفقیت‌های قابل ارزیابی خود تمرکز کنید تا حس بی کفایتی و بی لیاقتی. میتوانید موفقیتهای خود را روی نمودار ببرید یا در جداول اکسل یادداشت کنید و این گونه اعتماد به نفس خود را ارتقا دهید.

با دیگر نویسندگان آشنا شوید

داشتن دوستان نویسنده حامی که میدانند داشتن سندروم خودویرانگری به چه معناست میتواند به شما کمک زیادی کند. افرادی که در صنعت شما هستند بهتر از دوستان و آشنایان شما را درک می‌کنند زیرا آنها درک درستی از استرسها و فشارهایی که کار نویسندگی بر شما وارد می‌کند ندارند. 

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید