تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه مهارتهای نویسندگی خود را تقویت کنیم 

چگونه مهارتهای نویسندگی خود را تقویت کنیم 

آیا میخواهید نوشتن خود را ارتقا دهید اما نمیدانید چگونه؟ برای آنکه سطح نوشتن خود را یک پله بالاتر ببرید به چه چیزی احتیاج دارید؟ آیا گامهای عملی و قابل اجرایی وجود دارد که بتوانید نوشته خود را از سطح خوب به عالی ببرید؟ در زیر به سه گام برای ارتقای مهارتهای نویسندگی شما اشاره می‌کنیم.

گام اول: نوشته خود را ارزیابی کنید

قبل از آنکه مهارتهای نویسندگی خود را تقویت کنید باید نوشته‌تان را ارزیابی کنید  – یعنی صادقانه کاری که در حال انجام آن هستید را ارزیابی کنید. اینکه کدام قسمتها را بهتر می‌توانستید بنویسید و کدام جنبه از نوشته شما به اندازه کافی خوب است. این سختترین بخش فرایند است زیرا نویسندگان همیشه در ارزیابی خود خوب عمل نمی‌کنند . گاهی اوقات ما نمیدانیم کدام قسمت از نوشته خود را میتوانیم ارتقا دهیم اما دو راه برای فهمیدن آن وجود دارد:

  1.  از نویسنده، ویراستار یا معلمی که به او اعتماد دارید سوال کنید
  2. نوشته‌های نویسندگان محبوب خود را بخوانید و اثر خود را صادقانه با اثر آنها مقایسه کنید.

اگر میخواهید مسیر اول را طی کنید روشهای مختلفی برای ارتباط برقرار کردن با نویسندگان دیگر وجود دارد که میتوانند به بهتر شدن نوشته شما کمک کنند. و یادتان نرود که کتاب بخوانید . هر چه بیشتر آثار نویسندگان دیگر را بخوانید، بخصوص نویسندگانی که کاری مشابه شما را انجام می‌دهند، بیشتر متوجه می‌شوید که برای عالی کردن نوشته خود چه کار کنید.

گام دوم: یکی از حوزه‌هایی که باید نوشته خود را در آن سطح ارتقا دهید شناسایی کنید

تبدیل شدن از نویسنده‌ای خوب به عالی یک فرایند تدریجی است. سعی نکنید هر کاری که تا حالا انجام داده‌اید را به یکباره تغییر دهید، بخصوص اگر کاری که اکنون انجام میدهید باعث موفقیت شما شده است. در حالیکه کاری که اکنون به پیشرفت شما کمک می‌کند را ادامه می‌دهید، یک حوزه را برای ارتقای مهارتهای نویسندگی خود انتخاب کنید. در غیر این صورت نوشته بعدی شما مانند نوشته اولتان خواهد بود و با آنکه به اندازه کافی ممکن است خوب باشد اما به ارتقای شما به سطح عالی کمکی نمی‌کند.  اگر نمیدانید از کجا شروع کنید به گام اول برگردید و ارزیابی صادقانه‌ای از نوشته خود انجام دهید  – یا کسی را پیدا کنید که به ارزیابی نوشته شما و تشخیص یک جنبه از آن که نیازمند کمی مهارت سازی است کمک کند.

blank

گام سوم: حساب شده تمرین کردن را آغاز کنید

مطالب زیادی در مورد تمرین نویسندگی گفته شده است اما درباره تمرین حساب شده‌ی  نویسندگی صحبت زیادی نشده است. تمرین حساب شده شامل اهداف تعریف شده و خاصی است که معمولا قصدش ارتقای برخی از جنبه‌های عملکرد هدف است . تمرین حساب شده همیشه مبتنی بر ایجاد یا اصلاح مهارتهای بدست آمده قبلی است. با تمرکز کردن بر روی جنبه‌های خاصی از آن مهارتها و کار کردن برای ارتقای آنها، با گذشت زمان این ارتقای گام به گام منجر به عملکردی ماهرانه می‌شود.

گام چهارم: تکرار گامهای یک تا سه

فرایند خوب نوشتن یک عمر زمان می‌برد اما فرایند ارتقای یک جنبه از نوشته سریعتر از آنچه که فکرش را می‌کنید اتفاق می‌افتد. کافی است یک  هفته  – یا چند روز را به جملات ابتدایی آن اختصاص دهید و سپس به دیالوگها بپردازید. یادتان باشد که این نوع کار کردن نه تنها نیازمند شناسایی جنبه‌هایی از کارتان  است که خوب پیش نمی‌روند بلکه، باید جنبه‌هایی که به اندازه کافی خوب پیش می‌روند را نیز شناسایی کنید – بنابراین وقتی مهارتهای نویسندگی خود را ارتقا می‌دهید یادتان باشد که نوشته خود را ارزیابی کنید.  

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید