تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه مهارتهای تحقیقاتی خود را ارتقا دهیم

چگونه مهارتهای تحقیقاتی خود را ارتقا دهیم

چه یک پست وبلاگی بنویسید یا داستان کوتاه، در اولین پیش نویس خود به نقطه‌ای می‌رسید که اطلاعات کافی برای جلوتر رفتن ندارید – و اینجاست که باید تحقیق کنید

چرا تحقیق کردن اهمیت دارد؟         

مهارتهای تحقیقاتی بخش مهمی از فرایند نوشتن است زیرا نویسندگان را قادر می‌سازد تا اطلاعات بدست آورند و چارچوبی برای پروژه نویسندگی‌شان ایجاد کنند.

با توسعه روش‌های تحقیقاتی سازمان‌یافته و مؤثر، می‌توانید در هر زمینه‌ای که نیاز به نوشتن دارید، اطلاعات به دست آورید.

blank

۶ راهکار برای ارتقای مهارتهای تحقیقاتی:

  1. از کل به جزء شروع کنید. تحقیق کردن کار بزرگی است، بنابراین دانستن اینکه از کجا باید شروع کنید می‌تواند طاقت‌فرسا باشد—برای شروع میتوانید از اینترنت استفاده کنید. منابع آنلاین مانند گوگل و ویکی‌پدیا، اگرچه همیشه دقیق نیستند، اما راه بسیار خوبی برای جهت‌دادن به یک موضوع هستند، زیرا معمولاً یک نمای کلی با تاریخچه مختصر و نکات کلیدی ارائه می‌دهند.
  2. یاد بگیرید که چگونه یک منبع با کیفیت را تشخیص دهید. هر منبعی قابل اعتماد نیست، بنابراین بسیار مهم است که بتوانید منابع خوب را از منابع نه چندان خوب تشخیص دهید. برای تعیین یک منبع قابل اعتماد، باید از مهارت‌های تحلیلی و تفکر انتقادی خود استفاده کنید و سوالات زیر را از خود بپرسید: آیا این منبع با منابع دیگری که پیدا کرده‌ام موافق است؟ آیا نویسنده در این زمینه متخصص است؟ آیا دیدگاه نویسنده در مورد این موضوع مخالف است؟
  3. اطلاعات را از چندین منبع بررسی کنید. اینترنت مکان بزرگی است، و در اکثر موارد، هر کسی می‌تواند هر آنچه را که می‌خواهد به صورت آنلاین بدست آورد—بسیاری از وب‌سایت‌ها محتوای خود را از نظر صحت ارزیابی نمی‌کنند. این بدان معناست که منابع غیرقابل اعتماد زیادی وجود دارد، و حتی بسیاری از آنها کاملاً نادرست هستند. بهترین راه برای مبارزه با این موضوع این است که مطمئن شوید هر آنچه در تحقیق خود پیدا می‌کنید، چندین منبع مختلف دیگر صحت آن را تأیید میکنند. به جای استفاده از یک صفحه وب، حداقل دو سایت دیگر را هم بررسی کنید.
  4. برای پاسخ‌های غافلگیرکننده آماده باشید. تحقیق خوب یعنی یافتن پاسخ سؤالات تحقیقاتی خود – نه لزوماً به عنوان راهی برای تأیید آنچه قبلاً فکر می‌کنید می‌دانید. صرفاً به دنبال گرفتن تأیید بودن یک استراتژی تحقیقاتی بسیار محدود است، زیرا فقط شامل انتخاب اطلاعاتی است که باید جمع‌آوری شود و درکی از آنها بدست نمی‌آید. هنگام انجام تحقیق، حتما ذهن خود را باز نگه دارید تا بتوانید تا حد امکان عمیقاً یاد بگیرید.
  5. منظم بمانید.  در طول فرآیند جمع‌آوری داده‌ها، حجم عظیمی از اطلاعات، از صفحات وب گرفته تا فایل‌های PDF و ویدیوها را مشاهده خواهید کرد. بسیار مهم است که همه این اطلاعات را به نحوی سازماندهی کنید تا  مطلبی را از دست ندهید. راه‌های زیادی برای سازمان‌دهی پروژه تحقیقاتی‌تان وجود دارد، اما چند مورد متداول عبارتند از: نشانک‌ها در مرورگر اینترنت، کارت‌های فهرست، و تهیه فهرست مشروح که در حین تحقیق باید آن را  به‌روزرسانی کنید.
  6. از منابع کتابخانه‌ای بهره ببرید. اگر هنوز سؤالی در مورد تحقیق دارید، نگران نباشید – مکان‌های زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند، حتی اگر دانشجو  نباشید. در واقع، بسیاری از کتابخانه‌های دبیرستانی و دانشگاهی منابعی را نه تنها برای تحقیقات اعضای هیئت علمی و دانشجویان، بلکه برای عموم ارائه می‌دهند. حتماً وب‌سایت‌های کتابخانه را برای راهنمای تحقیق یا دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی خاص بررسی کنید
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید