تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه لحن نوشتاری خود را پیدا کنیم: ۵ گام برای خلق لحنی قدرتمند

چگونه لحن نوشتاری خود را پیدا کنیم: ۵ گام برای خلق لحنی قدرتمند

داشتن لحنی متمایز از ویژگی‌های یک نوشته خوب است. برای پیدا کردن لحن منحصربفرد چند گام وجود دارد. برخی از نویسندگان لحنی دارند که نمیتوان از آنها کپی برداری کرد. کتابهای پرفروش نویسندگانی چون استفان کینگ، تونی موریسون و ارنست همینگوی، چه از نظر روایت داستان و چه از نظر لحن کاراکترها منحصربفردند. بخشی از جذابیت خواندن آثار بزرگ ادبی تجربه لحن متمایز و غیرقابل تقلید نویسنده آن است.

blank

۵ گام برای پیدا کردن لحن داستانی خود

در ادبیات « لحن» به ترکیبی از واژگان، تن صدا، زاویه دید و هماهنگی آواها اطلاق می‌شود که عبارات، جملات و پاراگرافها را به شکلی خاص به جریان در می‌آورند. رمانها دو نوع لحن دارند: لحن راوی و لحن کاراکترها. در زیر به چند راهکار برای پیدا کردن لحن نوشتاری خود اشاره می‌کنیم:

  1. زاویه دید خود را مشخص کنید. قبل از آغاز یک پروژه داستان نویسی، باید از خودتان بپرسید: چرا در وهله اول این داستان را می‌نویسم؟ آیا مضمون یا دیدگاهی درباره جهان وجود دارد که میخواهید آن را در اثر خود بیان کنید؟ یا آیا تنها علاقه مند به تعریف یک داستان خوب و خنداندن مخاطبان خود هستید؟ افراد به دلایل مختلف حرفه نوشتن را دنبال می‌کنند و درک اهدافتان به شما کمک می‌کند لحن و سبکی قدرتمند خلق کنید.
  2. لحنی ثابت برای راویان خود انتخاب کنید. برخی از نویسندگان به استفاده از راوی اول شخص معروفند و برخی دیگر تنها از راوی سوم شخص برای روایت داستانشان استفاده می‌کنند. ( استفاده ثابت از راوی دوم شخص در کل داستان بسیار دشوار و نادر است). در حالی که بسیاری از داستان نویسان معروف بین لحن  روایت اول شخص و سوم شخص تغییر وضعیت می‌دهند، شما می‌توانید با انتخاب یک سبک و پایبند بودن به آن لحن خاص خود را خلق کنید.
  3. به ساختار جمله و انتخاب کلمات دقت کنید. به هنگام روایت یک رمان، آیا قواعد زبان را به درستی به کار می‌برید؟ یا از سبک محاوره‌ای استفاده می‌کنید؟ آیا از لحن اصلی کاراکتر و گفتگوهای درونی او بیرون می‌آیید؟ حتی موضوعی ابتدایی مانند استفاده از جملات کوتاه یا بلند می‌تواند کاملاً لحن و احساس نویسنده را تغییر دهد. اتخاذ سیاست‌های خاص در مورد انتخاب کلمه و ساختار جمله، لحن شما را به عنوان یک نویسنده بیشتر تثبیت می‌کند.
  4. تعادلی بین توصیف و دیالوگ گویی پیدا کنید. برخی نویسندگان در رمان خود توصیفات بسیار طولانی می‌آورند. آنها از دیالوگ برای تقویت روایت داستانی خود استفاده می‌کنند. برعکس، برخی نویسندگان دیگر اجازه می‌دهند دیالوگ روایت را پیش ببرد و فقط وقتی روایت را قطع می‌کنند که دیالوگ کفایت نمی‌کند.  انتخاب یکی از این سبک‌ها و تعهد به آن روش دیگری برای ایجاد لحن خاص و منحصر به فرد است.
  5. مرتبا بنویسید. پیدا کردن لحن خاص خود زمان می‌برد. لحن‌ها و سبک‌های نوشتاری مختلف را امتحان کنید. اگر نوشتن رمان عاشقانه برایتان راحتتر است، سبک هیجانی و ترسناک را امتحان کنید. اگر عادت به نوشتن رمان دارید، داستان کوتاه را امتحان کنید. اگر دچار سد نویسندگی شده‌اید، وبلاگ نویسی کنید. گاهی اوقات آزاد گذاشتن ذهن، و نوشتن برای خود ابزاری قدرتمند است که به ذهنتان اجازه می‌دهد تا سبک نوشتاری ناخودآگاهی را برای خودتان انتخاب کنید.نوشتن خوب زمان می‌برد و خلق لحن خاص خود حتی به زمانی بیشتر احتیاج دارد.



دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید