تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه رمان کوتاه بنویسیم: راهنمای گام به گام

چگونه رمان کوتاه بنویسیم: راهنمای گام به گام

اگر تا به حال خواسته باشید داستان بنویسید اما از فکر نوشتن رمان کامل پشیمان شده‌اید، بهتر است به نوشتن رمان کوتاه فکر کنید. برخی از مشهورترین نویسندگان غربی مهارتهای نوشتاری خود را با نوشتن رمان کوتاه پرورش داده‌اند. فهمیدن فوت و فن‌های نوشتن رمان کوتاه باعث می‌شود مهارت داستان نویسی خود را به سطح بعدی ببرید.

رمان کوتاه چیست؟

رمان کوتاه، داستانی کوتاهتر از یک رمان کامل اما بلندتر از داستان کوتاه است. رمانهای کوتاه بسیاری از عناصر ساختاری و روایی رمانهای بلند را دارند، اما معمولا روی یک زاویه دید متمرکز است.

اندازه رمان کوتاه چقدر است؟

تعداد کلمات یا صفحات مشخصی برای رمان کوتاه وجود ندارد اما رمانهای کوتاه معمولا بین سی هزار تا ۶۰ هزار لغت دارند.

تفاوت بین رمان کوتاه و بلند چیست؟

واضح ترین تفاوت بین رمان کوتاه و بلند تعداد صفحات و تعداد کلماتش است. با این حال به جز این تفاوت ظاهری تفاوتهای ساختاری و مضمونی بسیاری بین آن دو وجود دارد. برخی از این تفاوتها عبارتند از:

  • وجود یک درگیری اصلی و واحد: اکثر رمانهای کوتاه یک درگیری واحد و جذاب را دنبال می‌کنند. رمانهای کوتاه به دلیل طول کمتر، زمان کمتری برای پیش بردن داستانهای فرعی دارند و روی داستان اصلی تمرکز می‌کنند. رمانهای کوتاه معمولا یک کاراکتر اصلی و تعدادی کاراکتر ثانویه دارند. به دلیل کمبود فضا، نویسنده بیشتر به پرورش قهرمان داستان می‌پردازد.
  • سرعت بالا. رمانهای کوتاه سرعت بالایی دارند. در حالی که در رمانهای بلند میتوان کمی زمان صرف روایت پیش داستان کرده و از زاویه دیدهای مختلفی استفاده کرد، رمانهای کوتاه معمولا سرعت بالایی داشته و از یک زاویه دید استفاده می‌کنند.
  • وحدت زمان و مکان: نویسنده به هنگام نوشتن رمان کوتاه، باید داستان را در مکان و زمانی محدود و ترجیحا در یک مکان پیش ببرد.
blank

چگونه رمان کوتاه بنویسیم

قبل از نوشتن رمان کوتاه باید فرمت آن را بشناسید. اگر قبل از نوشتن رمان کوتاه چند رمان کوتاه دیگر نخوانید و عناصری که برایتان جذاب هستند را پیدا نکنید، ناپخته عمل کرده‌اید. در زیر به چند نکته برای نوشتن رمان کوتاه اشاره می‌کنیم:

  1.  کاراکتر اصلی جذاب خلق کنید. رمانهای کوتاه معمولا روی یک کاراکتر اصلی تمرکز می‌کنند. کاراکتر اصلی خود را به خوبی بشناسید . اگر می‌خواهید رمان کوتاه خود را از زبان اول شخص بنویسید، باید بدانید او چطور حرف می‌زند و با دیگران ارتباط برقرار می‌کند زیرا کل رمان را از زاویه دید او خواهید نوشت.
  2. روی یک یا دو رابطه اصلی تمرکز کنید. بعد از آنکه قهرمان داستانتان را معرفی کردید یکی، دو رابطه اصلی موجود در داستان را مشخص کنید. شما زمان و فضای کافی برای پوشش دادن به روابط زیاد را ندارید پس روی یکی/ دو رابطه‌ای تمرکز کنید که برایتان جذابترند.
  3. روی طرح اصلی داستان تمرکز کنید. طرح اصلی رمان کوتاه شما باید قبل از آغاز نوشتن مشخص باشد. شما باید درک درستی از داستان خود داشته باشید و بتوانید قوس نمایشی روایت خود را به وضوح ترسیم کنید .
  4. داستان خود را ساختاربندی کنید. مشخص کنید از چه ساختار نمایشی برای داستان خود می‌خواهید استفاده کنید. ممکن است داستان‌تان برای آنکه از ساختار سه پرده‌ای استفاده کنید کوتاه باشد.
  5. بنویسید. وقتی آمادگی کافی داشتید و احساس کردید داستان و شخصیت‌های خود را می‌شناسید، وقت آن رسیده است که شروع به نوشتن کنید. فرآیند نوشتن می‌تواند دلهره آور باشد، اما اگر پیش نیازها را انجام داده باشید، با یادآوری اینکه نقشه‌ای برای طراحی داستان‌تان دارید که فقط باید آن را پیاده کنید، به خود آرامش دهید
  6. ویرایش کنید. پس از نوشتن پیش نویس، زمان ویرایش فرا می‌رسد. رمان‌های کوتاه، کلمات کمتری نسبت به  رمان طولانی دارند ، که باعث می‌شود روند ویرایش اهمیت بیشتری پیدا کند. بخشهای اضافی را بازبینی و حذف کنید و مطمئن شوید که رمان‌تان تا حد امکان مختصر و جذاب باشد.
  7. رمان‌تان را منتشر کنید. هنگامی که دست نویس‌تان را به پایان رساندید، زمان آن فرا رسیده که آن را برای هر مخاطبی که در دنیای نشر دارید ارسال کنید. استخدام یک کارگزار ادبی می‌تواند به شما در ارتباط با ناشران کتابی که ممکن است به کار شما علاقه مند باشند، کمک میکند. بسته به طول رمان کوتاه‌تان، مجلات ادبی ممکن است علاقه مند به انتشار منتخبی از رمان کوتاه شما یا احتمالاً سریال سازی از روی آن باشند. رمانهای کوتاه، اغلب به عنوان کتابهای الکترونیکی دیجیتالی به فروش می‌رسند.

 

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید