انتخاب نامی مناسب برای داستان خود دشوار است. آیا برای این کار فرمول یا فرایندی وجود دارد؟ آیا تفاوتی در نامگذاری رمانهای کاراکتر محور و داستان محور وجود دارد؟ داستانهای کاراکتر محور معمولا بر اساس نام قهرمان یا مضمونهایی که در قوس داستانی کاراکتر آشکار میشوند، ناگذاری میشوند. داستانهای کاراکتر محور در خلال پیشرفت قهرمان در داستان به کشف مضمون میپردازند. منطقی است که داستان بر اساس این دو عنصر اساسی نامگذاری شود. در زیر به چند نمونه اشاره میکنیم
عنوان رمانهای کاراکتر محور( مضمون):
- غرور و تعصب نوشته جین آستین
- اگر بمانم نوشته گیل فورمن
- تاوان نوشته ایان مک ایوان
- صداها نوشته اورسولا لی گویین
- من قبل از تو نوشته جوجو مویِس
عنوان رمانهای کاراکتر محور ( نام یا هویت قهرمان)
- غریبه نوشته دایانا گابالدون
- فرانکشتاین نوشته مری شلی
- مریخیها نوشته اندی ویر
- هابیت نوشته جی آر تولکین
- زندگی پای نوشته یان مارتل
اگر شما رمانی کاراکتر محور مینویسید، از خودتان این سوالات را بپرسید:
- در رمانم چه مضامینی را مطرح میکنم؟ ( مثلا تاوان، غرور یا تعصب)
- چگونه این مضامین به بیانیههای موضوعی گسترش مییابند ( مثلا اگر بمانم، من قبل از تو)
- نام دیگری برای مضمون داستان من چیست؟ ( مثلا سرنوشت = ستارگان طالع)
- نام قهرمان داستان من چیست؟
- آیا قهرمان من شغل یا سرگرمیای دارد؟
- کاراکترهای دیگر قهرمان من را به چه نامی مینامند؟
- قهرمان من چه عنوانی خواهد داشت؟
رمانهای داستان محور
متاسفانه رمانهای داستان محور از نظر دسته بندی کردن به سادگی رمانهای کاراکتر محور نیستند. اکثر این داستانها در یکی از هفته دسته بندی قرار میگیرند که باعث میشود نام گذاری کردن رمانی داستان مور دشوارتر باشد.
عناوین رمان مبتنی بر طرح ( کاراکترهای ثانویهی تعریف کننده طرح)
- کیمیاگر نوشته پائولو کوییلو
- بخشنده نوشته لوییس لوری
عناوین رمان مبتنی بر طرح ( نام دستهای از افراد)
- همراهان حلقه نوشته جی آر تولکین
- خدایان آمریکایی نوشته نیل گایمن
عناوین رمان مبتنی بر طرح ( صحنه سازی غیررایج)
- ژوراسیک پارک نوشته مایکل کریچتون
- دو برج نوشته جی آر تالکین
عناوین رمان مبتنی بر طرح ( رویدادی به یاد ماندنی)
- بازگشت پادشاه نوشته جی آر تالکین
- نبرد آخر نوشته سی اس لوییس
عناوین رمان مبتنی بر طرح ( موضوع مهم)
- کد داوینچی نوشته دن براون
- سنجاقک کهربایی نوشته دایانا گابالدون
عناوین رمان مبتنی بر طرح (عبارت معنادار)
- بازی تاج و تخت نوشته جورج مارتین
- استخوانهای دوست داشتنی نوشته آلیس سبولد
عناوین رمان مبتنی بر طرح ( درون مایههای اصلی)
- سایه و استخوان نوشته لی باردوگو
- اشیای تیز نوشیته جیلیان فلین
آیا در حال نوشتن رمانی داستان محور هستید؟ حال وقت آن است که با استفاده از دسته بندیهای نامبرده شده در بالا ایده پردازی کنید. انتظار نداشته باشید عنوان رمان بلافاصله به ذهنتان برسد. از خودتان بپرسید کدام یک از عناصر را اگر حذف کنید داستان پنچر میشود؟ زمانی که مهمترین بخش داستانتان را تعریف کردید باید روی آن تعمق کنید. با کلمات و عبارات بازی کنید. ممکن است کمی طول بکشد اما بالاخره نام رمان به ذهنتان میرسد.
اگر عنوان من از این شیوه تبعیت نکند چه؟
نگران نباشید. در مورد نامگذاری رمان هیچ غلط و درستی وجود ندارد. کافی است عنوان را درک کنید. تا جایی که میتوانید عنوانی بی زمان انتخاب کنید. آگاه باشید که عنوان شما لازم نیست برای آنکه اثبات کند موفق است داخل قالبی که ما امروز تعریف کردیم جا بگیرد. به جز عناوینی که این قالبها را میشکنند، برخی بسیاری پیچدهاند، و از ترکیب دو یا چند دسته بندیای که ما عنوان کردیم در بالا بدان اشاره کردیم تشکیل شدهاند.