تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه دنیایی قابل باور خلق کنیم

چگونه دنیایی قابل باور خلق کنیم

چه در حال نوشتن کتاب، فیلم یا بازی ویدیویی باشید، دنیای تخیلی شما باید شبیه یک دنیای واقعی به نظر برسد بدین معنا که باید با مجموعه قوانین خودش عمل کند. مشخص کردن این قوانین، نیازمند صرف وقت و توجه به جزییات است اما در نهایت ساختار اساسی جهان شما را شکل می‌دهد.

جهان سازی چیست؟

جهان سازی بخشی از فرایند نوشتن است که مکان وقوع داستان شما را می‌سازد. وقتی جهانی می‌سازید، مکانی که کاراکترهایتان در آن ساکن هستند، لحن داستان، مضامین اصلی و ماهیت اصول اخلاقی آن را تعریف می‌کنید. جهان سازی زمینه فعالیت کاراکترهایتان را شکل می‌دهد، و صحنه‌ای برای اجرای عملکردهای آنها بوجود می‌آورد. ایرادی ندارد که نتوانید به همه سوالات مربوط به جهان خود پاسخ دهید اما فراهم کردن زیربنای اولیه در شروع نوشتن به شما کمک می‌کند.

هدف از جهان سازی چیست؟

هدف از جهان سازی، ساختار بخشی به داستان و مکانی واقعی برای زیستن است. در شروع باید قوانین و محدودیت‌های دنیای خیالی خود و نحوه زیستن موجودات ساکن در آن را شرح دهید. حتی اگر جهانی که می‌سازید دقیقا شبیه دنیای خودتان است، باز هم قوانین دارد. در دنیای واقعی، خواننده از قبل با این قوانین آشناست. در یک دنیای خیالی، ممکن است قوانین آن متفاوت باشند، و همین جهان شما را جذاب میکند. داشتن تصور کلی از اینکه کاراکتر‌های اصلی شما در این دنیای جدید در برابر چه کشمکش‌های بیرونی قرار خواهند گرفت، به شما کمک می‌کند تا ماهیت محیط و جهان خود را در نظر بگیرید.

۸ نکته در باب فرایند جهان سازی

برخی از نویسندگان، یک دنیای واقعی را با عناصر خارق العاده کنار هم قرار می‌دهند و بسیاری از آنها جهانهای کاملاً تخیلی را با قوانین فیزیکی و منطق خود و نژادها و موجودات خیالی ایجاد می‌کنند. به هنگام ساخت جهان خود سوالاتی وجود دارد که پاسخ به آنها در این زمینه به شما کمک می‌کند:

  1. تصمیم بگیرید از کجا شروع کنید. جنبه‌ای از جهان را که بیشتر از دیدن آن هیجان زده‌اید، خواه زبان ساکنان آن و خواه یک صحنه آخرالزمانی را انتخاب و از آنجا شروع کنید
  2. لیستی از قوانین و مقررات تعیین کنید. ساکنان جهانی که شما ایجاد کرده‌اید زندگی مستقل خود را خواهند داشت. سیستم حکومتی آنها چیست؟ چه کسی مسئول است؟ آیا در این دنیا از جادو استفاده می‌کنند؟ اگر چنین است، چه کسی می‌تواند از آن استفاده کند و چقدر قدرت دارد؟ تعیین مرزها به ایجاد دنیایی واقع گرایانه که عملکردی مانند یک دنیای واقعی دارد، کمک می‌کند.
  3. نوع جهانی که میخواهید بسازید را مشخص کنید. آیا رمان‌تان یک رمان پادآرمان شهری است  یا فانتزی (یا هر دو) است؟ آیا در سیاره زمین  اتفاق می‌افتد یا در سیاره‌ای دیگر؟ دانستن این امر به درک لحن و حال و هوای جهان شما کمک می‌کند
  4. محیط اطراف را توصیف کنید. آب و هوا چگونه است. آب و هوا چطور بر روی دنیا یا سیاره اثر می‌گذارد؟ آیا فجایع طبیعی وجود دارند؟ آیا شرایط آب و هوایی دشوار است؟ چه منابع طبیعی‌ای در این مکان وجود دارد. مردم چگونه از زمین استفاده میکنند؟ مشخص کردن محیط زیست و نحوه تاثیرش بر حیات ساکنان آن، جزییات مفیدی را در اختیار جهان‌تان قرار میدهد
  5. فرهنگ حاکم را تعریف کنید. ساکنان این جهان به چه چیزی اعتقاد دارند؟ آیا مذهب وجود دارد؟ آیا خدا وجود دارد؟ آیا سنتهای آیینی دارند؟ چه مراسمی را جشن می‌گیرند؟ با دادن وجودی معنی دار به کاراکتر‌هایی که در این مکان زندگی می‌کنند، به آنها جان ببخشید.
  6. زبان دنیای خود را تعریف کنید. ساکنان این جهان چگونه با هم ارتباط برقرار می‌کنند؟ آیا زبان مشترکی وجود دارد؟ آیا کلمات بدی وجود دارد که خارج از محدوده متعارف باشند؟ دانستن آنچه می‌توان و نمی‌توان در جهان شما گفت می‌تواند منبع مناسبی برای درگیری باشد.
  7. تاریخچه جهانتان را شرح دهید. تاریخچه مکانی که خلق کرده‌اید چیست؟ آیا در آن جنگ جهانی صورت گرفته است؟ آیا کشورهای موجود در دنیای شما دشمن دارند؟ آیا نژاد رقیب وجود دارد؟  آیا فقط یک دشمن وجود دارد؟ تهیه پیش داستان برای دنیای خود، بعد جدیدی به آن اضافه کرده و آن را ملموس تر می‌کند.
  8. از آثار موجود الهام بگیرید. آثار نویسندگان موفق را بخوانید و الهام بگیرید. هیچ گاه ایده دیگران را ندزدید اما آثار دیگر نویسندگان را بخوانید تا ببینید چطور به سوالات مربوط به جهان سازی در رمان خود پاسخ می‌دهند.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping