تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه در ۸ گام ساده مقاله دستورالعملی بنویسیم

چگونه در ۸ گام ساده مقاله دستورالعملی بنویسیم

هر روز میلیونها نفر به دنبال مقالات دستور العملی می‌گردند تا در یک زمینه خاص دانش و تخصص بدست آورند. از گامهای زیر برای نوشتن در این زمینه‌ی روبه رشد استفاده کنید.

مقاله دستورالعملی چیست؟

مقاله دستور العملی  یک محتوای آموزشی است که در آن خوانندگان علاقه مند می‌توانند راهنمای گام به گام نحوه انجام کاری – مانند عوض کردن لاستیک ماشین، ایجاد وب سایت یا قنداق کردن نوزاد را مشاهده کنند. یک مقاله دستورالعملی خوب شامل لیستی از مراحل انجام هر مرحله از ابتدا تا انتها است. چه شما یک مقاله نویس با تجربه باشید و چه یک وبلاگ نویس معمولی، هرکسی که از دانش اولیه در مورد یک موضوع و چند منبع معتبر برخوردار باشد می‌تواند یک مقاله دستورالعملی بنویسد.

  1.  موضوع انتخاب کنید. موضوعی را  پیدا کنید که نسبتاً از آن مطلع هستید. به عنوان مثال، اگر تجربه آشپزی دارید، میتوانید یک مقاله در مورد نحوه تهیه غذایی عالی بنویسید. موضوعی که به خوبی درباره آن اطلاعات یا علاقه دارید، نه تنها محتوای خوبی را ایجاد می‌کند، بلکه مادامی که به نوشتن آن ادامه  دهید، به آن علاقه مند خواهید شد.
  2. مخاطب‌تان را مشخص کنید. مخاطب شما برای یادگیری نحوه انجام کاری به مقاله یا وبلاگ شما مراجعه می‌کند بنابراین باید نحوه انتقال موثر آنچه که آنها به دنبال آن هستند را بدانید. یک نوجوان ممکن است مقاله شما را در مورد چگونگی تعمیر دوچرخه بخواند، اما اگر با استفاده از اصطلاحات پیچیده نوشته شده باشد، متوجه نشده و بنابراین مقاله شما بی اثر می‌شود. سبک خود را طوری تنظیم کنید که برای مخاطب مورد نظر شما جذاب باشد، و توجه او را حفظ کند. 
  3. تحقیق کنید. زمان زیادی را صرف جمع آوری اطلاعات کنید. خوانندگان‌تان باید به اطلاعات شما اعتماد کنند. با وجود اطلاعاتی که ممکن است در مورد موضوع مشخصی داشته باشید، ارائه منابع حمایتی و معتبر هنگام نوشتن مقاله، اعتبار شما را به عنوان یک فرد آگاه در زمینه خود افزایش می‌دهد.
  4. گامهای خود را ترسیم کنید. نوشتن پیش نویس اولیه در مورد نحوه عملکرد نکات اصلی به شما کمک می‌کند تا افکار خود را سازماندهی کرده و روند کاری‌تان را منظم نگه دارید. ترسیم گامها به شما کمک می‌کند تا بفهمید لحن‌تان چگونه خواهد بود و قبل از اینکه واقعا نوشتن را شروع کنید ، در کدام مراحل نیاز به اطلاعات بیشتری دارد. فعلا نگران تعداد کلمات نباشید . فقط هر چه قدر که میتوانید اطلاعات وارد کنید. وقتی همه گامها را طی کردید متوجه می‌شوید در کدام بخش اطلاعات زیادی وارد کرده‌اید که باید آنها را تقسیم کرده و ساده سازی کنید.
  5. فرایند را شرح دهید. اولین پاراگراف باید خلاصه‌ای از مقاله دستورالعملی‌تان باشد و به خواننده نشان دهد که قرار است چه چیزی به او آموزش دهید. سپس هر مرحله را با تمام اطلاعات مربوطه‌ی مورد نیاز فهرست کنید و دقیق باشید. اطلاعاتی که برای شما بدیهی است ممکن است برای یک خواننده عادی آشنا نباشد بنابراین هر چه قدر هم که بدیهی باشند، آنها را ارائه کنید.
  6. ساده بنویسید. توضیح بیش از حد یا ارائه اطلاعات نامربوط خواننده را گیج می‌کند. در یک مقاله دستورالعملی خوب باید راه حل را به صورت مشخص از اولین جمله تا جمله آخر ارائه کنید. این موضوع بخصوص وقتی گامهای مقاله شما ترتیب زمانی ندارد.
  7. صمیمی بنویسید. یک نویسنده خوب باید لحنی قاطع و یاری رسان داشته باشد. هیچ خواننده‌ای دوست ندارد با تحقیر با او صحبت شود. مخاطب باید به شما اعتماد کند که میدانید درباره چه صحبت می‌کنید و تا انتها با شما بماند.
  8. مقاله خود را امتحان کنید. مقاله دستور العملی شما تنها زمانی که جواب دهد، ارزشمند است. گامهای خود را امتحان کنید تا مطمئن شوید که خوب عمل می‌کنند. امتحان کردن مراحل توسط چند نفر، تکرار دستورالعمل‌ها و آزمایش اعتبار آن باعث اطمینان یافتن از صحت مقاله می‌شود. اگر بتوانید اطلاعات را به شکل درستی انتقال دهید، تبدیل به منبع اطلاعاتی قابل اعتمادی می‌شوید.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping