تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه در ۶ گام مقاله مصاحبه بنویسیم

چگونه در ۶ گام مقاله مصاحبه بنویسیم

مقالات مصاحبه برای نویسندگان حرفه‌ای و فریلنسرها کاری چالش برانگیز است. مصاحبه کردن با سوژه‌های مختلف و نظم بخشیدن به پاسخهای آنها در قالب یک داستان منسجم  ممکن است دلهره آور و سخت به نظر برسد. با این حال وقتی مقالات مصاحبه به خوبی نوشته شوند بینش عمیقی نسبت به افکار، زندگی و نظرات سوژه می‌دهند.

چه با یک  قاضی عالی رتبه  مصاحبه کنید یا ستاره یک برنامه تلویزیونی، یا یک معلم دبیرستانی، هدف از مقاله مصاحبه درگیر کردن خوانندگان و بدست آوردن بینشی نسبت به شخصیت و نظرات سوژه است. در زیر به راهنمای گام به گام برای کمک به نوشتن مقالات مصاحبه‌ای اشاره می‌کنیم:

  1. لیستی از سوالات خوب تهیه کنید.  قبل از شروع نوشتن مقاله مصاحبه، باید مصاحبه واقعی را انجام دهید. شما باید تحقیقات زیادی انجام داده و لیستی از سوالات را برای سوژه مصاحبه خود تهیه کنید. مصاحبه‌های خوب دیگر را بخوانید یا درباره شخصی که با او مصاحبه می‌کنید مطالبی بنویسید تا نوع سؤالاتی که معمولاً از او پرسیده می‌شود را درک کنید. سپس، تمام تلاش خود را بکنید تا سؤالات خاصی را که فکر می‌کنید قبلاً هرگز به آنها پاسخ نداده است، تهیه کنید. در حالت ایده آل، هر سوال باید پاسخ منحصر به فردی داشته باشد
  2. با سوژه خود مصاحبه کنید. هنگامی که در نهایت با سوژه مصاحبه خود دیدار می‌کنید، مطمئن شوید که راحت است و هر دو طرف از محدودیت زمانی موجود آگاه  هستید. داشتن یک دستگاه ضبط در طول فرآیند مصاحبه ضروری است. اگر ترجیح می‌دهید در حین مصاحبه یادداشت برداری کنید، مطمئن شوید که یادداشت برداری شما باعث حواس پرتی سوژه‌تان نمی‌شود. نباید در کل مصاحبه مشغول نوشتن باشید.
  3. مصاحبه‌تان را رونویسی کنید. پس از تکمیل مصاحبه خود، کل آن را  رونویسی کنید. تایپ کردن متن دقیق سؤالات و پاسخ‌هایتان می‌تواند به شما این حس را بدهد که کدام بخش از مصاحبه قانع‌کننده‌تر است. این فرآیند همچنین می‌تواند روشن کند که کدام بخش کسل‌کننده است یا نیاز به پرسیدن سؤالاتی واضح‌تر دارد.
  4. فرمت مقاله خود را مشخص کنید. مصاحبه نویسی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. ممکن است این فرم از قبل توسط ویراستار شما تعیین شود، یا ممکن است آن را بر اساس سبک نوشتاری خاص، دیدگاه و مجموعه‌ای از مهارت‌های نوشتاری خود انتخاب کنید. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که یک نوع پرسش و پاسخ استاندارد بنویسند. دیگران یک قالب روایی را ترجیح می‌دهند که در آن نکات اصلی پاسخ‌های سوژه شما به صورت سوم شخص توضیح داده  میشود. برخی از نویسندگان ترکیبی از فرمت روایی و پرسش و پاسخی را ترجیح می‌دهند.
  5. بازنویسی کنید. هنگامی که ساختار اصلی مقاله مصاحبه خود را مشخص کردید، وقت آن است که آن را  سر و سامان دهید.  متن خام مصاحبه شما احتمالاً مملو از افکار نیمه کاره شخصی، موضوعات بی ربط و کلماتی مانند «اوم» یا «خب» است. برای اینکه مصاحبه خود را قانع کننده و خوانا کنید، به ویرایش نیاز دارید. شما همچنین می‌توانید بسیاری از نقل قول‌های مستقیم را دوباره بیان کنید. مادامی که پیام نقل قول‌ها را تغییر ندهید، بازنویسی دقیق نقل قول‌ها به منظور منسجم تر کردن آنها خوب است. اگر بازنویسی می‌کنید، در اطراف مطالب بازنویسی شده علامت نقل قول قرار ندهید.

۶- مقاله خود را ویرایش و بازبینی کنید. تصحیح کردن یکی از آخرین مراحل نوشتن مقاله مصاحبه است. پاسخ‌های بازنویسی شده خود را با متن اصلی مقایسه کنید تا مطمئن شوید که معنای موضوع را تغییر نداده‌اید. ببینید آیا نام افراد یا مکان‌هایی که موضوع شما به آنها اشاره می‌کند به درستی نوشته شده‌اند یا نه.  آیا بخش‌هایی از مصاحبه به نظر اضافی می‌رسد؟ اگر چنین است، آن بخش‌ها را قطع کنید و به سؤال بعدی بروید. اگر وقت خالی دارید، سعی کنید تصاویر یا نقل قول‌های جذابی را همراه مقاله خود بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید