تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه در ۵ مرحله ایده‌های رمان خود را سامان دهی کنیم

چگونه در ۵ مرحله ایده‌های رمان خود را سامان دهی کنیم

فرایند کتاب نویسی طاقت فرساست. حتی بهترین نویسندگان هم گاهی با سد نویسندگی روبه رو می‌شود. اما برخی مواقع شرایط برعکس است: شما ایده‌های زیادی برای داستان خود دارید به حدی که نمیدانید از کجا باید شروع کنید.با یادگیری نحوه سامان دهی ایده‌هایتان قبل از نوشتن پیش نویس در وقت و انرژی زیادی صرفه جویی می‌کنید.

blank

۵ گام برای سامان دهی ایده‌های داستانی

  1. با ایده پردازی کردن شروع کنید. قبل از سامان دهی کردن ایده‌هایتان باید در وهله اول آنها را بنویسید. هر روز وقت کافی برای نوشتن کنار بگذارید و  نوشتن تعداد کلمات مشخصی را به عنوان هدف خود در نظر بگیرید. مکانی آرام را برای ایده پردازی انتخاب کنید. به جلسات نوشتن خود به چشم شغلتان نگاه کنید. هر روز تعداد ساعات منظمی را صرف نوشتن کنید. اگر دچار سد نویسندگی شده‌اید، میتوانید آزاد نویسی کنید.
  2. ایده‌هایتان را روی کارتهای یادداشت بنویسید. شما تا الان دفترچه یا لپ تاپی دارید که در آن ایده‌هایتان را مینویسید. وقت آن رسیده که دست از ایده پردازی برداری و یادداشت کردن بردارید و آنها را سامان دهی کنید. ایده‌های خود را روی کارتهای مجزا بنویسید. اگر ایده‌ای برای یادداشت کردن پیچیده است، کلمات کلیدی آن را بنویسید تا نکات مهمش را نشان دهید.
  3. کارتها را به ترتیب زمانی مرتب کنید. وقتی تمام ایده‌هایتان را روی کاغذ نوشتید، باید آنها را منظم کنید. کارتهایتان را روی میز بچینید و بر اساس ترتیب زمان مرتبشان کنید. اگر کارتی به نظر می‌رسد با چشم اندازه وسیعتر داستان هم خوانی ندارد، فعلا آن را کنار بگذارید. با دراختیار داشتن تمام کارت‌های خود، باید تصویر کلی داستان‌تان را درک کنید.
  4. شکافها را پر کنید. دیدن همه ایده‌هایی که به ترتیب بیان شده‌اند، احتمالاً شما را متوجه خواهد کرد که کارهای زیادی برای انجام دادن دارید. نگران نباشید. این بخشی از روند کار است. از خودتان بپرسید: کدام کاراکتر نیاز به پرورش بیشتری دارد؟ کدام زیرطرح باید کنار گذاشته شود؟ کدام قسمت از داستان نیاز به بازبینی دارد؟ مطمئن شوید که کاراکترهایتان انگیزه‌های قوی دارند
  5. طرح کلی داستان‌تان را  دوباره روی کاغذ بیاورید. تا بدین جا شما باید تعداد زیادی کارت یادداشت داشته باشید که طرح اولیه داستان را شکل داده‌اند. ایده‌های داستانی را دوباره روی کاغذ بیاورید تا یکجا آورده شوند.  همانطور که طرح کلی جدید خود را می‌خوانید، احتمالاً ایده‌های جدیدی برای صحنه‌ها و کاراکترها به ذهن‌تان می‌رسند.  
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید