تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه داستان کوتاه خود را بسط دهیم: ۴ نکته برای بسط داستان کوتاه

چگونه داستان کوتاه خود را بسط دهیم: ۴ نکته برای بسط داستان کوتاه

نوشتن داستان کوتاه به دلیل لزوم رعایت تعداد کلمات آن،  محدودیت‌های خود را دارد. خوشبختانه تکنیک‌هایی برای تسهیل این فرایند وجود دارد.

منظور از بسط داستان چیست؟

بسط زمانی است که نویسنده جزییات بیشتری به داستان می‌افزاید و به بررسی تأثیرات برخی از شرایط می‌پردازد، یا زمینه‌ای را برای موقعیت‌های خاص فراهم می‌کند تا دنیایی قابل فهمتر برای خواننده ایجاد کند. بسط داستان می‌تواند طول نوشته شما را چند پاراگراف یا چند صد صفحه افزایش دهد. بسته به نیاز داستان کوتاه، ممکن است در پایان تعداد کلمات مشابهی با یک رمان استاندارد (یا در برخی موارد، یک رمان کامل) داشته باشید. بسط داستان به جنبه‌های خاصی از داستان شما که در قالب معمول جایی برایشان وجود نداشته است، جان می‌بخشد. به عنوان مثال، در یک داستان کوتاه سنتی، شما به احتمال زیاد فضایی ندارید تا پیش داستان یک کاراکتر یا نحوه تاثیر تاریخچه زندگی احساسی او بر رشد شخصیتش را پوشش دهید. وقتی داستان را بسط می‌دهید میتوانید در گذشته تلخ یک کاراکتر تحقیق کنید و تصویر کامل تری در مورد علت رفتارش ارائه دهید.

۴ نکته در مورد بسط داستان کوتاه

چند نکته در رابطه با بسط داستان وجود دارد. در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. هدفمندانه داستان را بسط دهید. بسط داستان باید چیزی معنی دار به داستان اضافه کند. وقتی داستان بزرگ می‌شود، تصویر کاملتری ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید زمینه بیشتری برای رفتار یک کاراکتر اصلی نشان دهید، می‌توانید سابقه خانوادگی او را بررسی کنید، یا اینکه چگونه او تحت تأثیر یک رابطه بد قرار گرفته است.
  2. در مسیر داستان بمانید. بسط داستان ممکن است مختصر باشد یا داستان کوتاه شما را تبدیل به رمان کند. ممکن است ایده‌های زیادی برای اضافه کردن به داستان خود داشته باشید – حتی بهترین نویسندگان نیز در احتمالات بیشمار برای خلق یک داستان جدید گم می‌شوند. هر موضوعی که تصمیم به اضافه کردن آن می‌گیرید مطمئن شوید که مرتبط با داستان بوده و عناصر داستان‌تان را تقویت می‌کند. در غیر این صورت موارد زائد را حذف کنید.  
  3. تغییرات را به صورت نرم و روان وارد کنید. جزییات جدید باید به صورت زیرپوستی وارد متن داستان شوند. به عبارتی خواننده پس از خواندن آنها نباید متوجه اضافه شدن‌شان شود. پیدا کردن قسمتی از داستان برای وارد کردن جزییات جدید سخت است بنابراین هر چیزی که به روایت داستانی‌تان اضافه می‌کنید باید به شکل طبیعی در بطن داستان جریان پیدا کند.
  4. نقطه انتهای خود را بشناسید. با آنکه بسط دیدگاه‌ها، درگیری‌های عمده و نقاط مختلف داستانی مفید است، اما پس از رسیدن به هدف خود، بسط دادن را پایان دهید. زیرا در صورت ادامه دادن در نهایت خواننده را گیج می‌کنید. ایجاد تعادل در مقدار اطلاعات اضافه شده، کلید بسط یک داستان کوتاه عالی است
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید