تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه داستانی بر اساس واقعیت بنویسیم

چگونه داستانی بر اساس واقعیت بنویسیم

استفاده از تجارب زندگی خود به عنوان منبعی برای یک رمان داستانی روشی خوبی برای جذابتر کردن و واقعی تر نشان دادن داستان خود است. بازگو کردن و منطبق ساختن داستانهای واقعی روشی تضمینی است که بسیای از داستان نوسان بزرگ دنیا از آن برای ساخت داستانهای برجسته استفاده می‌کنند. اگر روی اولین رمان خود کار می‌کنید، نوشتن داستانی بر اساس تجارب زندگی خود روشی عالی است که میتوانید در سطحی عمیق با آن ارتباط برقرار کنید.

چگونه بر اساس تجارب واقعی داستان بنویسیم

اگر در حال اقتباس از یک داستان واقعی هستید، چند نکته وجود دارد که باید آنها را  در نظر داشته باشید. تبدیل وقایع واقعی به داستان‌های تخیلی می‌تواند فرآیندی ارزشمند باشد، اما چالش‌های منحصربه‌فردی را نیز به همراه دارد. در اینجا به چند نکته مفید برای تطبیق داستان خود با یک اثر داستانی اشاره می‌کنیم:

  1. در مورد پیش فرضیات خود شفاف باشید. قبل از شروع نوشتن یک اثر تخیلی بر اساس داستان واقعی از زندگی خود، مهم است که فرض اصلی داستان خود را بدانید. داشتن یک ایده روشن از آنچه که داستان شما به آن بستگی دارد، می‌تواند به شما کمک عینی بدهد، زیرا تصمیم می‌گیرید کدام عناصر واقعی را حفظ کنید و کدام عناصر داستان زندگی واقعی خود را از طرح اصلی خود کنار بگذارید.
  2. خود را از داستان حذف کنید. یکی از راه‌های هدفمند ماندن در مورد داستانی بر اساس تجربیات شخصی این است که تا جایی که می‌توانید سعی کنید خود را از داستان اصلی حذف کنید. شما دیدگاه و ارتباط شدید شخصی با داستان زندگی خود دارید، اما به یاد داشته باشید که در حال خلق داستانی تخیلی هستید. هرچه بیشتر بتوانید به داستان خود به شیوه‌ای بی طرفانه و عینی نگاه کنید، داستان‌تان بهتر برای خواننده ترجمه می‌شود. این بدان معنا نیست که احساسات شما بر روایت شما تأثیر نمی‌گذارد، فقط به این معنی است که شما شخصیت اصلی داستان خود نیستید.
  3. تحقیق کنید. اگر یک داستان تخیلی بر اساس تجربیات زندگی خود یا موقعیت‌های واقعی دیگر می‌نویسید، تا آنجا که می‌توانید در مورد حقایق داستان و محیطی که در آن اتفاق افتاده است تحقیق کنید. شما ملزم نیستید که تمام عناصر واقعی‌ای که در طول فرآیند تحقیق خود کشف می‌کنید را در داستان‌تان بگنجانید. نگاه کردن به مقالاتی که مرتبط با داستان شما هستند، به شما کمک می‌کنند تا درباره موضوع خود از دیدگاهی متفاوت بنویسید.
  4. در مورد حقایق انعطاف پذیر باشید. هرگز اجازه ندهید وقایع واقعی مانع یک روایت خوب شوند. بهتر است با انعطاف و تمایل به تغییر  وارد هر بخشی از داستان واقعی خود شوید. به یاد داشته باشید که خوانندگان شما معمولاً در مورد مطالب منبع‌تان آگاهی ندارند. برخی از ژانرها مانند داستان‌های تاریخی از شما می‌خواهند که به حقایق خاصی احترام بگذارید، اما در بیشتر موارد، حقیقت هرگز نباید باعث شود که روایت داستانی خود را به خطر بیندازید.
  5. آیا نیاز به مجوز دارید؟   اگر در حال نوشتن یک روایت تخیلی بر اساس داستان واقعی هستید، باید مشخص کنید که شخصیت‌های داستانی شما تا چه اندازه به افراد واقعی که بر اساس آنها ساخته شده‌اند شبیه هستند. اگر به طور قابل تشخیصی مشابه هستند، ممکن است لازم باشد مجوز بگیرید. تخیلی کردن نام کاراکتر‌ها به جای استفاده از نام واقعی افراد، تمرین خوبی است. برای جلوگیری از دعوای قضایی نام واقعی افراد را تغییر دهید.
  6. چند  داستان را با هم ترکیب کنید. ترکیب تجربیات واقعی از بخش‌های مختلف زندگی شما  راهی عالی برای خلق یک روایت داستانی جدید و موفق است. رویدادهای واقعی برای نویسندگان طنین عاطفی دارند و ترکیب داستان‌های مجزا روشی عالی برای بازسازی جزئیات و ساختن روایتی جذاب است.
  7. چیدمان را تغییر دهید. یک تکنیک عالی برای انطباق این است که رویدادهای واقعی را از زندگی واقعی خود بگیرید، اما موقعیت را برای داستان شخصی خود تغییر دهید. تغییر محیط یا زمینه می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید چه بخش‌هایی از داستان شما طنین انداز است.
  8. ویرایش کنید. مانند هر فرآیند نوشتنی، ویرایش پیش نویس یک داستان خوب را به یک داستان عالی تبدیل می‌کند. بازنویسی یک رمان بر اساس رویدادهای زندگی واقعی نیز زمان خوبی است تا ببینید کدام عناصر واقعی کار می‌کنند و چه چیزی باید تغییر کند. به یاد داشته باشید که حقیقت احساسی تجربیات شما بسیار مهمتر از جزئیات سطحی است
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping