تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه به نوشته خود حال و هوا بدهیم

چگونه به نوشته خود حال و هوا بدهیم

هر قطعه ادبی حال و هوایی دارد، زیرا حال و هوای  قوی برای درون مایه عاطفی و نیروی پایدار داستان ضروری است.

حال و هوا در ادبیات به چه معناست؟

حال و هوا در ادبیات همان جو یا آمبیانس نوشته است، خواه داستان کوتاه باشد یا رمان یا شعر و مقاله. حال و هوا، احساسی است که نویسنده سعی در برانگیختن آن در خواننده دارد – احساساتی چون آرامش، اضطراب، شادی یا خشم.

داستانهای کوتاه یا اشعار معمولا  حال و هوای کمی دارند زیرا فضای کافی برای نویسنده به جهت وارد کردن احساسات مختلف وجود ندارد. در رمان فضای کافی برای مدیریت کردن احساسات چندگانه وجود دارد .

چرا ایجاد حال و هوا در داستان اهمیت دارد؟

دانستن اینکه چطور در داستانها حال و هوا ایجاد کنید، برای یک نوشته خوب اهمیت حیاتی دارد. داستانی که حال و هوایی درست دارد، باعث ایجاد واکنش عاطفی در خواننده می‌شود که او را به سمت داستان جذب می‌کند. وقتی خوانندگان احساسات بیشتری را در داستان احساس کنند، بیشتر تمایل دارند به پیام شما توجه کنند و داستان‌تان را تا مدتها به خاطر خواهند سپرد.

تفاوت بین حال و هوا و لحن چیست؟

لحن و حال و هوا معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود اما تفاوتهای جزیی دارند. حال و هوا به احساسات بیدار شده در خواننده اشاره دارد، در حالیکه لحن نویسنده نه تنها به خواننده مربوط می‌شود بلکه به دیدگاه راوی نیز بستگی دارد. در این صورت داستان میتواند لحن و حال و هوای متفاوتی داشته باشد. مثلا داستانهایی که حال و هوای کمدی دارند معمولا راویانی با لحنی خشمگین دارند.  

blank

سه راهکار برای ایجاد حال و هوا در نوشته

در زیر به چند راهکار برای ایجاد حال و هوا در نوشته اشاره میکنیم

  1. برای ایجاد حال و هوا از رویکرد کل نگرانه استفاده کنید. از آنجا که حال و هوا ترکیبی از چیدمان، لحن، انتخاب کلمه و مضمون است، مهم است که شما به عنوان نویسنده هنگام کار به هر چهار مورد فکر کنید. اگر سعی کنید فقط از یکی از این ابزارها استفاده کنید، توانایی خود را برای ایجاد روحیه باورپذیر و فراگیر در داستان‌تان به شدت محدود می‌کنید. قانون سرانگشتی آن است که حداقل از سه تا از ابزارهای نام برده برای ایجاد حال و هوا استفاده کنید.
  2. هر کلمه‌ای که در مورد حال و هوا به ذهنتان می‌رسد، یادداشت کنید. اگر نمیدانید چطور حال و هوا ایجاد کنید، لیستی از کلمات مرتبط به حال و هوا پیدا کنید. برای مثال اگر میدانید که میخواهید داستانتان حال و هوای ترسناک داشته باشد، آنگاه لیستی از کلمات متفاوتی را بسازید که به نظرتان ترسناک می‌آیند: غم انگیز، نوک پا، نور مهتاب، بیصدا حرکت کردن، سایه، لرزش …وقتی لیست کاملی تهیه کردید، چند کلمه از آن را انتخاب کنید و آنها را در یک صحنه وارد کنید.
  3. انتظارات  دیگران را نقش بر آب کنید. با آنکه ایجاد حال و هوایی که دیگران انتظارش را دارند راحتتر است ( مثلا حال و هوای شادی در جشن عروسی ) اما این همیشه بهترین انتخاب نیست. وقتی انتظارات خواننده را نقش بر آب می‌کنید، به ترکیبات خلاقانه و هیجان انگیزی می‌رسید. برای مثال جشن عروسی با حال و هوای دلشوره، یا داستان ارواح با حال و هوای خنده دار. نوآوری در ایجاد حال و هوا می‌تواند به شما در نوشتن داستانی  خاطره انگیز و ماندگار کمک کند.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید