تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه به عنوان نویسنده انتقادات سازنده را با متانت بپذیریم

چگونه به عنوان نویسنده انتقادات سازنده را با متانت بپذیریم

نویسندگان وقت و انرژی زیادی را صرف بهتر کردن داستانهایشان می‌کنند. این تلاشها باعث می‌شود نویسنده چنان در نوشته خود غرق شود که برخی از بزرگترین مشکلات داستان را از شکافهای داستانی گرفته تا سرعت پیشروی نامناسب، غلطهای املایی و نگارشی نادیده بگیرد. یکی از ساده ترین روشهایی که از طریق آن میتوانیم داستانهایمان را بهتر کنیم گرفتن بازخورد است. نویسندگان معمولا از مصححان، منتقدان و ویراستاران کمک می‌گیرند تا مشکلات موجود در داستان را به آنها نشان دهند. با آنکه بازخورد گرفتن در این زمینه کمک می‌کند اما شکی نیست که باعث ایجاد ترس و دلهره در نویسنده می‌شود. چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که برخورد ما با انتقاد درخواستی، تا حد امکان مثبت است؟ در زیر به پنج نکته برای رسیدگی به انتقادات سازنده با متانت می‌پردازیم

  • فضای ذهنی صحیحی برای خود ایجاد کنید

وقتی شما خسته، نگران یا دچار استرس هستید غرورتان بیشتر چهره زشت خود را نشان می‌دهد. برای آنکه تجربه مثبتی در ارتباط با انتقاد داشته باشید، باید قبل از خواندن بازخوردها در بهترین فضای ذهنی قرار بگیرید. وقتی بازخوردی به دستتان می‌رسد بلافاصله سراغ آن نروید. نفسی عمیق بکشید. به درون خودتان سری بزنید. از خودتان بپرسید آیا به اندازه کافی حال خوبی دارید که امروز با یک انتقاد سازنده روبه رو شوید. اگر ندارید امروز آن ایمیل را نخوانید. شب استراحت کنید. روی جملات تاکیدی مثبت تمرکز کنید. به خودتان یادآوری کنید که دریافت انتقاد میتواند موقعیت فوق العاده‌ای برای رشد باشد.

  • وقتی دچار نفسانیات می‌شوید آرام و مهربان رفتار کنید

ایجاد تجربه‌ای مثبت با انتقاد نیازمند آگاهی است. شما نمیتوانید انتظار داشته باشید که بدون کوچکترین فکر یا احساس منفی بازخوردها را بخوانید. شما انسان هستید و این احساسات در شما طبیعی است. به جای سرکوب کردن احساسات منفی آنها را بررسی کنید. به عنوان یک ناظر این احساسات را در درون خود بپذیرید و به یاد داشته باشید که این احساسات شما را تعریف نمی‌کنند.  احساسات منفی زمانی شما را آزرده می‌کنند که نفس شما دچار ترس و آسیب پذیری شود. افکارتان را بازجویی کنید. ممکن است این کار ترسناک باشد. اما آگاهی‌ای که بدست می‌آورد به شما در شناسایی حوزه‌های مشکل ساز کلیدی کمک کرده و مهارتهای داستان سرایی شما را تقویت می‌کند.

  • به خودتان زمانی را برای پردازش و بررسی بازخوردها بدهید

بعد از خواندن بازخوردها ممکن است غرور شما جریحه دار شود. احساساتتان غلیان پیدا می‌کنند و بازخوردهای دیگران را رد کرده یا به شکل ضعیفی به آنها پاسخ می‌دهید. اکنون وقت آن است که توقف کنید. با ویراستار یا مصحح خود تماس نگیرید. تغییراتی را در کار خود ایجاد نکنید. در عوض چند ساعت یا چند روز به آن بازخورد فکر کنید. وقتی اجازه میدهید احساساتتان آرام شوند فاصله مورد نیاز برای بکارگیری آن بازخورد را به بهترین شکل در راستای تصویر ذهنی خلاق خود پیدا می‌کنید.

  • از سوال پرسیدن نترسید

نفس به دلیل ترس از ضعف و طرد شدنی که ممکن است آشکار کند از آسیب پذیری عقب نشینی می‌کند.برای همین است که برخی نویسندگان از پرسیدن سوال درباره بازخوردهایی که می‌گیرند واهمه دارند. اما اگر به درستی متوجه بازخورد نشوید نمیتوانید آن را به کار بگیرید. پس آیا اجازه می‌دهید نفس‌تان مانع این تجربه شود؟ یا آنکه سوالتان را می‌پرسید، و اجازه می‌دهید تا ویراستار به موفقیت رمان‌تان کمک کند؟ انتخاب با شماست.

  • به دید خلاقانه خود احترام بگذارید

در آخر به یاد داشته باشید که لازم نیست هر تغییری که در بازخوردها آمده را در نوشته خود ایجاد کنید. هر الگویی در بازخورد مصحح باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. اما اجازه ندهید کسی شما را مجبور کند تغییری را ایجاد کنید که در راستای دید خلاقانه شما نیست. در نهایت دغدغه اصلی شما باید رسیدن به رضایتمندی خلاقانه از کار خود باشد

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید