تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه برای یک کتاب طرح پیشنهادی بنویسیم

چگونه برای یک کتاب طرح پیشنهادی بنویسیم

فرض کنیم شما ایده خوبی برای یک کتاب دارید. اگر هدفتان انتشار کتاب است، باید برایش طرح پیشنهادی بنویسید. طرح پیشنهادی میتواند باعث چاپ کتاب و معروف شدن آن یا خاک خوردنش در قفسه های کتابخانه شود.

طرح پیشنهادی کتاب چیست؟

طرح پیشنهادی نوشته ای است که ناشر را متقاعد به انتشار یک کتاب می کند. با آنکه طرح پیشنهاد کل محتوای کتاب را در بر نمی گیرد، خلاصه ای از ایده اصلی کتاب  ، برخی فصلها و طرح بازاریابی برای کتاب پیشنهادی را ارائه می دهد. طرح پیشنهادی برای کتابهای غیر داستانی، مانند کتابهای داستانی، به منزله طرح های تجاری کتاب شما هستند و به هدف تشویق ناشران به انتشار کامل کتاب طراحی شده اند.

طرح پیشنهادی کتاب شامل چه موضوعاتی است؟

  1. صفحه عنوان. صفحه عنوان شما باید شامل عنوان کامل کتاب و نام شما باشد.
  2. نگاه اجمالی. نگاه اجمالی باید خلاصه ای از کتاب شما را ارائه و تصویری از محتوا و هدف آن را نشان دهد.
  3. درباره نویسنده. این قسمت باید شامل اطلاعات مختصری از نویسنده، لیست کتابهای منتشرشده پیشین و هر تجربه مرتبط دیگری باشد. در این قسمت باید ناشر را متقاعد کنید که شما گزینه مناسبی برای نوشتن این کتاب هستید. حتما عکسی از خودتان را هم بگذارید.
  4. فهرست عناوین. لیستی از فصلهای پیشنهادی، عناوین مربوطه و خلاصه ای از هر فصل را ارائه دهید. خلاصه هر فصل باید چند جمله یا یک پاراگراف باشد.
  5. فصل نمونه . طرح پیشنهادی معمولا حاوی یک فصل کامل شده از کتاب شماست. این فصل باید سبک کلی نوشته شما را منتقل کند. این نکته بخصوص اگر اولین کتاب خود را می نویسید حائز اهمیت است.
  6. تجزیه و تحلیل عناوین رقابتی. لیستی از پنج تا ده کتاب منتشرشده قبلی که موضوعی مشابه شما داشته اند را ارائه کرده و به طور خلاصه آنها را با رویکرد کتاب خود مقایسه کنید. هدف از این کار توضیح علت جذابیت کتاب شما برای خواننده  است. همچنین محتوای کتاب شما را از محتوای کتابهای رقبا متمایز می کند.
  7. مخاطب هدف. بخشی از طرح پیشنهادی کتاب شما باید به این سوال پاسخ دهد: مخاطب هدف این کتاب چیست و چرا کتاب را می خرد؟ این بخش باید تا حد ممکن نوع خواننده ای را که فکر می کنید علاقه مند به خرید کتاب شماست مشخص کند.
  8. برنامه بازاریابی: برنامه بازاریابی شما باید دارای گامهای منسجمی باشد که برای بازاریابی کتاب از آن استفاده می کنید. این فرصتی است تا بتوانید هر گونه ارتباطی را که در دنیای ادبی دارید ، سخنرانی هایی که ممکن است مخاطبان شما را در گذشته افزایش داده باشد ، و یا حضور قبلی در رسانه ها را علام کنید.
  9. اطلاعات اضافی: نویسندگان ممکن است جزییات دیگری را نیز وارد کنند مانند تعداد کلمات ، آمار و ارقام مربوطه ، یا آمار فروش کتابهای چاپ شده قبلی ، به ویژه اگر پرفروش باشند.

۴ نکته برای نوشتن طرح پیشنهادی کتاب

  1. خاص باشید. کتابهای موفق داستانی منحصربفرد را بیان می کنند که گویی فقط نویسنده آن توان نوشتنش را داشته است. طرح پیشنهادی کتاب شما باید نوع تخصص تان را نشان دهد. از موضوعاتی که بیش از حد گسترده هستند بپرهیزید و مطمئن شوید که زاویه دید خاص شما روی موضوع تان، متمایز و منحصربفرد است.
  2. مخاطب سازی کنید. اگر نویسنده تازه کاری هستید ممکن است پیدا کردن مخاطب برایتان دشوار باشد. اما روشهای مختلفی برای تولید مخاطب وجود دارد از جمله فعالیت به عنوان نویسنده مهمان در وبلاگهای دیگر، ارتباط برقرار کردن با سایر نویسندگان، و فعالیت در شبکه های اجتماعی .
  3. خودتان را دست کم نگیرید. طرح پیشنهادی کتاب، مکان مناسبی برای شکسته نفسی کردن نیست. وظیفه شما آن است که ناشر را متقاعد کنید که کتاب شما را منتشر کند.  مهارت ها ، تخصص و دستاوردهای گذشته خود را حتما در طرح پیشنهادی وارد کنید.
  4. به هنگام مقایسه کتاب خود با کتابهای پرفروش، مراقب باشید. وقتی کتاب خود را با عناوین دیگر مقایسه می کنید، مراقب کتابهای پرفروش نویسندگان معروف باشید.  اگر  در مورد مخاطبتان احتمالی خود اغراق کنید، ناشران شما را جدی نخواهند گرفت.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping