تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه برای داستان خود ایده پیدا کنیم : ۶ نکته برای خلق ایده های جدید داستان نویسی

چگونه برای داستان خود ایده پیدا کنیم : ۶ نکته برای خلق ایده های جدید داستان نویسی

الهام گرفتن یکی از سخت ترین بخشهای نویسندگی است. در زیر به چند شیوه برای خلق ایده هایی برای داستان نویسی اشاره می کنیم. یک نویسنده برای ایجاد ایده های داستانی جدید مجبور است به طور فعال ایده پردازی کند  یا به دنبال موضوعی الهامی برای نوشتن بگردد.

۶ نکته برای تولید ایده های داستانی

ایده های داستانی را میتوان در همه جا پیدا کرد فقط باید بدانید در کجا آنها را جستجو کنید . با آنکه همه ی ایده ها داستان خوبی خلق نمی کنند اما از ایده های بد نترسید. فهمیدن اینکه کدام ایده به درد داستان شما نمیخورد در محدود کردن تمرکزتان بر روی داستان خود کمک میکند. ذهن خود را هنگام ایده پردازی آزاد بگذارید

blank
  1. از تجارب خود استفاده کنید. به اتفاق، حادثه، ضربه روحی یا فعالیتی فکر کنید که در زندگی تجربه کرده اید. می تواند موضوعی کاملاً منحصر به شرایط شما باشد (مانند یک عمل جراحی اضطراری خاص)، یا موضوعی باشد که همه آن را گذرانده اند (مانند از دست دادن دندان یا اولین اصلاح مو). رد شدن در اولین امتحان املا  ممکن است برای ایده کتاب کافی نباشد، اما می تواند پاراگراف آغازین  خاطرات شما باشد یا منجر به ایده بزرگتری شود که از آن استفاده کنید.  در میان تجارب خود کندوکاو کنید و لحظاتی را از دل آن بیرون بکشید که قابلیت تبدیل شدن به یک داستان را دارند.
  2. از خاطرات خود استفاده کنید. زندگی شخصی شما نقطه آغازین بسیار خوبی برای تولید ایده ی داستانی است. سعی کنید شادترین یا غمگین ترین لحظات زندگی خود را به یاد بیاورید. به لحظه ای در زندگی تان فکر کنید که با تمام وجود ترسیده اید. به خاطرات کودکیتان مراجعه کنید و موضوعاتی را به یاد بیاورید که شما را می ترساندند. این لحظات را بیابید و در مورد دلیل ترس خود تأمل کنید و جزئیات حسی را در آن بگنجانید. چه چیزی را دیدید، شنیدید، مزه  و یا بو کردید؟
  3. از قوه تخیل خود استفاده کنید. همه گاهی رویاپردازی می کنند ، پس دفعه بعدی که رویاپردازی کردید به ذهن خود توجه کنید که به کجا سفر می کند. آیا به ابرقهرمانها یا حیوان خانگی کودکی تان زیاد فکر میکنید؟ به چیزهایی که دوست دارید فکر کنید سپس کمی به آنها چرخش علمی-  تخیلی یا دراماتیک بدهید. ایده ساده ای پیدا کنید و سپس از خود بپرسید : « چه میشد اگر ماسک هالوینی داشتید که نمیتوانستید از روی صورتتان بردارید؟ » « یا چه میشد اگر مجسمه های کوتوله ی چینی داخل چمن حیاط زنده می شدند؟ »
  4. از مهارتهای شهودی خود کمک بگیرید. به اطراف خود نگاه کنید. آیا درختی وجود دارد که تا به حال متوجه آن نشده اید؟ آیا محوطه ساخت و سازی هست که هفته ها دست نخوره باقی مانده است. به حرفهایی که کودکان در خیابان به والدینشان می زنند گوش کنید. از افراد واقعی در زندگی خود الهام بگیرید. لازم نیست کاراکتر اصلی تان شخصیتی واقعی باشد اما شاید خلق و خوی او الهام گرفته از کسی باشد که می شناسید. ساعتی را در جمعی شلوغ بگذارنید. مثلا در پارک، فروشگاه یا هر جای دیگری. هر موضوعی که میتواند  تبدیل به یک داستان شود را بنویسید. میتوانید از هر لحظه کوتاهی ایده بگیرید. فقط کافی است هوشیار باشید

۵- از پیام واره های نوشتاری استفاده کنید. پیام واره ها نقطه پرتابهای بسیار خوبی هستند که به ایده پردازی ایده های جدید کمک می کنند. گاهی اوقات لازم است شروع به نوشتن کنید تا ایده های دیگر در ذهنتان به جریان بیفتند.

۶- از آثار دیگران استفاده کنید. کتاب های مورد علاقه تان، نمایش های تلویزیونی، فیلم ها، تبلیغات تجاری و ستون های مجلات – همه می توانند برای ایجاد انگیزه و ایده پردازی ایده داستان بعدی شما مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین میتوانید از داستانهای معروف برای الهام گرفتن و نوشتن داستان خود کمک بگیرید. مثلا چه میشد اگر سیندرلا از شاهزاده خوشش نمی آمد؟

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید