تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه ایده‌های نوشتاری خود را بسط دهیم

چگونه ایده‌های نوشتاری خود را بسط دهیم

اگر زمانی را صرف نوشتن کرده باشید، می‌دانید که سازماندهی همه ایده‌ها در یک مکان چقدر دشوار است. خواه بیشتر وقت خود را صرف وبلاگ نویسی کنید یا داستان کوتاه بنویسید، بسط داستان یکی از مهمترین کارها در زمینه نویسندگی است. در زیر نکاتی برای سازماندهی ایده‌ها به منظور نگارش رمان آورده شده‌اند:

  1. خود را به داشتن یک برنامه منظم متعهد کنید. یکی از مهمترین بخشهای فرایند توسعه داستان، ایجاد روال نوشتاری است. داشتن زمان نگارش مشخص در فضایی خاص (خانه، کتابخانه یا کافی شاپ) می‌تواند خلاقیت شما را افزایش دهد. مهم است که قبل از شروع فرایند نوشتن یک روال ثابت داشته باشید. تعیین تعداد کلمات روزانه یا تنظیم جلسات منظم به شما کمک می‌کند از سد نویسندگی عبور کرده و پروژه‌های جدیدی را آغاز کنید. شما برای شروع رمان به زمان زیادی احتیاج ندارید، اما باید در نحوه استفاده از وقت خود کوشا باشید.
  2. آزادنویسی کنید . آزادنویسی یا کار با طرح واره‌های داستانی می‌تواند به شما در ایجاد ایده‌های جدید و بازسازی ایده‌های موجود کمک کند. استفاده از نقشه ذهنی یک راه عالی برای سازماندهی افکار و ایده‌های مرتبط است که ممکن است به عنوان بخشی از یک داستان بزرگتر به کار بیاید. برنامه ریزی ذهنی بخش مهمی از فرایند خلاقه برای بسیاری از داستان نویسان است.
  3. ایده‌های داستانی خود را سازماندهی کنید. یکی از اولین چیزهایی که به عنوان نویسنده یاد می‌گیرید این است که چگونه افکار خود را به طور شفاف سازماندهی کنید. ایده‌های داستانی خود را در یک دفترچه یادداشت یا فایل ورد ذخیره کنید. . مهمترین نکته  آن است که  یک پایگاه داده مرکزی از خلاصه‌ها و کلمات کلیدی کوتاه برای ایده‌های داستانی که به ذهنتان رسیده، داشته باشید. شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی یک ایده به کارتان می‌آید. گاهی اوقات ممکن است ایده‌ای بده ذهتنتان برسد که بعداً به یک داستان کوتاه یا رمان تبدیل  شود.
  4. از یک طرح اولیه استفاده کنید. وقتی ایده‌ای پیدا کردید که می‌خواهید آن را بسط دهید، باید یک طرح اولیه خوب بسازید و بر ساختار داستان و توسعه طرح تمرکز کنید. می‌توانید از یک فایل کامپیوتری برای ترسیم نقاط طرح و پیش داستان استفاده کنید، برای بسیاری از نویسندگان یک فضای فیزیکی بزرگ مانند تخته وایت برد به آنها در تجسم بهتر طرح کمک می‌کند.
  5. کاراکترسازی کنید. هنگامی که درک نسبتاً خوبی از نحوه شکل گیری طرح خود بدست آوردید، وقت آن است که قوس کاراکترهای اصلی خود را ترسیم کنید. نویسندگان به اشکال مختلف با کاراکترسازی و طرح بندی کار می‌کنند، بنابراین هنگامی که تجربه کافی بدست آوردید، می‌توانید تعیین کنید که کدام روش برای شما مناسب است. گاهی اوقات ابتدا کاراکترها به ذهنتان می‌رسند و گاهی پیش از کاراکتر طرح اولیه را می‌نویسید. نکته مهم آن است که یادداشتهای دقیقی از انگیزه کاراکترهای خود تهیه کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا افکارتان را سازمان دهی کرده و کاراکترهایی قدرتمند و جذاب بسازید.

۶– طرحهای فرعی را بنویسید و بین شکافها پل بزنید. پس از آنکه طرح اولیه خود را با جزییات نوشتید و کاراکترهایتان را تعریف کردید، وقت آن است که طرح‌های فرعی را خلق و جاهای خالی را پر کنید و داستان را به نتیجه برسانید. کافی است از یک تصویر بزرگتر شروع کرده و به آرامی وارد جزییات شوید.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید