تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چگونه از زاویه دید اول شخص بنویسیم

چگونه از زاویه دید اول شخص بنویسیم

وقتی شروع به نوشتن یک داستان می‌کنید، باید مشخص کنید که برای روایت داستان خود از چه زاویه دیدی میخواهید استفاده کنید. نویسندگان تازه کار غالبا زاویه دید سوم شخص را برای داستان کوتاه یا رمان خود انتخاب می‌کنند اما زاویه دید اول شخص گزینه بسیار خوبی برای فعال کردن داستان شما و وارد کردن خوانندگان به ذهن کاراکترهایتان است. شروع داستان از زاویه دید اول شخص در تثبیت لحن داستان تا انتها نقش کلیدی دارد .

۷ راهکار برای شروع داستان با زاویه دید اول شخص

زمانی که مشخص کردید کدام کاراکتر باید از زاویه دید اول شخص صحبت کند، وقت آن است که ابتدای داستان را بچینید. داستانهایی که از زاویه دید اول شخص روایت می‌شوند اهداف مشخصی دارند که نویسنده سعی می‌کند برای بخشیدن لحن خاصی به داستان انها را براورده کند. در زیر به چند نکته برای آغاز داستانی با زاویه دید اول شخص اشاره می‌کنیم:

  1. لحن شفافی داشته باشید. لحن راوی شما باید مشخص و مستمر باشد، بخصوص در ابتدای داستان . اگر برای روایت داستان خود از لحنی قدرتمند و متمایز استفاده کنید، خوانندگان بلافاصله متوجه لحن راوی می‌شوند. لحن راو، ی خوانندگان را وارد ذهن کاراکتر شما می‌کند و نگرش او را نسبت به دنیا نشان می‌دهد .
  2. از میانه صحنه شروع کنید. داستانهایی که زاویه دید اول شخص دارند از میانه یک صحنه شروع می‌شوند. یکی از مزایای روایت از زاویه دید اول شخص کم کردن فاصله بین خوانندگان و اتفاقات داستان است. اگر از میانه داستان شروع کنید خواننده میتواند رویدادها را از دریچه چشم کاراکترتان مشاهده کند .
  3. کاراکترهای مکمل را زودتر معرفی کنید. کاراکترهای مختلف را در ابتدای داستان معرفی کنید. اگر راوی کاراکتر اصلی است، معرفی کردن کاراکترهای دیگر روشی عالی برای صحنه سازی و نشان دادن رابطه قهرمان داستان با کاراکترهای دیگر داستان است. ممکن است حتی یک کاراکتر ثانویه را هم به عنوان راوی انتخاب کنید. تنها به این دلیل که از زاویه دید اول شخص می‌نویسید به این معنی نیست که باید راوی، قهرمان داستان باشد.
  4. از لحن معلوم استفاده کنید. اگر به جای زاویه دید دوم شخص یا سوم شخص، زاویه دید اول شخص را انتخاب میکنید، حتما لحن‌تان را معلوم نگه دارید و از لحن مجهول دوری کنید. اتخاذ لحن معلوم نوشته شما را جذابتر و خواننده را شیفته داستان می‌کند.
  5. قابل اعتماد بودن راوی را مشخص کنید. وقتی داستانی را از زاویه دید اول شخص می‌نویسید، همیشه گزینه استفاده از یک راوی غیرقابل اعتماد را دارید. در داستانهایی که راوی سوم شخص است، معمولا فرض میکنیم اطلاعات داده شده به ما حقیقت دارند. زاویه دید اول شخص، تجربیات راوی را در اختیار ما می‌گذارد. باید مشخص کنید آیا کاراکتر راوی زاویه دید دقیقی نسبت به دنیای اطرافش دارد و اینکه چقدر میخواهید مخاطبان شما روایت را به شکل دقیق و درست دریافت کنند.
  6. زمان جملات آغازین داستان را مشخص کنید. داستانی که زاویه دید اول شخص دارد میتواند در زمان حال یا گذشته روایت شود. اما بهتر است مشخص کنید که کدام زمان بهتر داستان شما را تعریف می‌کند. آیا داستان شما بازتابی از رویدادهای گذشته است یا گزارش لحظه به لحظه‌ای از اتفاقات زمان حال؟
  7. جملات آغازینی را که به زبان اول شخص نوشته‌اند در آثار ادبی مطالعه کنید. یکی از راه‌های درک بهتر چگونگی تعیین  راوی اول شخص در آغاز داستان، مطالعه جملات آغازین رمان‌ها و داستان‌های کوتاه معروف از زاویه دید اول شخص است. جمله اول، عنصر کلیدی هر داستان است و باید اهداف منحصر به فرد مختلفی را در روایت تامین کند. جمله اول باید افکار کاراکتر را بازگو کند و علاوه بر اینکه ما را وارد خط اصلی داستانی کند، لحن کاراکتر را به وضوح  مشخص سازد.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید