تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چطور نویسنده شویم و کتاب‌مان را چاپ کنیم؟

چطور نویسنده شویم و کتاب‌مان را چاپ کنیم؟

بسیاری از مردم آرزو دارند روزی نویسنده شوند و کتاب چاپ کنند. حتی ممکن است شما نیز یکی از آنها باشید. اگر چنین است، ممکن است از قبل موضوعی در ذهن داشته باشید یا حتی شاید شروع به نوشتن هم کرده باشید.

با این حال، بسیاری از علاقه‌مندان به نویسندگی به خواسته خود نمی‌رسند. به نظر شما آیا همه می توانند نویسنده شوند؟

شاید شگفت‌زده شوید اگر بگوییم، برای همه امکان نویسنده شدن وجود دارد. در واقع، نویسنده شدن و لذت بردن از مزایای آن ساده‌تر از چیزی است که تصور می کنید؛ فقط کافی است به برخی از موانع غلبه کنید.

انتشارات مجید در این مطلب، راهکارهایی را برای نویسنده شدن آموزش داده و به پاسخ یک‌سری سوالات رایج در این پرداخته‌است

راهنمای گام به گام نویسنده شدن

یکی از اصلی‌ترین موانع بر سر راه افرادی که می خواهند نویسنده شوند، عدم آگاهی از چگونگی شروع انجام آن است. در ادامه به بررسی مراحلی می پردازیم که برای نویسنده شدن باید دنبال کنید.

چگونه می توانم نویسندگی را شروع کنم؟

شروع کار سخت‌ترین قسمت برای بسیاری از نویسندگان بالقوه است. وقتی هرگز کتابی منتشر نکرده‌اید، دشوار است که بدانید اولین قدم برای انتشار آن چیست. در زیر به نکاتی اشاره شده است که به شما کمک میکنند تا در مسیر نویسندگی پیشرفت کنید.

۱- مهارت های خود را افزایش دهید

با اینکه لازم نیست برای نویسنده شدن در کلاس های رسمی شرکت کنید، اما برای موفقیت به مهارت‌های خاصی نیاز دارید. قبل از تلاش برای نوشتن یا انتشار اولین کتاب خود، باید مطمئن شوید که این مهارت ها را کسب کرده‌اید. برای دستیابی به این مهارت‌ها، می توانید در کلاس های آموزشی ثبت نام کنید و یا خودتان به تنهایی تمرین کنید.

۲- با دیگر نویسندگان ارتباط برقرار کنید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای شروع نویسندگی و کمک به خودتان انجام دهید این است که با افراد دیگری که قبلا در این زمینه تجربه دارند، ارتباط برقرار کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم به جامعه نویسندگان به صورت حضوری یا مجازی بپیوندید. این افراد علاوه بر اینکه قادرند از شما پشتیبانی کنند، می‌توانند شما را در انتشار اولین کتاب خود راهنمایی کنند.

۳- با نوشتن مطالب کوتاه شروع کنید

قبل از اینکه اولین کتاب خود را منتشر کنید، با نوشتن مطالب کوتاه مانند داستان‌های کوتاه یا مقاله، نویسندگی را تمرین کنید.

در صورت امکان، سعی کنید این نوشته ها را چاپ کنید. اگر بتوانید ناشران را متقاعد کنید که در پروژه‌های کوچک با شما همکاری کنند، می توانید به طور مطمئن باشید که در نهایت از مهارت های لازم برای چاپ یک کتاب برخوردار خواهید شد.

برای نویسنده شدن چه آموزش های لازم است؟

هر کسی می تواند با آموزش رسمی یا بدون آن نویسنده شود؛ اما حتما باید مهارت های لازم را به دست آورده باشد. اگرچه ممکن است برخی از افراد بدون رفتن به دانشگاه یا شرکت در کلاس‌های آموزش رسمی بتوانند کتاب بنویسند، اما برخی دیگر قبل از اینکه به عنوان یک نویسنده حرفه‌ای شناخته شوند، به آموزش نیاز دارند. اگر قصد دارید قبل از نویسنده شدن، تحصیلات دانشگاهی کسب کنید، می توانید در رشته های هنری و ادبیات تحصیل کنید. با این حال اخذ مدرک در رشته های زبان‌های خارجه ، روزنامه نگاری و یا ارتباطات نیز می تواند بسیار مفید باشد.

چگونه می‌توان به یک نویسنده موفق تبدیل شد

نویسنده شدن تا حدودی با مولف شدن فرق دارد. در حالی یک مولف فردی است که آثارش را بر اساس عقاید و نظرات خود منتشر می کند، اما یک نویسنده با توجه به درخواست و نیاز دیگران می نویسد. نویسندگان اغلب بر اساس دستورالعمل‌های ارائه شده توسط مشتریان، آثاری خلق می کنند. با این حال شروع به کار در هر دو یکسان است.

قبل از شروع به نوشتن، باید اطمینان حاصل کنید که به مهارت های لازم دست پیدا کرده‌اید. برای بیشتر افراد تسلط به دستور زبان، آشنایی مقدماتی با چند موضوع خاص و توانایی انجام تحقیق کافی است. البته تمرین مهارت‌های هنری نیز می‌تواند به توانایی شما در نویسندگی کمک کند.

یک نویسنده به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

نویسندگان بزرگ معمولا در زمینه های زیر مهارت داشته‌اند.

  1. ارتباطات
  2. دستور زبان
  3. خلاقیت
  4. تمرکز
  5. تحقیق

در ادامه به بررسی هر یک از آنها می پردازیم.

۱- مهارت‌های ارتباطی

یک نویسنده باید بتواند با افراد مختلف ارتباط برقرار کند. مخاطبان ممکن است با توجه به جنسیت، سن، سطح تحصیلات و دیگر خصوصیات با هم تفاوت داشته باشند.

۲- گرامر و املای صحیح واژگان

نویسندگان باید به املای درست واژگان و روش صحیح کاربرد آنها مسلط باشند تا آثار نوشته شده توسط آنها نیاز به ویرایش کلی نداشته باشند.

۳- خلاقیت

اگرچه نویسندگان اغلب آثار خود را بر اساس دستورات نگارشی تهیه شده توسط دیگر اشخاص خلق می‌کنند، اما خلاقیت همچنان یک مهارت مهم به شمار می رود.

۴- توانایی تمرکز

نویسندگان همیشه نمی توانند روی موضوعاتی کارکنند که به آنها علاقه دارند. آنها باید بتوانند حتی روی موضوعاتی که دوست ندارند نیز تمرکز کنند.

۵- توانایی انجام تحقیق

در برخی موارد، نویسندگان ممکن است نیاز به تکمیل دانش خود از طریق تحقیق داشته باشند. توانایی انجام تحقیقات به صورت اینترنتی و یا منابع کتابخانه‌ای مهارت مهمی برای هر نویسنده است.

میزان درآمد نویسندگان حرفه‌ای چقدر است؟

اگر به یک مولف صاحب اثر تبدیل شوید، احتمالا درآمد شما افزایش خواهد یافت. با این حال، دشوار است که بگویید میزان آن چقدر خواهد بود. حقوق دقیق شما به عنوان یک نویسنده حرفه‌ای به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

۱- تعداد کتاب هایی که منتشر کرده‌اید

انتشار کتاب های بیشتر که با موفقیت در فروش همراه بوده‌اند، می تواند سبب افزایش حقوق شما شود.

۲- میزان موفقیت کتاب‌های شما

میزان موفقیت کتاب های شما بر روی میزان فروش آنها تاثیر می گذارد. به این ترتیب، مقدار درآمد شما نیز مشخص می شود. پس می توان گفت هرچه کتاب شما موفق‌تر باشد، حقوق شما نیز بالاتر می رود.

۳- قیمت کتاب‌های شما

قیمت کتاب هایی که می فروشید نیز در درآمد شما تاثیر دارد. فروش کتاب هایی با قیمت بالاتر عموما سود بیشتری در هر نسخه نصیب شما می کند؛ اما توجه داشته باشید اگر کتاب شما قیمت خیلی بالایی داشته باشد، ممکن است خوانندگان را از خرید آن منصرف کند.

در واقع، پیدا کردن قیمت مناسب برای هر کتابی که منتشر می کنید باعث افزایش درآمد شما خواهد شد.

۴- مبلغ مربوط به حق‌التالیف شما چقدر است

اگر خودتان اقدام به چاپ کتاب کنید، همه سود حاصل از فروش آن متعلق به شما خواهد بود؛ اما اگر کتاب خود را به کمک ناشر و یا دیگر روش ها به چاپ برسانید، تنها درصدی از سود به شما می رسد. درصد سود شما به میزان قابل توجهی روی درآمد شما تاثیر خواهد گذاشت.

مراحل انتشار کتاب

برای انتشار کتاب سه مرحله وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  1. کتاب شما آماده باشد و مطمئن باشید دیگر نمی خواهید تغییری در آن ایجاد کنید
  2. تصمیم در خصوص اینکه خودتان به تنهایی چاپ کتاب را به عهده بگیرید یا به کمک ناشر این کار را انجام دهید
  3. برای انجام آن به چه کمک های نیاز دارید

در ادامه به بررسی موارد بالا می پردازیم.

۱- مطمئن شوید که کتاب شما آماده است

قبل از آغاز فرایند انتشار کتاب، باید مطمئن باشید مطالبی که تهیه کرده‌اید، برای چاپ آماده هستند.

این بدان معناست که شما نیاز دارید با دقت کتاب خود را بررسی و ویرایش کنید تا مطمئن باشید از استانداردهای لازم برخوردار است. همچنین شاید شما بخواهید که افراد دیگری قبل از چاپ، آن را بررسی کنند.

۲- تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید کتاب خود را منتشر کنید

قدم بعدی برای چاپ کتاب تصمیم گیری در مورد نحوه انتشار آن است. اگر خودتان می خواهید این کار را انجام دهید، باید بودجه کافی تهیه کنید. اگر قصد دارید با یک ناشر کار کنید، باید کتاب خود را برای قرار گرفتن در فهرست چاپ انتشارات‌ها آماده کرده و با آنها ارتباط برقرارکنید.

۳- برای انجام آن به چه کمک های نیاز دارید

چه خودتان قصد چاپ کتاب را داشته باشید و چه بخواهید با یک ناشر کار کنید، به احتمال زیاد به کمک دیگران نیاز پیدا می کنید.

به عنوان مثال، اگر خودتان قصد انتشار آن را داشته باشید، احتمالا لازم است ناشری برای چاپ کتاب خود پیدا کنید و یا در صورتی که قصد دارید انجام آن را به یک ناشر بسپارید، باید یک شرکت انتشاراتی پیدا کنید که کتاب شما را بپذیرد.

بودجه لازم برای انتشار یک کتاب چقدر است؟

میزان پولی که برای انتشار یک کتاب لازم است، به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر یک ناشر قبول کند که کتابتان را چاپ کند، دیگر مبالغ مربوط به آماده سازی، توزیع و انبارداری را پرداخت نمی‌کنید و هزینه های شما به حداقل می رسد؛ اما اگر خودتان قصد چاپ کتاب داشته باشید، قطعا هزینه های بسیار بیشتری باید بپردازید.

اگر قصد انتشار کتابی را دارید، می‌توانید با انتشارات مجید در ارتباط باشید تا پس از بررسی اثر نتیجه‌ در اثر وقت به شما اعلام شود.

23 دیدگاه

    blank

    سلام. خسته نباشید.
    من رمان های زیادی نوشتم و وقتی به اشتراک گذاشتم بقیه هم ازش استقبال کردن.
    بهترینش رو انتخاب کردم اما نمیدونم چجوری به چاپ برسونم.
    از طرفی هم هزنه کافی رو ندارم.
    پیشنهاد شما چیه؟

      blank

      سلام،
      ضمن عرض تبریک
      می تونید با ناشرهای مختلف در تماس باشید یا به وبسایت شون سر بزنید و با اطلاع پیدا کردن از شرایط پذیرش اثرشون، کتاب خودتون رو برای داوری به دست شون برسونید. اگر اثرتون پذیرش بشه ممکنه هیچ هزینه ای از سمت شما احتیاج نباشه و درصدی از فروش رو هم بعد از چاپ دریافت کنید.
      موفق باشید.

    blank

    سلام من خیلی در نوشتن تبهر دارم و خیلی مشتاق هستم نویسنده موفقی بشوم من اطمینان دارم که اگر داستان یا رمانی بنویسم خیلی از ان استقبال خواهد شد …. من چه طور می توانم در کوتاه ترین زمان به جرگه نویسندگان وارد شوم و کتابم را به چاپ برسانم

      blank

      تبحر اینجوری نوشته میشه
      اول روی دیکته و گرامر کار کنید

    blank

    سلام خب پس سریع تر یه کتاب بنویس

    blank

    سلام و عرض ادب
    انتشارات مجید در زمینه کتاب های کودک هم فعاله؟ من نویسنده و شاعر کتاب کودک هستم

      blank

      با سلام،
      انتشارات مجید فعلا در زمینه کودک فعالیتی ندارد.
      موفق باشید،
      انتشارات مجید

    blank

    سلام برای ارتباط با انتشارات مجید و معرفی کتاب خودمان برای چاپ چه ادرس هایی موجود هست (شماره تلفن ادرس پست و …)

      blank

      با سلام،
      شماره تماس با انتشارات:
      ۶۶۴۹۵۷۱۳ – ۶۶۴۹۱۵۸۸
      ایمیل
      nashr.majid@chmail.ir
      باقی اطلاعات هم در نوار بالای سایت در قسمت تماس با ما موجود هست.
      موفق باشید

    blank

    من مهارت نویسندگی دارم قدرت تخیلم بالاست میخواهم شروع به نوشتن کنم آیا داستان کوتاه هم قبول میکنید ؟

      blank

      سلام،
      لطفا پس از نوشتن اثر از طریق تلفن
      ۶۶۴۹۵۷۱۳ – ۶۶۴۹۱۵۸۸
      با انتشارات در تماس باشید تا جزئیات خدمتتون اعلام بشه.
      موفق باشید
      انتشارت مجید

      blank

      سلام من تازه شروع به نویسندگی کردم چند داستان برای فیلمنامه نوشتم اما نمیدونم چطور پیگیری کنم ممنون میشم کمکم کنید

      blank

      سلام من ۱۴ سالمه چند انشا کوتاه نوشتم خیلی علاقه دارم به نویسندگی چه کتابایی باید بخونم؟

    blank

    سلام من میخواهم شروع کنم به داستان نوشتن البته یه داستانی نوشتم

    blank

    سلام من علاقه خاصی ب نوشتن و نویسندگی دارم برای استارت کارم ازکجا ایده خاصی بگیرم یعنی ی نفر که هم راهنمایی م کنه هم کمک ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    blank

    سلام من خیلی علاقه ب نوشتن رمان دارم و میخام شروع ب نوشتن کنم
    انتشارات شما مشاوری چیزی نداره ک راهنماییم کنه؟

    blank

    سلام من تازه شروع به نویسندگی کردم چند داستان برای فیلمنامه نوشتم اما نمیدونم چطور پیگیری کنم ممنون میشم کمکم کنید

    blank

    سلام من میخوام یه کتاب درست کنم به یه نویسنده لازم دارم تا چاپش کنم از کجا میتونم نویسنده پیدا کنم

    blank

    سلام.من یک کتاب به سبک فانتزی نوشتم که مطمئنم نوجوانان ان را مورد استقبال خود قرار خواهند داد.ولی از انتشار ان میترسم و حس میکنم شاید کسی خوشش نیاید و مورد پسند عموم قرار نگیرد .میتوناید راجا این موضوع به من راه حلی بدید. با تشکر

    blank

    درود فراوان بر شما
    من شاعر شعر ها نو هستم ، و تا حالا به چاپ نرسوندم . جدیداً تصمیم گرفتم که یه رمان بنویسم و مقداری از این رمان نوشتم . حس می کنم نیاز به یک ویراستار دارم که بتونم باهاش تعامل کنم و ازش در نوشتن این رمان نظر بخوام . نمی دونم انتشاراتی شما همچنین کسی رو داره یا نه ؛ ولی اگه همچین کسی رو دارین ، حتماً به من اطلاع بدین .

    blank

    چطوری میتونم کتابم رو منتشر کنم

    blank

    سلام . من کیانا فلفلانی هستم از مشهد . متن خیلی خوبی نوشتید و خیلی به دردم خورد . من یک رمان نوشتم که خانواده ام از اون خیلی تعریف کردن . اسمش هم اینه : اجی مجی ! هنوز روی اسمش کار نکردم ولی فکر کنم همین اسم خوبه . اگه شرکت آریا بارون توس رو می شناسید ، من دختر یکی از مدیر it های اون شرکت هستم ( بابام جلال فلفلانی که مدیر شرکت جناب آقای محمد زاده با حضور در یک مراسم از ریاست محترم جمهور ، لوح تقدیر پدرم را گرفته و به پدرم داده است . من می توانم حتی عکسش را هم بفرستم )
    قرار است رمانم را به چاپ برسانم . آیا می توانید کمکم کنید ؟؟
    ممنون میشم .
    برای انتشارات مجید از طرف کیانا فلفلانی.

    blank

    من از بچگی ادبیاتم خوب بود وتخیل قوی دارم
    قبلا تمرین نویسندگی میکرد یه مدت
    هم فیلنسری کار میکرد دوباره
    میخوام برگردم به دنیایی ..نو
    چیکار کنم نویسندی بزرگ بشم

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید