تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چطور طرح یک کتاب کودک را بنویسیم

چطور طرح یک کتاب کودک را بنویسیم

کتاب کودکان تنها محدود به داستانهای پریان و کتابهای مصور نیست – آنها در سبکهای مختلفی نوشته می‌شوند. قبل از نوشتن باید با بازار کتاب کودکان آشنا شوید. گروه سنی خوانندگان جوانی که برای آنها می‌نویسید، نه تنها تعداد کلمات کتاب شما را تعیین می‌کند بلکه پیچیدگی ایده‌های و خطوط داستانی شما را نیز مشخص می‌کند. 

کودکان نیز جذب همان ژانرهایی می‌شوند که بزرگسالان جذب آنها می‌شوند. با این حال، طرح‌های کتاب در ادبیات کودکان حاوی خطوط داستانی‌ای است که پیچیدگی و شدت کمتری دارند. اگر میخواهید نویسنده کتاب کودک شوید خوب است نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • مانند یک کودک فکر کنید. موضوعاتی که برای شما به عنوان یک بزرگسال جذاب است ممکن است برای یک کودک جالب نباشد. به تجربیات کودکی خود فکر کنید تا برای نوشتن کتاب الهام بگیرید. ترسها، خاطرات و احساسات شما میتوانند خوراکی مناسب برای داستان کودکانه شما باشند. طرح شما باید شامل مضامینی باشد که توسط مردم سرتاسر دنیا فهمیده شود. مانند: تنهایی، عدم درک والدین، نگرانی از پیدا کردن دوستان جدید یا تجربیات دست اولی که شما نیز موقع بزرگ شدن آنها را تجربه کرده‌اید.
  • بازار را بشناسید. بسته به نوع کتابی که می‌نویسید، برخی از زیرژانرها ممکن است برای ویراستاران و ناشران جذابتر باشد. برای مثال عملی تخیلی یا عاشقانه دسته بندی‌های جذابی برای رمانها نوجوانان است و ماجراجویی‌های فراطبیعی برای دانش آموزان دبیرستانی . به عنوان نویسنده کتاب کودک باید بدانید مخاطب جوان شما تشنه چه نوع ژانری است. بخصوص که کودکان صبر و تحمل کافی برای خواندن کتاب ندارند و اگر آنها را به هیجان نیاورد زود خواندن را ول می‌کنند.
  • کاراکتر اصلی مرتبطی خلق کنید. در حالی که ایجاد یک کاراکتر اصلی مرتبط کار خوبی برای همه رمانها و صرف نظر از خواننده هدف است، کودکان دوست دارند درباره کاراکترهای به یادماندنی‌ای بخوانند که سنشان به آنها نزدیکتر است. آنها از خواندن درباره کودکانی که مانند آنها هستند و کارهایی قهرمانانه می‌کنند یا همان دردها را تجربه می‌کنند لذت می‌برند. طرح شما باید شامل قهرمانانی باشد که دارای خصوصیات ساده‌ای هستند که نوجوانان آنها را درک می‌کنند مانند شجاعت، مهربانی و توانایی ساختن چیزهای خنده دار. این بدان معنی نیست که کاراکترهای اصلی شما نمی‌توانند خطا یا خصوصیات ناپسند داشته باشند بلکه برای خواننده هدف شما اصلاح پذیرند. بدون این  عناصر خواننده شما با دنباله‌ای از حوادث پراکنده توسط شخصیت یا قوسهای احساسی داستان تنها میماند.
  • بیشتر کتاب کودک بخوانید. کتاب کودک نیازمند سبکی است که برای کودکان قابل فهم باشد. در حالیکه مضامین ساده و ساختارهای جمله سازی غیرپیچیده  روشهای خوبی برای سرگرم کردن خوانندگان جوان است، عوامل دیگری نیز به هنگام نوشتن کتاب کودک باید مورد بررسی قرار بگیرد.  – مانند سرعت و نحوه پیشرفت داستان. یک کتاب کودک خوب به شما کمک می‌کند بفمید چه رویکردی نسبت به ساختار داستانی خود داشته باشید. معروفترین کتابهای کودک را بخوانید و ببینید آنها چگونه دنیای خود را می‌سازند. در کدام فصل قهرمان فراخوان می‌دهد؟ چه زمانی برای اولین بار قهرمان و شرور داستان با هم روبه رو می‌شوند؟ از این اطلاعات به هنگام ترسیم طرح کتاب خود استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping