تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چرا شازده کوچولو پس از نزدیک به ۸۰ سال، هنوز قدیمی نشده

چرا شازده کوچولو پس از نزدیک به ۸۰ سال، هنوز قدیمی نشده است

شازده کوچولو آنتوان دو سنت اگزوپری برای اولین بار در ۶ آپریل ۱۹۴۳ در نیویورک منتشر شد. داستانی خیالی در مورد پسر کوچولوی دوست داشتنی بلوند اهل سیارک بی ۶۱۲، که خیلی سریع مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و از آن روز جای خودش را در قفسه‌ی کتاب افراد باز کرده‌است.

به گفته‌ی جوزف هانیمان، نویسنده‌ی سوئیسی و نگارنده‌ی بیوگرافی سنت اگزوپری، چیزی مرموز در این شازده کوچولو که به دنیا از چشم یک کودک نگاه می‌کند اما مشاهداتش را مثل انسانی خردمند بیان می‌کند، وجود دارد.

فصل به فصل، شازده کوچولو در مورد دوستی، عشق، پیشرفت تکنولوژیکی، مصرف و پوسیدگی جامعه‌ی مدرن صحبت می‌کند. به گفته‌ی هانیمان این المان‌ها کتاب را مناسب دوره‌های مختلف می‌کنند.

شازده کوچولو با اینکه داستانی کودکانه است، اما مناسب رنج سنی ۷ تا ۷۷ سال است؛ در اصل برای کودک درون ما نوشته شده‌است. در نظر بعضی‌ها این کتاب زمان نمی‌شناسد و داستان آن در مورد مسائل گوناگون صدق می‌کند. در نظر برخی دیگر داستانی علمی-تخیلی است که نظرات خوش‌بینانه و بدبینانه‌ای راجع به آینده می‌دهد. یک سری دیگر هم جنبه‌ی اکولوژیکی آن را مورد تاکید قرار داده‌اند چون شازده کوچولو همیشه سیاره‌اش را تمیز نگه می‌داشته‌است.

سنت اگزوپری هم نویسنده بود و هم خلبان، اما خلبان بودنش چه تاثیری در نگارش شازده کوچولو داشته است؟

هواپیمای او در سال ۱۹۳۵، در بیابانی در لیبی سقوط می‌کند. او و همراهش باید چند روز در بیابان دوام می‌آوردند. این دو از کمبود آب بدن رنج می‌برند که خودش باعث توهم می‌شد. ظهور ناگهانی شازده کوچولو وسط بیابان نمی‌تواند بی ربط به این قضیه باشد و شاید سقوط هواپیما پایه‌ی نگارش این داستان بوده‌است.

اما جنگ جهانی دوم چه ارتباطی با نگارش شازده کوچولو دارد؟

 سنت اگزوپری به شدت از دوسالی که در آمریکا گذراند ناراضی بود. از این که خانواده‌اش را در فرانسه تنها گذاشته بود احساس گناه می‌کرد. از دست همکاری فرانسه با رژیم نازی هم دلخور بود. شازده کوچولو برای او راه فراری به دنیای خیال بوده‌است.

نگارش این داستان به او اجازه داد تا عنوان کند چیزهای مهم‌تری از سیاست وجود دارد، مثلا خود بشر، و بشر مقوله‌ای غیرسیاسی است.

این داستان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال از زمان نگارشش همچنان پرطرفدار است چرا که سوالاتی اساسی در مورد وجودیت می‌پرسد. معنای زندگی چیست؟ یا معنای جهان؟ همین مسئله باعث می‌شود که شازده کوچولو پس از سالها همچنان قدیمی و از مد افتاده نشود.

اگر علاقه‌مند به کتاب شازده کوچولو هستید، می‌توانید با تخفیف آن را از انتشارات مجید خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید