تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
چرا بیشتر از جوهر آبی و مشکی استفاده می‌کنیم؟

چرا بیشتر از جوهر آبی و مشکی استفاده می‌کنیم؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا جوهر آبی و مشکی اینقدر مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ شاید پاسخ این سوال را با نگاهی به تاریخ و روانشناسی بتوان دریافت.

تاریخچه‌ی جوهر

 در پس این جوهر روانی که به آسانی از خودکارتان سرازیر می‌شود تلاش و کوشش‌های زیادی صورت گرفته‌است. اولین جوهرهای موجود، جوهرهای آبی و مشکی بودند که به  وفور بیشتری یافت می‌شدند، بنابراین چندان جای تعجبی ندارد که این رنگ‌ها امروزه هم غالب باشند.

جوهر آبی در مقابل جوهر مشکی

 جوهر آبی هنگام امضا کردن اسناد مورد ترجیح‌تر است چرا که موجب مشخص شدن امضای اصلی از کپی می‌شود.

تاثیر رنگ بر یادگیری

 رنگ‌ها می توانند احساسات گوناگونی را در شما بیدار کنند. رنگ‌ها می‌توانند روی روزمان تأثیر بگذارند، توجه‌مان را جلب کنند و بر حافظه و تفکر منطقی‌مان اثرگذاری کنند. کافی است اندازه‌ی فونت، رنگ آن و حتی سایه‌های مطالبتان را در ورد یا پاورپوینت تغییر دهید تا متوجه تاثیر رنگ‌ها بر حس و حال‌تان شوید.

آبی

 بی‌دلیل نیست که رنگ موردعلاقه‌ی خیلی از افراد آبی است. آبی تأثیری آرام‌کننده و آرامش‌بخش بر مغز دارد. آبی همچنین با افزایش بهره‌وری رابطه‌ی مستقیم دارد. این رنگ باعث افزایش عملکرد حافظه، تحریک خلاقیت و تفکر منطقی می‌شود. رنگ آبی کمک می‌کند تا بهتر تمرکز کنید: جوهر آبی، کاغذ دیواری آبی، پرده‌های آبی …

مشکی

 این رنگ مرتبط با وقار، رسمیت، ظرافت، تسلط و رمز و راز است. جوهر مشکی بر صفحه‌ای سفید تضاد ایجاد می‌کند که موجب می‌شود اطلاعات قابل‌تشخیص‌تر باشند. این رنگ بسیار در آموزش رسمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. هایلایت کردن متن با رنگ‌های دیگر نیز باعث افزایش جذابیت متن و جلوگیری از چرت زدن‌مان می‌شود.

blank

قرمز

 قرمز رنگی مرتبط با هیجان، توجه، شور و شوق، خطر و شکست است. جوهر قرمز باعث می‌شود که ما تا جای ممکن از پیشامدهای منفی اجتناب کنیم. این رنگ تمرکز افراد را بر وظایف جزئیات محور بالا برده و موجب افزایش دقت می‌شود.

چرا از خودکار قرمز برای اصلاح کردن استفاده می‌کنیم

 افراد مختلف برای تصحیح برگه‌های ما از خودکار قرمز استفاده می‌کنند تا اشتباهات‌مان مشخص شوند. اما ذهن ما این رنگ را به شکست، سلطه و خشونت مرتبط می‌سازد و حتی موجب می‌شود تا خود فرد نمره دهنده نیز نمره‌ی کمتری برای ما در نظر بگیرد.  حال‌ آنکه اگر برگه را با خودکار مثلاً سبز تصحیح می‌کرد این نمره بیشتر می‌بود. بنابراین استفاده از خودکار قرمز برای تصحیح سنت غلطی است که بهتر است هرچه زودتر جایگزین شود.

blank

1 comment

    blank

    این یک پز روشنفکرانه است؟
    اما همه با این نظر موافق نیستند. نیک سیتون، از مدیران کمپین «آموزش واقعی» می گوید: «این ممنوعیت جوهر قرمز واقعاً احمقانه است. عقل سلیم می گوید که بچه‏ ها از اشتباهاتشان می آموزند. و گاهی هم لازم است که ناراحت شوند تا بتوانند خود را بالا بکشند. اعتماد به نفس بچه ها باید بر اساس موفقیت‏های حقیقی آنها بالا برود و نه ناز کشیدن و لوس کردن آنها. چون این کار در بلند به آنها آسیب می رساند. رنگ قرمز سریع‏ترین راه برای جلب توجه دانش آموزان به اشتباهاتشان و رساندن خود به حد استاندارد است. به نظر من که استفاده از جوهر قرمز تصمیم درستی است و این موج تدریس روشنفکرانه دیگر پا را از حد خود فراتر گذاشته. من به معلمانی که خودکار قرمزهایشان را کنار گذاشته اند از 10 نمره صفر می دهم. آنها از نظر من مردودند.»

    دیلی‌تلگراف، دسامبر 2008 – آزاده پارساپور

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping