تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
نگارش داستان کوتاه – از کجا شروع کنیم

نگارش داستان کوتاه – از کجا شروع کنیم

جورج ساندرز می‌گوید « وقتی داستان کوتاه می‌خوانید، کمی بیشتر نسبت به دنیای اطرافتان آگاه و کمی بیشتر دلبسته آن می‌شوید.»… اما بهترین راه شروع داستان کوتاه چیست؟ لین برایان – نویسنده، ویراستار و مدرس نوشتن خلاق – راهکارهای بسیار مهمی را برای آغاز مسیرتان در عرصه داستان نویسی کوتاه به شما ارائه می‌دهد.

لیست بنویسید

لیستی از کلمات جالب بنویسید، از کاراکترها. لیستی از تجهیزات. از حیوانات اهلی و وحشی. لیستی از گیاهان آپارتمانی و غیرآپارتمانی. لیستی از کارهای داخل خانه و بیرون خانه. از فعالیت‌های ورزشی. از لباسها. از نخست وزیرها. لیست چیزهایی که شما را می‌ترسانند، می‌خندانند و شما را به گریه می‌اندازند. لیستی از روشهای مختلفی که میتوانید مرغ بپزید یا کودکی را وادار به نوشیدن از بطری کنید. دلهره آورترین مرحله برای نوشتن داستان کوتاه، مرحله آغاز به نوشتن است. شما معمولا دوست دارید با جمله اول به هدف بزنید و این کار میتواند مانع از نوشتن شما شود. تهیه لیست کمک می‌کند ذهنتان شروع به کار کند. اکنون از لیست مورد علاقه یا بخشی از لیست‌تان برای شروع داستان استفاده کنید.

بیش از حد به تعداد کلمات فکر نکنید

بیش از حد نگران قوانین، و تعداد کلمات داستان نباشید. مسابقات داستان نویسی خوب هستند زیرا به شما هدف می‌دهند اما گاهی داستانها از قوانین مربوط به تعداد کلمات پیروی نمی‌کنند. تعداد کلمات آنها همان است که باید باشد. هر چه بیشتر داستان بنویسید، بهتر سبک متناسب با خودتان را پیدا خواهید کرد.

خود سانسوری نکنید.

بسیاری از نویسندگان از اینکه درباره مسایل درونی خودشان بنویسند هراس دارند زیرا به اندازه کافی هیجان انگیز به نظر نمیرسد. بسیاری از نوشتن درباره زندگی کاری می‌ترسند زیرا آن هم باز به نظرشان جالب توجه نیست. بعضی جرات نوشتن درباره خون آشام‌ها را ندارند چون با یک خون آشام زندگی نکرده‌اند. جرات نوشتن از زاویه دید یک زرافه را ندارند زیرا نمیدانند داشتن گردنی بسیار دراز چه حسی دارد. نگران نباشید. اجازه دهید درباره هر چیزی که واقعا دوست دارید، بنویسید. چه چیزی برایتان جالب است؟ چه چیزی را میخواهید کشف کنید و عمیقا متوجه شوید؟

داستان کوتاه بخوانید!

بدون داشتن احساس واقعی نسبت به آنچه یک داستان کوتاه می‌تواند انجام دهد، نمی‌توانید داستان کوتاه بنویسید. داستانهای کلاسیک ترجمه شده قدیمی بخوانید. به داستانهایی که برنده جایزه داستان کوتاه بی بی سی شده‌اند، گوش دهید. در اینترنت دنبال داستان کوتاه بگردید. گلچین داستان‌های کوتاه اغلب مکان خوبی برای شروع است زیرا رویکردهای مختلفی را برای ساخت داستان در یک جلد دارید.

بیشتر از یک داستان بنویسید

در آخر به توصیه‌های یکی دیگر از نویسندگان بزرگ داستان کوتاه گریس پالی توجه کنید. او بر این باور بود که « هر داستان کوتاهی نوعی استدلال است. داستان می‌نویسید چون چیزی هست که آن  را نمی‌دانید، شما درباره چیزی که نمی‌دانید می‌نویسید، در غیر این صورت، به خودتان زحمت نوشتن نمیدادید.» او همچنین اضافه می‌کند: « هر داستانی معمولا متشکل از دو داستان است، هر داستان به تنهایی جذابیت کمتری دارد و هر دو در کنار هم داستان سومی را می‌سازند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping