تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
نکاتی که ویراستاران آرزو می‌کنند که‌ای کاش نویسندگان بدانند!

نکاتی که ویراستاران آرزو می‌کنند که‌ای کاش نویسندگان بدانند!

اگر کتاب یا مقاله‌ای نوشتید، احتمالا به ویراستار هم احتیاج دارید و اگر قصد استخدام ویراستار دارید، نکات زیر نکاتی هستند که از قبل باید در جریان‌شان باشید!

نکته 1: از پیش وقت خود را رزرو کنید

معمولا نویسندگان از ویراستاران می‌پرسند چه زمانی باید از آنها وقت بگیرند و پاسخ آن است که هر چه زودتر. معمولا ویراستاران وقت خود را از چند هفته پیش می‌دهند و بنابراین باید مطمئن باشید که در زمان مناسبی از آنها وقت بگیرید. حتی اگر قبل از آنکه رمان‌تان را بنویسید ضرب الاجلی با ویراستار خود داشته باشید، در این صورت انگیزه بیشتری برای پایان بردن آن پیدا می‌کنید.

نکته 2: بر اساس بودجه خود ویراستار تعیین کنید

ویراستاران حق العمل بالایی دارند. و دستمزد بالای آنها دلیلی دارد. آنها ساعتها صرف خواندن کتاب و یادداشت برداری و نظر دادن می‌کنند تا کتاب شما را به بهترین شکل ویرایش کنند.  کار یک ویراستار ارزش زیادی دارد. آنها کتاب شما را تا حد امکان منسجم و لذت بخش می‌سازند. آنها شانس پذیرفته شدن کتابتان را در مجامع فرهنگی و دریافت جایزه پنج ستاره برای کتابهایی که ناشر شخصی دارند بالا می‌برند. 

نکته شماره 3: شیوه‌های مختلفی برای ویرایش کردن وجود دارد

وقتی یک ویراستار را استخدام می‌کنید، خدمات ویرایشی مختلفی دارید که میتوانید  از بین آنها انتخاب کنید. معمولا سه نوع ویرایش وجود دارد: تکوینی، انتشاری و غلط گیری. در ویراستاری تکوینی به شکافهای داستانی و رشد کاراکترها پرداخته می‌شود. ویراستاری انتشاری ویرایشی با جزییات از نوشته شماست که روی ساختار جمله‌ها تاکید می‌کند. ویراستاری غلط گیری غلطهای املایی و اشتباهات پایه‌ی دستور زبانی را اصلاح می‌کند. توصیه می‌شود هر سه نوع ویرایش را انتخاب کنید. البته هر ویراستاری انواع مختلف ویرایشها را انجام نمی‌دهد.

نکته شماره 4: ویراستاران انواع مختلف ویرایش را انجام نمی‌دهند

هر ویراستاری در یک حوزه متخصص است. مثلا ویراستاری که برای رده سنی نوجوانان رمان ویرایش میکند نمیتواند یک رمان ترسناک را ویرایش کند. زیرا ممکن است با آن حوزه آشنایی نداشته باشد. بنابراین وقتی به دنبال استخدام یک ویراستار هستید، مطمئن شوید که او در ژانر شما تخصص دارد.

نکته شماره 5: لازم نیست کتاب شما بی نقص باشد

ویراستار میداند که کتاب شما در مرحله پیش نویس اول است. همچنین میداند که کامل نیست. برای همین است که شما او را استخدام کرده‌اید. ویراستار بر اساس پیش نویس اول هیچ قضاوتی در مورد شما نمی‌کند.

نکته شماره 6: ویراستار از کتاب شما بدش نمی‌آید

شما ممکن است یادداشتها، نظرات و علامتهای زیادی را در اولین پیش نویس خود ببینید. همه نویسندگان در پیش نویس اول خود تغییرات زیادی را توسط ویراستار تجربه میکنند. برای همین آن را پیش نویس خام می‌نامند. وظیفه ویراستار آن است کتاب شما را تا حد امکان اصلاح کند و این شامل خوانش دقیق و نقادانه‌ی متن شماست.

نکته 7: ویراستاری بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید زمان می‌برد

ویرایش کردن رمان زمانی بیش از آنچه فکر می‌کنید می‌برد. مثلا ممکن است در زمان ویرایش نویسنده متوجه شود که میخواهد از زاویه دید یک کاراکتر دیگر نیز داستان را روایت کند. این کار ممکن است یک سال کار او را عقب بیاندازد. زمانی که فکر می‌کنید برای ویرایش نیاز دارید را دو برابر کنید تا برای انتشار کتاب به مشکل برنخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping