تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
نکاتی مفید برای نوشتن اولین کتاب الکترونیکی

نکاتی مفید برای نوشتن اولین کتاب الکترونیکی

بزرگترین اشتباهی که نویسندگان تازه کار مرتکب می‌شوند آن است که فکر می‌کنند برای نوشتن کتاب الکترونیکی تنها کافی است  ایده‌ای که به نظرشان خوب است را انتخاب کنند بدون آنکه توجه کنند آیا این موضوع بازار فروش مناسبی دارد یا خیر.

نکته شماره ۱: موضوع انتخاب کنید

برخی از موضوعات ممکن است به نظر شما مناسب باشند چون بازار بزرگی برای آنها وجود دارد . اما تنها به این دلیل که فکر می‌کند کتابهای خودآموز یا آشپزی میتوانند فروش خوبی را برای شما رقم بزنند تصمیم به نوشتن این کتابها نگیرید. بازار از این دست کتابها اشباع شده است و تنها نویسندگان بزرگ و صاحب نام در این بازار میتوانند فروش خوبی داشته باشند. در عوض موضوعی را انتخاب کنید که مطالب زیادی در مورد آن می‌دانید و از نوشتن درباره آن لذت می‌برید. در این صورت وقت زیادی را به جای تحقیق کردن ذخیره می‌کنید و سریعتر میتواند اولین رونوشت کتاب الکترونیکی خود را به پایان برسانید

نکته شماره ۲: حوزه تخصصی منحصربفرد خود را انتخاب کنید

اگر مطمئن نیستید که موضوعات تخصصی شما کدامند به اشتراک مجلات یا وبلاگهایی که مرتبا به آنها سر می‌زنید رجوع کنید. این منابع سرنخی به شما می‌دهند . وقتی موضوعی را انتخاب کردید، عمیق تر منابع یاد شده را بگردید. احتمالا مقالات بخصوصی را پیدا می‌کنید که بارها و بارها نمایان می‌شوند که نشان می‌دهد موضوعات رایجی هستند و میتوانند موضوع بسیار خوبی برای یک کتاب الکترونیکی باشند .

نکته شماره ۳: از مخاطبان خود سوال کنید  

اگر وبلاگ یا خبرنامه ایمیلی دارید در این صورت در دنیای کتابهای الکترونیکی جلوتر از سایرین قرار دارید. زیرا نه تنها مخاطبهای آماده‌ای دارید بلکه منابع بسیار خوبی از ایده‌ها در اختیارتان می‌باشد.

دو روش ساده برای این منظور عبارتند از :

  • سه تا هفت عنوان برای کتاب الکترونیکی خود انتخاب کنید و از مخاطبان خود بپرسید کدام یک را ترجیح می‌دهند .
  • سراغ نظرات یا ایمیلهای دریافتی خود بروید . چه سوال یا موضوعاتی بارها و بارها مطرح شده‌اند . آیا میتوانید یک کتاب الکترونیکی در این باره بنویسید؟

نکته شماره ۴: زمانی را به تحقیق کردن اختصاص دهید . 

بسیاری از نویسندگان در مرحله تحقیق کردن گیر می‌کنند و منابع و مقالات زیادی را گردآوری می‌نمایند. در عین حال نقل قولها، ارجاعات و مستندات را یادداشت می‌کنند . با اختصاص دادن زمان مشخصی برای تحقیق کردن از این موضوع جلوگیری کنید. مثلا میتوانید دو هفته کامل را به تحقیق کردن اختصاص دهید یا وقتی به فصل جدیدی از کتاب الکترونیکی خود می‌رسید برای مدت زمان مشخصی تحقیق کنید . ممکن است این کار ساده به نظر برسد اما برخی از نویسندگان به شدت به پستها و مقالات وابسته‌اند و سراغ کتابهای الکترونیکی دیگر نمی‌روند . لازم نیست تک تک کلمات کتابهایی که انتخاب می‌کنید را بخوانید، در عوض از قسمت لیست مطالب بخشهایی که مربوط به شماست را انتخاب کنید.

نکته شماره ۵: صحت مستندات را بررسی کنید 

اگر حوزه‌ای که در آن زمینه می‌نویسید دارای مستندات نقل قول شده یا آماری است ممکن است بدون بررسی دوباره آنها بخواهید عینا وارد کتاب خود کنید . اما مراقب باشید: ممکن است نویسندگان دیگر نیز صحت این مستندات را بررسی نکرده باشند . اگر با مطلب مستندی روبه رو شدید که به نظر عجیب می‌آمد یا باور کردن آن دشوار بود سایت Snopes.com  مکان خوبی برای بررسی اولیه صحت و سقم آنها می‌باشد .

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید