تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
نکاتی در باب نوشتن نسخه دست نویس کتاب

نکاتی در باب نوشتن نسخه دست نویس کتاب

نسخه دست نویس اثری کامل و منتشر نشده است که نویسنده به امید آنکه بتواند با ناشری قرارداد ببندد آن را دست به دست می کند. تکمیل اولین دست نویس ، از پاراگراف اول تا آخر نقطه عطفی است که همه نویسندگان در تلاش برای رسیدن به آن هستند.

دست نویس چیست؟

نسخه دست نویس پیش نویسی از اثر نویسنده است . در حالی که در قدیم کلمه « دست نویس»  برای اشاره به نسخه ای از کتاب که با دست یا با ماشین تحریر نوشته شده استفاده می شد ، اکنون برای اشاره به هر اثر منتشر نشده  که حتی با کامپیوتر تایپ شده نیز بکار برده می شود.

نکاتی برای نوشتن یک نسخه دست نویس عالی

  • زمانی برای نوشتن در نظر بگیرید:مهمترین بخش نوشتن دست نویس اختصاص دادن زمانی برای نوشتن آن است. به طور ایده آل بهتر است روزانه یک ساعت را صرف نوشتن کنید در این صورت یاد میگیرید که خود را برای این زمان آماده کنید. حتی میتوانید روزانه نوشتن تعداد کلمات مشخصی را برای خودتان هدف قرار دهید.
  • چیزی به اسم سد نویسندگی وجود ندارد: حتی اگر احساس می کنید چیزی برای نوشتن به ذهنتان نمی رسد، باید همچنان در زمان نوشتن سر جلسه حاضر شده و امتحان کنید. وقتی احساس می کنید گیر کرده اید اسیر ذهنیت « سد نویسندگی» نشوید. بدین منظور میتوانید:
  • حواس خود را پرت کنید. چند لحظه کار دیگری انجام دهید در این بین مغزتان روی حل مساله کار می کند.
  • دوباره نوشته خود را بخوانید. سر کار خود برگردید و از ابتدا آن را بخوانید. گویی که تا به حال آن را نخوانده اید. در این صورت متوجه می شوید که کجای داستان اشتباه پیش رفته است.
  • برای خودتان ضرب الاجل تعیین کنید
  • هر چیزی به ذهنتان می رسد بنویسید.
  • برای خودتان زمینه سازی کنید. اگر برای نوشتن برنامه ریزی نداشته باشید، تبدیل به کار دشوارتری می شود. اگر نمیتوانید طرح کلی داستان تان را بنویسید سعی کنید توضیح- نامه ای برای دست نویس خود بنویسید : نامه یک صفحه ای که کار شما را به ناشران معرفی می کند. از اینکه هنوز دست نویستان را ننوشته اید یا انتهای داستان را نمی دانید نگران نباشید. ممکن است با این کار به ایده هایی برسید که آنها را امتحان نکرده اید.
  • در انتهای یک پاراگراف متوقف نشوید. هنگامی که زمان نوشتن پایان می رسد ، سعی کنید به جای این که صحنه یا فصلی را که در حال کار بر روی آن هستید به پایان برسانید ، پایان نفس گیری برای آن در نظر بگیرید
  • با نویسندگان دیگر ارتباط برقرار کنید. یک منبع بسیار خوب برای نویسندگان جمع نویسندگان دیگر است. ملاقات با سایر نویسندگان باعث می شود تا از آنها برای ایجاد عادات بهتر در نوشتن راهکار بگیرید، و بازخوردشان را پس از خواندن نوشته تان بگیرید. حتی ممکن است دستیار نویسنده ای برای خود پیدا کنید.
  • نگرانی در مورد فرمت دست نویس را به بعد موکول کنید. صفحات عنوان، تو رفتگی ها، عنوان های فصل، شماره صفحه، جداسازهای صحنه، پانویسها و غیره کاری سرسام آور است و اگر برای اولین بار همه آنها را با هم میخواهید انجام دهید، مستاصل می شوید. برای همین بهتر است امور نگارشی و فرمت بندی را به بعد بسپارید. و اکنون زمانتان را صرف نوشتن توصیفات جالب، کاراکترهای قوی و داستان جذاب کنید تا اینکه نگران انتخاب نوع فونت باشید.
  • در برابر کمال گرایی مقاومت کنید. بسیاری از داستان نویسان اسیر نوشتن و بازخوانی آن می شوند و بارها آن را ویرایش می کنند. اما در برابر این میل خود مقاومت کنید. بهترین کار ادامه دادن نوشتن است . تکمیل آن را به بعد بسپارید. تا زمانی که دست نویستان را تمام  نکرده اید به قسمت مقدمه یا صفحه اول باز نگردید.
  • به نوشتن ادامه دهید. نوشتن دست نویس فرایند زمان بری است که حتی بهترین نویسندگان را نیز خسته می کند اما ناامید نشوید. اگر میخواهید پروژه تان را تمام کنید و اولین رمان خود را پشت ویترین کتاب فروشی ها ببینید، بهترین کار ادامه دادن نوشتن است. – و سپس برای ارسال دست نویس آماده شوید.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping