تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
نوشته خوب چیست؟

نوشته خوب چیست؟

با آنکه هیچ تعریف جامعی برای نوشته خوب وجود ندارد، هر نوشته‌ای که باعث رضایت شخص خواننده شود نوشته خوب تلقی می‌شود. حال که رضایت خواننده، شاخص یک نوشته خوب است، نویسنده چگونه به این هدف نائل می‌شود؟

چرا نوشته خوب اهمیت دارد؟

داستان به افراد امکان خواندن تجربیاتی را می‌دهد که در طول زندگی خود قادر به دست یافتن به آنها نیستند. داستان با افرادی که ما هیچ گاه در زندگی خود نمی‌بینیم همدلی می‌کند. میتوانیم از مکانهایی بازدید کنیم که توان سفر به آنها را نداریم – از جمله مکانهایی که اصلا وجود خارجی ندارند .

مقالات مستند نیز در تغییر دادن و تقویت زندگی افراد اهمیت دارند. افراد بعد از خواندن آثار مستند احساس امید و هدف مندی پیدا می‌کنند. با نکاتی که در بالا گفته شد آیا تلاش برای خوب نوشتن اهمیت ندارد؟

کاراکترهای به یاد ماندنی

کاراکترهای یک داستان خوب به شکلی نوشته می‌شوند که آنها را واقعی نشان می‌دهد. آنها در ذهن خواننده جان می‌گیرند. خوانندگان به سرنوشت آنها اهمیت می‌دهند و تا مدتها بعد از تمام شدن داستان به آنها فکر می‌کنند. خلق یک کاراکتر خوب به ژانر داستانی که در آن ظاهر می‌شوند بستگی دارد. برای مثال قهرمان یک داستان ادبی از کاراکتر اصلی یک داستان حماسی متفاوت است. اما صرف نظر از ژانر، کاراکترهای به یادماندنی معمولا اشتراکاتی با هم دارند . کاراکتر اصلی یک داستان معمولا کسی است که خواننده طرفدار اوست. صرف نظر از نوع کاراکتری که درباره آن می‌نویسید، به او عمق و حس انسجام بدهید.

blank

سرعت مناسب

آیا تا به حال داستانی خوانده‌اید که به نظر می‌رسد ناگهان تمام می‌شود؟ داستانهایی که حوصله شما را سر می‌برند چطور؟ کتابی که وقت زیادی برای جلو رفتن می‌طلبد؟ موقع نوشتن ممکن است درگیر توضیح بیش از حد بخشهایی از داستان شویم. اگر آن را بیش از حد توضیح ندهیم به آن اعتماد و باور نداریم.

ارضای انتظارات وارده بر ژانر

طرفداران ژانر داستانی انتظاراتی دارند که میخواهند برآورده شوند.

یکی از پیش نیازهای نوشته خوب آن است که در زمینه ژانر انتخابی خود مطالعات وسیعی داشته باشید. به جز خواندن کتابهای زیاد در زمینه ژانری که میخواهید درباره آن بنویسید، نقدهای وارده بر آن ژانر را نیز بخوانید. مردم چه چیزی را در مورد این ژانر دوست داشته‌اند؟ از چه چیزی بدشان می‌آمد؟ آگاهی از این موارد به شما در برآورده کردن انتظارات ژانر کمک می‌کند به گونه‌ای که خوانندگان هدف شما را راضی می‌کند.

درگیری عاطفی

نوشته‌های خوب خواننده را از نظر عاطفی درگیر می‌کنند. این موضوع در مورد همه ژانرها صادق است. واژه عاطفی ممکن است سبکهای مختلفی را به ذهنتان متبادر کند اما کاملا عملی است. مثلا در نظر بگیرید که :

  • چطور نوشته ترسناک باعث می‌شود تا خواننده ترس محض را احساس کند
  • داستانهای عاشقانه یا صحنه‌های عاشقانه در ژانرهای دیگر داستانی، باعث می‌شود خواننده در جستجوی کاراکترهایی باشد که به شکل عاشقانه‌ای رفتار می‌کنند. 

در نهایت خواننده دوست دارد سرگرم شود اما میخواهد داستان را نیز احساس کنید. این هدیه را به خوانندگان خود بدهید تا اشتیاق را در آنها بیشتر کنید. 

چگونه نویسنده خوبی شویم

حال که به بررسی داستان  و آثار غیرداستانی خوب پرداختیم، به این می‌پردازیم که چگونه نویسنده بهتری شویم. همیشه در زمینه نویسندگی جا برای بهتر شدن وجود دارد. با مقایسه کردن خود با نویسندگان دیگر دلسرد نشوید، زیرا آنها نیز مانند شما در سفر منحصربفرد خود تازه کارند. در عوض حواستان باشد که هر روز بهتر از دیروز باشید. دو کلید اصلی در زمینه خوب نوشتن، خواندن مستمر و تمرین مستمر است. دوره‌های نویسندگی و گروههای نویسندگی نیز مفیدند اما تا زمانی که به شکل هدفمند و مستمر نخوانید و ننویسید، هر کار دیگری بیهوده است .

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید