تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
میلان کوندرا برنده‌ی جایزه فرانتس کافکا شد

میلان کوندرا برنده‌ی جایزه فرانتس کافکا شد

انجمن فرانتس کافکا در پراگ که بنیانگذار جایزه ادبی فرانتس کافکا است، هرساله از سال ۲۰۰۱ هر این جایزه را به نویسنده‌ای معاصر برای خلق اثر ادبی هنری خارق العاده سال اهدا می‌کند. گفتنی است که کتاب منتشر شده‌ی برنده، باید بیانگر کلام و اندیشه فرانتس کافکا، نویسنده مشهور اهل چک باشد. حال در سال ۲۰۲۰ میلان کوندرا، نویسنده چکی‌تبار فرانسوی توانست این جایزه را از آن خود کند.

میلان کوندرا زاده‌ی برنو چک‌اسلواکی در سال ۱۹۲۹ است. برخی از آثار این نویسنده که اکنون ۹۱ سالگی را پشت سر می‌گذارد در جرگه‌ی مهم‌ترین آثار ادبیات کلاسیک قرن بیستم به شمار می‌آیند. کوندرا از سال ۱۹۷۵ در فرانسه زندگی می‌کند و از دهه ۳۰ میلادی آثارش را به زبان فرانسوی می‌نویسد.

در سال ۱۹۷۹ دولت وقت چکسلواکی تابعیت کوندرا را لغو کرد و آثار این نویسنده در زادگاهش ممنوع اعلام شد. کوندرا دو سال بعد موفق شد تابعیت فرانسوی بگیرد. با این حال در سال گذشته جمهوری چک تابعیت زادگاه کوندرا را پس از ۴۰ سال به او برگرداند و سفیر  چک در فرانسه این اقدام را بازگشتی نمادین برای بزرگ‌ترین نویسنده جمهوری چک توصیف کرد و حالا کسب این جایزه بیش از پیش بر این بازگشت نمادین تاکید می‌کند. میلان کوندرا بیستمین برنده جایزه فرانتس کافکا به شمار می‌آید. وی همچنین تاکنون چندین بار نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات بوده است.

رئیس بنیاد کافکا اشاره کرده که مجموعه آثار کوندرا سهم مهم و تاثیرگذاری در فرهنگ چک دارد و امروزه به بیش از ۴۰ به زبان نیز ترجمه شده است.

این جایزه ده هزار دلاری همراه با یک مجسمه برنزی که نماد کوچکی از مجسمه فرانتس کافکا در شهر پراگ است و یک دیپلم افتخار هر سال به برنده اهدا می‌شود.

سال گذشته پیر میشون، نویسنده فرانسوی برنده جایزه کافکا در سال ۲۰۱۹ شد.

از جمله برندگان گذشته‌ی جایزه فرانتس کافکا می‌توان به ایوان ورنیش، ایوان کلیما، واسلاو هاول، دنیلا هودروا که اهل چک هستند و همینطور نویسندگان بین‌المللی از جمله فیلیپ‌ راث، هروکی موراکامی، پیتر هاندکه و مارگارت اتوود اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید