تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
زندگینامه اف.اسکات فیتزجرالد ، خالق گتسبی بزرگ

زندگینامه اف.اسکات فیتزجرالد ، خالق گتسبی بزرگ

اف. اسکات فیتزجرالد با نام کامل فرانسیس اسکات کی فیتز جرالد، نویسنده‎‎‌ی کتاب مشهور گتسبی بزرگ، در ۲۴ سپتامبر ۱۸۹۶ در آمریکا به دنیا آمده است. اولین داستان او در ۱۳ سالگی در مجله‌ی مدرسه منتشر شد. او بعدها برای دنبال کردن حرفه‌ی نویسندگی، وارد دانشگاه پرینستون شد. اولین رمان فیتزجرالد در سال ۱۹۲۰ به چاپ رسید و خیلی زود کتاب پرفروشی شد.

انتشارات مجید ۱۳ دانستنی از زندگی اف.اسکات فیتزجرالد را برای دوستداران کتاب و کتابخوانی آماده کرده‌است.

۱_ اف. اسکات فیتزجرالد قبل از چاپ اولین رمانش عاشق Zelda Sayer دختر یک دادستان دیوان عالی در آلاباما شد. این دختر نامزدی را به هم زد چرا که فکر نمی‌کرد فرانسیس بتواند او را به لحاظ مالی ساپورت کند.

۲_ اولین رمان اف.اسکات، این سوی بهشت، فورا به موفقیت رسید و با درآمدی که او از کتاب داشت توانست دوباره نامزدش را برگردانده و با او ازدواج کند.

۳_ اف. اسکات و زلدا یک دختر به نام فرانسس دارند که در سال ۱۹۲۱ به دنیا آمد.

۴_ دومین رمان اف.اسکات ۲ سال بعد، با نام زیبا و ملعون در سال ۱۹۲۲ منتشر شد.

۵_ اف.اسکات فیتزجرالد در سال ۱۹۲۴ به فرانسه نقل مکان کرد و در آنجا شاهکار خود، یعنی گتسبی بزرگ را به رشته‌ی تحریر در آورد که در سال ۱۹۲۵ منتشر شد.

۶_ برخی بر این باورند که جی گتسبی، میلیونر مرموز کتاب گتسبی بزرگ، براساس فروشنده مشروب قاچاقی به نام Max Gerlach ساخته و پرداخته شده‌است.

۷_ اف.اسکات فیتزجرالد بعد از نوشتن گتسبی بزرگ شدیدا با مشکل اعتیاد به الکل رو به رو بود. همین مسئله باعث شد مدت‌ها نتواند چیزی بنویسد. مشکلات مربوط به سلامت روان همسرش هم علاوه بر این مسئله، باعث شد که حرفه‌ی نویسندگی او به مشکل بربخورد و روند نزولی داشته باشد.

۸_ در سال ۱۹۳۴، چهارمین رمان فیتزجرالد منتشر شد. این رمان لطیف است شب نام داشته و داستان یک روان‌پزشک آمریکایی است که در فرانسه زندگی میکند و با یک بیمار ثروتمند ازدواج کرده است. این کتاب در آن زمان خیلی پرفروش نشد، اما بعدتر به شهرت رسید. لطیف است شب امروزه یکی از بهترین رمان‌های امریکایی به حساب می‌آید.

۹_ در سال ۱۹۳۷، اف.اسکات فیتزجرالد فعالیت کاری خودش را احیا کرد، اما این بار به عنوان نویسنده هالیوود. او در این راه به موفقیت نسبی رسید.

۱۰_ اف. اسکات فیتزجرالد نوشتن کتاب The love of the last Tycoon را در سال ۱۹۳۹ آغاز کرد، اما پیش از اتمام آن درگذشت.

۱۱_ اف.اسکات فیتزجرالد در ۲۱ دسامبر ۱۹۴۰، در سن ۴۴ سالگی، در هالیوود در گذشت.

۱۲_ زلدا در آتش سوزی اتفاق افتاده در یک بیمارستان روانی در کالیفرنیا که به عنوان بیمار در آن بستری بود، در سال ۱۹۴۸ جانش را از دست داد.

۱۳_ از کتاب گتسبی بزرگ، فیلمی موفق با بازی لئوناردو دی کاپریو در نقش گتسبی، ساخته شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید