تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
روبن داریو: پدر جنبش ادبی مدرنیسم

روبن داریو: پدر جنبش ادبی مدرنیسم

روبن داریو شاعر نیکاراگوئه‌ای بود که جنبش ادبی زبان انگلیسی یا مدرنیسم را به راه انداخت.

معرفی اجمالی روبن داریو

روبن داریو شاعر برجسته نیکاراگوئه‌ای و روزنامه نگار اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بود که جنش مدرنی را در ادبیات به نام مدرنیسم به راه انداخت. او همچنان یکی از قهرمانان ادبی اسپانیا و امریکای لاتین است. داریو در متاپا، به دنیا آمد و در لئون نیکاراگوئه بزرگ شد. داریو در طول زندگی‌اش به لقب « شاهزاده‌ی نامه‌های کاستیلی» شهرت دارد و مدتی زمانی را بوینس آیرس ِ آرژانتین، بارسلون ِ اسپانیا و ماناگوا در نیکاراگوئه گذراند.

مشاغل ابتدایی روبن داریو

روبن داریو بعد از آغاز شغلش به عنوان شاعر در انتشارات آبروخوس در شیلی و منتشر کردن نمایش نامه‌ای در السالوادور، به عنوان روزنامه نگار برای مجله‌ی لااپوچا در شیلی و لاناسیون در آرژانتین کار می‌کرد و با بسیاری از مشکلاتی که امریکای لاتین داشت روبه رو شد.  او در کنسولگری کلمبیا به عنوان دیپلمات و فرستاده  نیکاراگوئه در پاریس، مادرید، نیویورک و مکزیکوسیتی خدمت می‌کرد. مشاغل روزنامه نگاری و دیپلماتی، الهام بخش اشعارش بود . او با ظهور قدرت ایالات متحده نفوذ خود را در آمریکای مرکزی و جزایری مانند کوبا از دست داد.

روبن داریو و ظهور مدرنیسم

مدرنیسم یک جنبش ادبی است که توسط شاعر نیکاراگوئه‌ای، روبن داریو، در اواخر قرن نوزدهم بوجود آمد و به دلیل جوهر موسیقیایی خود به شهرت رسید. در حالیکه داریو آغاز کننده این جنبش مدرن بود، در سرتاسر دنیای اسپانیایی زبانها منتشر گشت.

سبک شاعرانه‌ی روبن داریو از مدرنیسم، الهام گرفته از اشعار نمادین و عاشقانه‌ی فرانسوی بود. شاعر سالوادوری فرانسیسکو گاویدیا، داریو را با این زمینه آشنا کرد و این شاعر نیکاراگوئه‌ای پیوندی قلبی با اشعار ویکتور هوگو و پل ورلِن برقرار کرد. او همچنین به شاعران امریکای شمالی مانند ادگار آلن پو و والت وایتمن علاقه مند بود. تاثیر جمعی شاعران دیگر باعث شد تا داریو قواعد سخت سرودن شعر را کنار گذشته و وزن، قافیه و سایر ابزارهای ادبی را آزمایش کند. 

۴ اثر مهم روبن داریو

روبن داریو شاعر و روزنامه نگار برجسته بود. در زیر به 4 اثر مهم او اشاره می‌کنیم:

  1. آزول ( 1888): داریو این کتاب را در زمانی که در شیلی بود نوشت و مجموعه‌ای از شعر و نثر است. این کتاب را اولین اثر جنبش مدرنیسم می‌شناسند.
  2. اشعار سکولار و برخی اشعار دیگر: ( 1896): داریو در این مجموعه به شکلی عمیق به بررسی اثرگذاری نمادگرایان فرانسوی مانند پل ورلین و آرتور ریمباد می‌پردازد.
  3. نوادر ( 1896): با آنکه کتاب نوادر مجموعه اشعار نیست، اما منبعی کلیدی برای ورود به ذهن شاعرانه‌ی داریو است. او در این کتاب مجموعه مقالاتی را آورده که اثرگذاری شاعران مختلفی که او از آنها الهام گرفته را نشان می‌دهد.
  4. اشعار امید و زندگی، قوها و برخی اشعار دیگر ( 1905): کتاب اشعار امید و زندگی، مجموعه اشعاری است که برخی از کارهای سیاسی داریو را نشان می‌دهد. او در این کتاب از توسعه طلبی رییس جمهور وقت امریکا یعنی تئودور روزولت انتقاد می‌کند.
دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping