تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
راهنمای جامع روزنگاری

راهنمای جامع روزنگاری

یکی از انگیزه‌های هر نویسنده‌ای ابزار احساسات خود است. روزنگاری روشی موثر برای حفظ ارتباط با افکار شخصی، تقویت توانایی‌های نویسندگی و ایجاد عادت نوشتاری منظم است.

روزنگاری چیست؟

روزنگاری، ثبت روزانه افکار، احساسات و مشاهدات شما از دنیای اطراف است. که میتواند به شکل جملات کوتاه، پاراگرافهای بلند یا حتی تک کلمه نوشته شود.

آیا روش درستی برای روزنگاری وجود دارد؟

برای بسیاری از افراد ثبت وقایع روزمره برای اولین بار کاری طاقت فرساست. اولین قانون روزنگاری آن است که هیچ شیوه اشتباهی برای نوشتن آن وجود ندارد. میتوانید آزادنویسی کنید، نقطه گلوله بگذارید یا لیستی از کارهایی که باید انجام دهید بنویسید. تنها چیزی که اهمیت دارد آن است که شروع به نوشتن کنید و آن را ادامه دهید.

لازم نیست حتما روزنگاری‌های خود را در دفتر یادداشت بنویسید. میتوانید آنها را در کتاب طراحی، صفحه ورد کامپیوتر، وبلاگ یا در دفترهای صحافی شده بنویسید.

blank

فواید روزنگاری چیست؟

فواید روزنگاری بیشمار است. روزنگاری باعث کشف خود می‌شود زیرا به شما کمک می‌کند احساساتتان را نسبت به زندگی و دنیای اطرافتان بشناسید. روزنگاری همچنین به ارتقای سلامت روانی شما کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که مشکلاتشان را می‌نویسند از میزان اضطراب خود می‌کاهند.

چگونه روزنگاری باعث می‌شود نویسنده بهتری شوید

یکی از بزرگترین دلایلی که باید وقایع روزانه‌تان را ثبت کنید آن است که میتواند از شما نویسنده بهتری بسازد:

  1. مهارت مشاهده شما را تقویت می‌کند. روزنگاری روشی است که شما را وامیدارد تا مکانهایی که در روز دیده‌اید، افراد ساکن در آن، ظاهر افراد، بویی که احساس کرده‌اید، غذاها، پوشش گیاهی یا معماری‌ای که دیده‌اید، یا دیالوگهایی که بین افراد شنیده‌اید را ثبت کنید. آشنایی با نحوه صحبت افراد و موضوعاتی که در مکالمه میگویند، هم به نوشتن دیالوگ و هم به طرح داستان شما کمک می‌کند.
  2. به کشف زیبایی‌های عالم کمک می‌کند. برخی از روزنگاری‌های شما معمولی‌اند . برخی بسیار جالبند. برخی معمولی شروع شده و بعد جالب می‌شوند. پیش‌بینی اینکه کدام یادداشت‌ها و ایده‌ها در ۳، ۱۰ یا ۲۰ سال آینده به کار می‌آیند، عملا غیرممکن است، بنابراین مهم است که همه آنها را یادداشت کنید و به این بخش از فرآیند نوشتن ایمان داشته باشید.
  3. در نوشتن منضبط باشید. آزادنویسی به شکل منظم نه تنها خوراک داستان شما را فراهم می‌کند بلکه به شما در ایجاد عادات کاری منضبط کمک می‌کند. به زبان ساده، هر چه بیشتر بنویسید نوشتن برایتان راحتتر می‌شود. روزنگاری منظم باعث می‌شود در نوشتن داستان تمرکز و انضباط بیشتری داشته باشید.
blank

۴ نکته در مورد روزنگاری

  1. گاه و بیگاه بنویسید. تهیه جدول زمانی برای نوشتن اهمیت دارد اما باید یاد بگیرید گاه و بیگاه و زمانی که ذهن و احساساتتان تحریک شده‌اند بنویسید. زمانی که به شدت خسته‌اید، سرتان شلوغ است یا حتی تب دارید روزنگاری کنید. بعد از آنکه وضعیت ذهنی جدیدی را به فرایند نوشتن‌تان اضافه کردید، میتوانید به نوشته خود نگاه کنید و پتانسیل‌های جدیدی را در آن ببینید. 
  2. هر روز بنویسید. برخی افراد دوست دارند صبحها بعد از بیدار شدن بنویسند. برخی ترجیح میدهند در انتهای شب بنویسند. مهمترین نکته آن است که هر روز بنویسید حتی اگر حوصله نوشتن ندارید. هر روز نوشتن باعث می‌شود عادت نوشتن را در خود ایجاد کنید و بیاموزید چگونه از سد نویسندگی گذر کنید.
  3. دفترچه ثبت وقایع روزانه خود را در همه جا همراه داشته باشید. گاهی اوقات کاری برایتان پیش می‌آید که نمیتوانید در زمانی که برای روزنگاری مقرر کرده‌اید بنویسید. برای همین است که باید همیشه دفتر خود را همراه داشته باشید زیرا هیچ گاه نمیدانید چه زمانی شهد خلاقیت در وجودتان جاری می‌شود.
  4. آرام باشید. چشمانتان را ببندید. نفس‌های عمیق بکشید. آهنگ ملایمی بگذارید. دیدن یک ورق کاغذ سفید نباید در شما استرس ایجاد کند زیرا میتوانید آن را با هر چه که بخواهید پر کنید. یادتان باشد، روزنگاری کردن باید کاری مفرح باشد و هیچ شیوه اشتباهی برای نگارش آن وجود ندارد. از صفحه اول شروع کنید و ادامه دهید.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید