تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
ده نکته در باب بازنویسی داستان

ده نکته در باب بازنویسی داستان

بازنویسی فرایند مراجعه دوباره به پیش نویس، برطرف کردن مشکلات و بهبود دادن داستان است. تسلط پیدا کردن بر هنر بازنویسی برای نویسندگان مبتدی و حرفه‌ای لازم است.

بازنویسی چیست؟

بازنویسی میتواند شامل تغییر کلمات انتخابی در یک جمله یا حذف یک بخش به طور کامل باشد. بازنویسی بخشی از فرایند ویرایش است که  معمولاً به تغییرات بزرگتری اشاره دارد که یک پیش نویس کاملاً جدید را بوجود می‌آورد.

چرا بازنویسی در فرایند نوشتن لازم است؟

وقتی برای اولین بار مطلبی می‌نویسید، تا قبل از تمام شدن آن نمیدانید موضوع به کجا ختم می‌شود. وقتی پیش نویس اول خود را تمام کردید، میتوانید بازنویسی را شروع کنید. 

blank

ده نکته برای بازنویسی کردن نسخه دست نویس

فرایند بازبینی برای هر کسی متفاوت است اما در زیر به چند نکته در این زمینه اشاره می‌کنیم:

  1. بعد از اتمام نوشتن به خود زمان بدهید. شما نوشتن اولین پیش نویس خود را تمام کرده‌اید اما روی هم رفته از آن راضی نیستید. تشخیص دادن اینکه آیا داستانی واقعا خسته کننده است یا  شما از آن خسته شده‌اید دشوار است. برای همین است که قبل از ویرایش کردن باید کمی زمان بگذرد. سعی کنید دست نوشته خود را چند هفته یا چند ماه کنار بگذارید و سپس بازنویسی کنید.
  2. داستان‌تان را بشکنید و از نو به هم بچسبانید. از شکستن داستان‌تان نترسید. احتمال دارد داستانتان به جای بدتر شدن بهتر شود. انتظار همسان سازیهای اساسی در پیش نویستان را داشته باشید. در بازخوانی دست نوشته خود موارد غیرضروری را شناسایی کنید. از بازنویسی کردن فصلهای ابتدایی یا بازبینی کاراکترهای اصلی خود نترسید. شاید ایده داستان نیز نیاز به تکامل داشته باشد.
  3. تظاهر کنید شخص دیگری هستید. وقتی شروع به ویرایش دست نویس خود میکنید، تظاهر کنید فرد دیگری هستید که هیچگاه داستان را نخوانده‌اید. پاسخ او به داستان چیست؟ روی بی عیب و نقص بودن داستان تمرکز نکنید، به داستان توجه کنید.
  4. از یک ویراستار یا شریک نویسنده خود بازخورد بگیرید. در مرحله‌ای باید کار خود را به دیگران نشان دهید. یک خواننده جدید بازخوردهای باارزشی میتواند ارائه دهد اما پیدا کردن خواننده خوب دشوار است. شما به شخصی کاملا بی طرف نیاز دارید. نویسندگان دیگر معمولا گزینه خوبی برای خواندن داستان شما هستند. آنها میدانند که کدام قسمت رمان نیاز به اصلاح دارد. شاید هر یک از پیشنهادات آنها مناسب نباشد اما در نوع خود درس باارزشی است. بعضی اوقات با فهمیدن اینکه چه چیزی درست نیست، متوجه نکته درست می‌شوید.
  5. مدت زمان محدودی را صرف کار بر روی قسمتهای مشکل ساز کنید. گاهی اوقات تصمیم درباره اینکه چه زمانی دست نوشته شما تمام می‌شود دشوار است. ممکن است پیش نویس کاملی داشته باشید اما آن را دوست ندارید. وقت خود را چندین بار صرف ویرایش قسمتهای مشکل دار نکنید. این کار نوعی طفره رفتن است و فقط باعث سردرگمی می‌شود. نوشته خود را ویرایش کنید اما بیش از حد ویرایش نکنید تا جادوی اولیه رمان‌تان از بین برود.
  6. به دنبال قسمتهایی باشید که نیاز به تغییرجمله بندی دارند. وقتی از پیش نویس خود راضی شدید، ویرایش خطی انجام دهید و به زبان، فرمت و سبک هر جمله توجه کنید. مخصوصا به قسمتهایی توجه کنید که سبک آن متفاوت به نظر می‌رسد . به دنبال قسمتهایی باشید که دیالوگهای سنگینی دارند یا از توضیحات اشباع شده‌اند و بین آنها تعادل ایجا کنید.
  7. از کدگذاری رنگی استفاده کنید. با استفاده از  سیستم کدگذاری رنگی وضعیت نوشته خود را دنبال کنید. قسمتهایی که راضی هستید را سبز رنگ، قسمتهایی که مطمئن نیستید را زرد، و قسمتهایی که میدانید نیاز به اصلاح دارند را قرمز کنید. هدف شما آن است که کل دست نویس سبزرنگ شود.
  8. زیاد سوال بپرسید. وقتی پیش نویس کاملی از رمان خود نوشتید، از چک لیست زیر برای مرحله ویرایش استفاده کنید: سوال دراماتیک اصلی من چیست؟ کدام بخشها مشکل سرعت دارند؟ برای حمایت از خط داستانی اصلی خود باید روی چه بخشهایی کار کنم؟ آیا بخش پایانی داستان جوابلگوی سوال دراماتیک اصلی بود؟
  9. داستان خود را با صدای بلند بخوانید. هنگامی که به نسخه ویرایش شده داستان می‌رسید آن را با صدای بلند بخوانید. این کار به گوش شما آموزش می‌دهد تا نوشته خود را همسان سازی کنید. بلندخواندن روشی بسیار خوب برای پیدا کردن اشتباهات گرامری، جمله‌هایی با ساختاربندی‌های عجیب، و غلطهای املایی است که از کنار آنها رد شده‌اید.
  10. یک نسخه پرینت شده تهیه کنید. وقتی سراغ دست نوشته خود می‌روید، سعی کنید یک نسخه چاپی تهیه کنید. این کار شما را به تجربه خواننده نزدیکتر می‌کند. این کار نه تنها به شما امکان یادداشت برداری در نقاط مشکل دار را میدهد،  بلکه تغییر زیادی را در نحوه خواندن داستانها ایجاد می‌کند.
دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید