تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
دلایل اهمیت داستان نویسی برای رده سنی نوجوان

دلایل اهمیت داستان نویسی برای رده سنی نوجوان

آیا تا به حال به این دقت کرده‌اید که چرا در دبیرستان ادبیات برایتان جالب نبود؟ ما در نوجوانی احساس می‌کردیم نیازی نداریم تا به موضوعاتی که در  کتابهای درسی آورده شده و به ما ارتباطی ندارند فکر کنیم. پس چرا شما باید برای رده سنی نوجوان بنویسید؟

زیرا هیچ سطحی از زندگی به اندازه سطحی که پر از داستانهای مربوط به تجارب آینده زندگی ماست، جذاب نیست. در این دوران ما سعی می‌کنیم موضوعی بنیادین را در مورد خود بفهمیم و این شکاف را به دوران بزرگسالی خود پیوند بزنیم.

کتابهای رده سنی نوجوان برای رده بندی سنی خوانندگانی بین ۱۴ تا ۱۸ سال نوشته می‌شود. در این کتابها مشکلات دوران نوجوانی از زبان کاراکتری نقل می‌شود که میخواهد از دوران کودکی وارد دوران بزرگسالی شود.

چرا سالهای نوجوانی هیجان انگیز است؟

 در دوران نوجوانی است که به احساسات خود فکر می‌کنیم و موضوعاتی چون عشق، دوستی و حتی اخلاقیات را تجربه میکنیم. در دوران مدرسه با بحران رشد ناگهانی مواجه می‌شویم. در این مرحله است که هویت در برابر نقش ما قرار می‌گیرد. این یعنی نوجوانان مرتبا درگیر فرایند شناخت خود و سپس آزمودن این شناخت از طریق بستر دوستی، روابط و قرار گرفتن در میان جمع می‌باشند.

فواید نوشتن برای رده سنی نوجوان

رمانهای نوجوان محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و رمان نویسهای بیشتری علاقه مند برای نوشتن درباره این رده سنی هستند. اگر بازار هدف شما همیشه بزرگسالان بوده‌اند، چه لزومی دارد برای نوجوانان بنویسید.؟ شما بر اساس سن خودتان به شکل اجتناب ناپذیری با گروه وسیعی از مردمی که در سرتاسر دنیا در دوره زمانی شما بدنیا آمده‌اند روحیات مشترکی دارید. این امر شما را در نسل بخصوصی قرار می‌دهد . اگر متولد نسل هزاره هستید  ( متولدین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۴) ایده آل گرا بوده و آماده‌اید تا برای رسیدن به رویایتان خود را با شرایط وفق دهید. در مقابل افرادی که در نسل زد (z) متولد شده‌اند آماده انجام تجربیات هستند اما دیدی واقع بینانه نسبت به دنیا دارند که معمولا آنها را به سمت اهدافی می‌کشاند که به نفع جمع کثیری از انسانهاست.

blank

فرمول نوجوانی: شاخص‌های نویسندگی برای نوجوانان

نوشتن برای رده سنی نوجوان به شما ممکن است در ابتدا بسیار سخت باشد اما با استفاده از نکات زیر میتوانید مهارتهای نویسندگی خود را تقویت کنید

به قهرمان داستان خود فرصتی برای صحبت کردن بدهید

اگر هدف شما آن است که با نوجوانان ارتباط برقرار کنید، آنگاه باید قهرمان خود را درست بسازید. انتخاب قهرمان درست اهمیت زیادی دارد اما تقلید کردن از کاراکتر نیز برای خود یک چالش است. شخصیت قهرمان شما تنها به کاری که انجام می‌دهند یا حرفی که می‌زنند بستگی ندارد بلکه به تفکرشان نیز مربوط است. هر کلمه‌ای که مینویسید اهمیت دارد . شما همچنین باید دایره اصطلاحات عامیانه نوجوانان را در خود کامل کنید.

کاراکتر سازی

وقتی به شدت با یک کلیشه کار می‌کنید و به کاراکتر خود دیدگاهی غیر اصیل می‌دهید، مانع از این می‌شوید که کاراکترتان به آن حقیقت احساسی دست پیدا کند. در واقع به جای آنکه کاراکترتان، داستان را بنویسید،  داستان شما کاراکترتان را می‌نویسد. یکی دیگر از اشتباهات نویسندگان رده سنی نوجوان آن است که فکر می‌کنند کاراکتر آنها ضرورتا باید درس بگیرد. بنابراین از یک منظرگاه رفیع اخلاقی می‌نویسند، و پختگی و بلوغ خود را در موقعیتی وارد می‌کنند که اصلا نیازی به آن نیست. نوجوانها علاقه‌ای به درس گرفتن ندارند. آنها دوست دارند خودشان کشف کنند. رمان نوجوان نباید شبیه به یک امتحان باشد بلکه باید شبیه ماجراجویی‌ای باشد که آنها را به آزمون می‌کشد.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید