تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
داستان کوتاه یا رمان: کدام را انتخاب کنیم

داستان کوتاه یا رمان: کدام را انتخاب کنیم

چطور میتوانید تشخیص دهید ایده‌ای که روی آن کار می‌کنید داستان کوتاه می‌شود یا رمان؟ ممکن است فکر کنید تفاوت بین این دو قالب هنری در طول آنهاست اما تفاوتهای اصلی بین داستان کوتاه و رمان به جز تعداد کلمات به مضمون آنها برمیگردد.

رمان در برابر داستان کوتاه: طول نوشته

طول داستان مشخص ترین تفاوت بین داستان کوتاه و رمان است. آیا داستان شما برای آنکه کامل تعریف شود به حجم یک رمان نیاز دارد تا بتوان آن را به سرعت جمع بندی کرد؟

  • تعداد کلمات:   به طور کلی، داستان کوتاه بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلمه است. برعکس، رمان‌ها حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار کلمه دارند، البته نمونه‌های زیادی از رمان‌ها وجود دارد که طولانی تر یا کوتاه تر از این مقدار هستند. با آنکه داستان کوتاه طوری طراحی شده که در یک روز قابل تمام کردن باشد، برای خواندن رمان باید روزها، هفته‌ها یا ماهها وقت صرف کرد.
  • نوع داستان: چه چیزی طول داستان را تعیین می‌کند؟ این امر به ایده شما بستگی دارد. داستانهای طولانی تر نیاز به ایده‌ای پیچیده تر دارند تا طول داستان را حفظ کنند. داستان رفتن شما به مهمانی شام مادربزرگتان ممکن است موضوع خوبی برای داستان کوتاه باشد اما به سختی بتوان آن را در قالب یک رمان در آورد
  • زمان: به طور کلی داستانهای کوتاه رویدادهای دوره زمانی کوتاهتری را پوشش می‌دهند. اما همیشه این طور نیست. برای مثال چخوف داستانهای بسیاری نوشته که شبیه به رمانهای فشرده است و چندین سال را در چند صفحه کوتاه خلاصه می‌کند.
blank

رمان در برابر داستان کوتاه: پیچیدگی

به هنگام طراحی داستان از خودتان بپرسید: آیا این داستان نیازمند پیش داستان است تا برای خواننده منطقی به نظر برسد؟ آیا حول یک اتفاق واحد می‌گردد یا مجموعه‌ای پیچیده از حوادث؟ آیا داستانهای فرعی برای بیان داستان کامل وجود دارد؟ هر چه اطلاعات بیشتری برای تعریف داستان لازم داشته باشید پروژه‌تان طولانی تر می‌شود.  

  • داستان فرعی. تفاوت دیگر بین داستان کوتاه و رمان به پیچیدگی داستان برمیگردد. داستان کوتاه زمان کمتری می‌گیرد و یک مسیر واحد را می‌پیماید و به ندرت بیش از یک داستان فرعی دارد. رمان در عوض داستانهای فرعی بیشماری دارد
  • صحنه آرایی. معرفی کردن یک صحنه آرایی جدید برای خواننده ممکن است زمان زیادی ببرد. اگر درباره یک دوران تاریخی می‌نویسید یا دنیای علمی تخلیلی جدیدی می‌سازید، به تفسیرهای بیشتری نسبت به داستانی که در زمان حال و در مکانی آشنا نوشته شده، احتیاج دارید.
  • تعداد کاراکترها. رمانها معمولا تعداد کاراکترهای بیشتری دارند. داستانهای کوتاه کاراکترهای محدودتر و گاهی تنها یک کاراکتر اصلی دارند.
  • زاویه دید. زاویه دید داستان شما چیست؟ عوض کردن زاویه دید در یک داستان کوتاه دشوار است. در داستان بلندتر تغییرهای استراتژیک در زاویه دید ( حتی بین راوی اول شخص و سوم شخص) برای حفظ جذابیت داستان برای خواننده لازم است.

شما چه نوع نویسنده‌ای هستید؟

شما به عنوان نویسنده باید مشخص کنید ایده‌های داستانی‌تان به کدام سمت پیش می‌روند. در حالی که رمان‌ها بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند، نویسندگان زیادی (کافکا، چخوف و بورخس) هستند که تقریباً به طور انحصاری داستان کوتاه می‌نویسند. همچنین نمونه‌های زیادی از نویسندگان مانند همینگوی هم داستان بلند  و هم داستان کوتاه مینویسند.سوال آن است که کدام نوع برای داستان شما مناسبتر است.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید