تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
حقایقی خواندنی در مورد ایدیت وارتون

حقایقی خواندنی در مورد ایدیت وارتون


ایدیت وارتون نویسنده‌ای امریکایی بود که با رمانهای عصر معصومیت و ایتان فروم به شهرت رسید. او زاده ۲۴ ژانویه ۱۸۶۲ در نیویورک است و پدرش جورج فردریک جونز و مادرش لوکریشیا استیونز رینه لاندر بود. او دو برادر بزرگتر به نامهای فردیک و هنری داشت. آنها در دوران جنگ داخلی به سرتاسر اروپا سفر می‌کردند. ایدیت در ۱۰ سالگی در بلک فارست به تب تیفوئید مبتلا شد. وی معلم خصوصی داشت و تا زمانی که ازدواج کرد از خواندن رمان منع شده بود. در سن ۱۶ سالگی اولین اشعار او منتشر شدند.

blank


حقایقی جالب در مورد ایدیت وارتون


۱- وقتی ایدیت تنها ۱۵ سال داشت رمان کوتاهی به نام سریع و سست نوشت اما مخفی باقی ماند.
۲- ایدیت در سال ۱۸۸۲ با مردی که دو سال با او رابطه داشت نامزد کرد اما نامزدی آنها قبل از ازدواج به هم خورد.
۳- در سال ۱۸۸۵ ایدیت با ادوارد رابینز وارتون ازدواج کرد. در آن زمان وی ۲۳ ساله بود. ادوارد مرد خانواده دوست خوب و از طبقه اجتماعی ایدیت بود اما با او ۱۲ سال اختلاف سنی داشت.
۴- اولین داستان ایدیت به نام دیدگاه خانم منزلی زمانی که او ۲۹ سال داشت منتشر شد. در آن زمان در زمینه اشعارش به موفقیتهایی دست یافته بود.
۵- بسیاری از داستانهای ابتدایی ایدیت وارتون در مجموعه‌ای از آثار او به نام گرایش بزرگتر در سال ۱۸۹۹ به چاپ رسید.
۶- رمان ایدیت به نام دشت فریب در سال ۱۹۰۲ منتشر شد. سال ۱۹۰۵ رمان دیگری از او به نام خانه شادمانی چاپ شد. کتاب خانه شادمانی جایگاه او را به عنوان یکی از نویسندگان پیشتاز عصر خود بالا برد.
۷- در سال ۱۹۱۳ ایدیت وارتون و همسرش از هم جدا شدند. همسرش مدت مدیدی از اختلال روانی رنج میبرد.
۸- ایدیت وارتون سالهای زیادی به نوشتن ادامه داد. او رمانهای زیادی از جمله آبسنگ (۱۹۱۲)، فرهنگ عامه (۱۹۱۳)، تابستان (۱۹۱۷) دارد و برای رمان عصر معصومیت برنده جایزه پولیتزر شد.
۹- رمان ایتان فروم یکی از محبوب‌ترین رمانهای ایدیت وارتون است که شرایط سخت زندگی در نیو انگلند را در آن زمان نشان میدهد.

۱۰- ایدیت وارتون به جز رمانهایش بیش از ۸۴ داستان کوتاه نیز نوشته است. او سفرنامه نیز دارد.
۱۱- ایدیت وارتون طراح بود و کتاب دکوراسیون منازل را در سال ۱۸۹۷ نوشت.
۱۲- ایدیت وارتون اولین زنی بود که جایزه ادبی پولیتزر را از آن خود کرد. به او دکترای افتخاری دانشگاه ییل و عضویت کامل در آکادمی هنر و ادبیات آمریکا اهدا شده بود.
۱۳- او در ۴۰ سال نویسندگی‌اش، بیش از ۴۰ کتاب از جمله عناوین غیر داستانی در موضوعات معماری، باغ‌ها، سفر و طراحی داخلی نوشت.
۱۴- اولین رمان ایدیت وارتون به نام سریع و سست که در زمان نوجوانی وی نوشته شده بود، یکسال بعد از مرگش در سال ۱۹۳۸ منتشر شد.
۱۵- ایدیت وارتون در ۱۱ آگوست ۱۹۳۷ در سن هفتاد و پنج سالگی در فرانسه در خانه‌اش درگذشت. خیابان مونت مورنسی اکنون خیابان ایدیت وارتون نامگذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید