تلفن: 66495713 - 66491588 - 66469184
حس و حال در نوشته چیست و چطور میتوان آن را در داستان ایجاد کرد

حس و حال در نوشته چیست و چطور میتوان آن را در داستان ایجاد کرد

خوانندگان معمولا بر اساس حس و حالی که در آن قرار دارند کتابی را برای خواندن انتخاب می‌کنند. ممکن است بخواهید کتابی بخوانید که شما  را در حس و حالی وهم آلود، شاد، رمانتیک یا خیالی قرار دهد. در این مقاله میخوانیم که چطور حس و حالهای مختلفی را به داستان ببخشیم

حس و حال چیست؟

حس و حال به احساس خواننده در نتیجه القای لحن نویسنده به او و بیداری احساسات مختلف اشاره می‌کند. گاهی اوقات لحن و حس و حال با هم اشتباه گرفته می‌شوند. لحن به احساسات نویسنده یا قهرمان داستان و نحوه بیان آن بر روی کاغذ اشاره دارد در حالی که حس و حال به احساس خواننده در نتیجه لحنی اشاره می‌کند که نویسنده آن را به داستان القا کرده است. لحنی که نویسنده از آن برای به تصویر کشیدن کاراکتر در روی صفحه استفاده می‌کند به شما در شناسایی حس و حال کتاب کمک می‌کند. مثلا اگر داستانی ترسناک می‌نویسید میخواهید خواننده بترسد و مضطرب شود. شاید هم میخواهید به کاراکتر اصلی شما بدگمان شود. برای مثال اگر کتاب را با این جمله شروع کنید که « یک شب طوفانی و تاریک بود» و سپس جملات کوتاه به کار ببرید، حس و حال ناراحتی و دلهره را در خواننده ایجاد می‌کنید. وقتی اولین پیش نویستان را می‌نویسید تصمیم بگیرید که میخواهید خواننده‌تان چه احساسی داشته باشد و سپس به شیوه‌های مختلف برای رسیدن به این احساس توجه کنید.

 چرا ایجاد حس و حال در داستان اهمیت دارد؟

تفاوتی نمی‌کند که داستانی کمدی بنویسید یا ترسناک – هدف یکی است و آن ایجاد حس و حال در نوشته است. اما چرا این کار اهمیت دارد؟ زیرا اگر بتوانید احساسی را در نوشته خود بیدار کنید، خواننده بعد از اتمام داستان شما تا مدتها آن را به خاطر می‌سپارد. خواننده حس و حالهای مختلف را از طریق ژانرهای مختلف تجربه می‌کند که بخش مهمی از تجربه او را تشکیل می‌دهد.

blank

چگونه در داستان خود حس و حال ایجاد کنیم؟

روشهای مختلفی برای ایجاد حس و حال در نوشته وجود دارد. میتوانید با استفاده از:

  • چیدمان
  • لحن
  • مضمون
  • زبان

در داستان خود حس و حال ایجاد کنید

با استفاده از چیدمان

چیدمان کتاب و نحوه استفاده از جنبه‌های مختلف آن روی حس و حال داستان تاثیر زیادی می‌گذارد.

میتوانید از چیدمان یک فضای آرام برای برانگیختن حس ترس و دلهره یا احساساتی چون عشق معصومانه استفاده کنید.

با استفاده از لحن

حس و حال و لحن دو تکنیک متفاوت هستند که به راحتی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. اما وقتی تفاوت آن دو را متوجه شوید، با استفاده از لحن به سرعت میتوانید حس و حال دلخواهتان را به داستان ببخشید.

استفاده از مضمون

استفاده از مضمون برای کتاب خود یکی از شیوه‌های اصلی در داستان پردازی است و به توصیف حس و حال داستان کمک می‌کند. اگر مضمون داستان شما غم انگیز است، حس و حال کلی کتابتان بیشتر به سمت اندوه و ناراحتی است.

استفاده از زبان

کلماتی که استفاده می‌شوند اهمیت دارند. ما در طول زندگی خود حروف الفبا را چنان کنار هم میچینیم تا از آنها پاسخی احساسی بیرون بکشیم و اهمیت کلمات از اینجا معلوم می‌شود.

شما میتوانید در حین برنامه ریزی و طراحی صحنه‌های داستان خود از یک تخته سفید برای یادداشت کردن حس و حالهایی که میخواهید در داستان بوجود آورید، استفاده کنید. از تصاویر، کلمات و عکسهایی که حس مورد نظر شما را خلق می‌کنند بهره بگیرید. این تخته را نزدیک خود نگه دارید و در حین نوشتن پیش نویس به آن مراجعه کنید.

در مورد کلماتی که با حس و حال شما ارتباط دارند ایده پردازی کنید

یک نمودار عنکبوتی بکشید و حس و حالی که میخواهید خواننده تجربه کند را در مرکز آن قرار دهید. تمامی کلمات، احساسات و چیدمانی که مرتبط با این حس و حال می‌باشند را بررسی کنید.

انتظارات را از بین ببرید

از بین بردن انتظارات روشی برای شکستن قوانین یا انتظارات سنتی در نوشته و ایجاد داستانی جدید و تازه است.

حرکت کردن طبق انتظارات خواننده ساده است اما نویسندگان از این موضوع بیزارند. بهتر است خارج از چارچوبهای رایج فکر کنید. به جای آنکه داستان عاشقانه شما در مکانی رمانتیک پیش برود میتوانید  حس و حالی ترسناک خلق کنید یا داستان ترسناک خود را با حس و حال شاد و طنزگونه در آمیخته کنید. صحنه‌هایی را در داستانتان خلق کنید که کسی انتظار آن را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید


سبد خرید

0
image/svg+xml

No products in the cart.

ادامه خرید